• Anonym (Ts)

Barnets bästa, föräldrar som kommer och går

Hjälp mig diskutera lite nu angående detta "fenomen". Vad anser ni om föräldrar som kommer och går ur barnets liv. Exempelvis en förälder som har barnet varannan helg i några månader för att sedan försvinna helt i ett halvår utan att höra av sig. Sen dyker föräldern upp och träffas ett par gånger igen för att sedan försvinna igen. Anser ni att det är barnets bästa att få träffa en sån förälder och går på gång bli sviken eller tror ni att barnet mår bättre av att inte göra det? Jag tycker att det är en väldigt svår fråga. Någon som vet hur familjerätten ställer sig till sånt här beteende?

• Svar på tråden Barnets bästa, föräldrar som kommer och går
  • Anonym

Självklart får man inte utesluta den föräldern ändå men man bör ta bort ev. umgängesschema. Sen får den vandrande föräldern höra av sej i god tid för att träffa barnen när det kan bli aktuellt.

• Anonym

Fr anser väl att beteendet är inte bra men ändå är det bästa att barnet träffar sin förälder

• Anonym (Ts)

Det är jätte svårt att veta hur man ska göra! Om man nu har en förälder som inte kan hålla avtal, tider osv. Hur får man då ett umgänge att fungera? Ska den personen komma helt plötsligt och säga att "nu vill jag träffa mitt barn" och sen bestämma själv tider, datum osv när det passar den? Ska vi som familj inte våga planera in saker ifall andra föräldern helt plötsligt skulle dyka upp igen? Är rädd för att det blir umgängessabotage. Barnet mår ju inte heller bra och undrar ju. Känns ju hemskt att säga nästa helg och så dyker föräldern aldrig upp. Förstår ni mina tankegångar?

• Anonym (Ts)

Sen känns det lika hemskt att behöva vänta till sista sekund för att man aldrig vet om föräldern dyker upp. Känns hemskt att behöva säga t ex om 3 timmar ska du åka. Men säger man till i förväg blir ju barnet besviket när ingen kommer.

• Anonym

Jojo men ha tider bokade som ni har och meddelar han inte dagen innan att han uteblir såbfår han pallra sig dit, barnet blir ju inte lidande om du inte säger nåt innan barnet blir lidande av att du talar om att nästa helg, gör inte det så skonar du ju ungen.

• Anonym
    FruOlsson1 skrev 2012-08-05 11:05:39 följande:
    Tycker familjerätten gör fel där om det som anonym skriver stämmer.

Det får du självklart tycka men ditt tyckande stämmer inte överens med lagen och det kan du inte lasta fr för eller mig för jag svara
  • TheLightOfMyLife

Nej jag lastar varken dig eller någon. Det var inte så jag menade. Tycker bara att det är fel eftersom man borde tänka på barnets bästa.

• TheLightOfMyLife

Jag och min snart x make har en 7 månaders bebis och vi har varit separerade i ca 2 veckor nu. Han säger att han ska komma och så dyker han inte upp. Visst det är okej nu när bebisen inte fattar något, men det kommer vara illa när vår son gör det.

• adaeze

Isåfall tror jag det är bäst att det hålls helt sporadiskt. Alltså inte att man har nån rutin som sen uteblir och går fram och tillbaks mellan att ha rutin och inte ses alls, då är det bättre att de bara ses nån gång ibland i allmänt, precis så som man träffar vänner så inte barnen bygger upp en vana att träffa en förälder som sen inte kommer helt plötsligt

• Anonym
    FruOlsson1 skrev 2012-08-05 11:55:51 följande:
    Nej jag lastar varken dig eller någon. Det var inte så jag menade. Tycker bara att det är fel eftersom man borde tänka på barnets bästa.

FruOlsson1 skrev 2012-08-05 11:58:11 följande:
    Jag och min snart x make har en 7 månaders bebis och vi har varit separerade i ca 2 veckor nu. Han säger att han ska komma och så dyker han inte upp. Visst det är okej nu när bebisen inte fattar något, men det kommer vara illa när vår son gör det.

Ja men barnets bästa är att träffa båda föräldrarna även om den ena inte kan hålla det tider som avtalats fram därför säger man aldrig som be att imorgon kommer xxx om man inte är 100%säker utan man lever på som vanligt och har man inget hört så kan man förvalta sig vid frukost att xxx kommer och då talar man om det. Inte det optimala men det blir så det funkar, mitt ex ska meddela 2 dagar innan hör jag inget så planerar jag annat för oss, ibland kan han ringa och säga att han missa och då är Kidsen med han men att sitta och vänta på nån som aldrig dyker upp för att barnen ska konstatera att xxx inte kommer och de har sett fram mot det nej det är inte förenligt med barns bästa men det beror ju på be då inte ug
  • Anonym (putt)

Jag tycker personligen inte att man ska skydda den andre föräldern(jag gjorde det under flera år)- sanningen har en obehaglig förmåga att komma fram i alla fall och då kan reaktionen hos barnet bli att det blir argt på dig för att du inte sagt från början sanningen om pappa.

Mitt barns pappa har haft ett jojjo förhållande med barnet sen det föddes- barnet har mått fruktansvärt dåligt av detta och med stigande ålder har reaktionerna på hans frånfälle eller tillfälliga försök till kontakt varit horribla.

Under alla år har barnet fått födelsedags present en gång och julklapp två gånger- där emellan har det varit namnsdagar, skolavslutningar och uppträdanden på dagis- alla har han uteblivit ifrån. . . 

Det är jag som har fått trösta och försökt förklara att pappa har mycket med jobb. Men när pappa säger att han ska åka bort och sedan dyker upp på den lokala pizzerian senare på kvällen så kan ni tänka er att det skiter sig rätt totalt.

Idag har de ingen kontakt med hänvisning till barnets bästa- barnet vill inte i dagsläget ha kontakt med pappa.

• Anonym (Ts)
    Anonym (putt) skrev 2012-08-06 07:51:37 följande:
    Jag tycker personligen inte att man ska skydda den andre föräldern(jag gjorde det under flera år)- sanningen har en obehaglig förmåga att komma fram i alla fall och då kan reaktionen hos barnet bli att det blir argt på dig för att du inte sagt från början sanningen om pappa.     Mitt barns pappa har haft ett jojjo förhållande med barnet sen det föddes- barnet har mått fruktansvärt dåligt av detta och med stigande ålder har reaktionerna på hans frånfälle eller tillfälliga försök till kontakt varit horribla. Under alla år har barnet fått födelsedags present en gång och julklapp två gånger- där emellan har det varit namnsdagar, skolavslutningar och uppträdanden på dagis- alla har han uteblivit ifrån. . .  Det är jag som har fått trösta och försökt förklara att pappa har mycket med jobb. Men när pappa säger att han ska åka bort och sedan dyker upp på den lokala pizzerian senare på kvällen så kan ni tänka er att det skiter sig rätt totalt.   Idag har de ingen kontakt med hänvisning till barnets bästa- barnet vill inte i dagsläget ha kontakt med pappa.    

Usch låter hemskt och liknande vår situation! Barnet är dock fortfarande i förskoleåldern men föräldern har aldrig dykt upp vid avslutningar eller lucia. Jag vet liksom inte hur vi ska göra och tycker att ett sporadiskt umgänge verkar så krångligt att få till på ett bra sätt. Självklart vill jag att barnet ska träffa andra föräldern, är så frustrerande att denne är så egoistisk och bars tänker på sig själv och inte barnets bästa.
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2012-08-05 12:06:42 följande:
    FruOlsson1 skrev 2012-08-05 11:58:11 följande:
    Ja men barnets bästa är att träffa båda föräldrarna även om den ena inte kan hålla det tider som avtalats fram därför säger man aldrig som be att imorgon kommer xxx om man inte är 100%säker utan man lever på som vanligt och har man inget hört så kan man förvalta sig vid frukost att xxx kommer och då talar man om det. Inte det optimala men det blir så det funkar, mitt ex ska meddela 2 dagar innan hör jag inget så planerar jag annat för oss, ibland kan han ringa och säga att han missa och då är Kidsen med han men att sitta och vänta på nån som aldrig dyker upp för att barnen ska konstatera att xxx inte kommer och de har sett fram mot det nej det är inte förenligt med barns bästa men det beror ju på be då inte ug

Tack för att du beskrev hur det fungerar för er. Problemet här är att andra föräldern ite har någon typ av framförhållning alls. Men ska ändå försöka göra som er. Som sagt, kanske inte optimalt men så bra det går.
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-08-06 09:10:10 följande:
    Tack för att du beskrev hur det fungerar för er. Problemet här är att andra föräldern ite har någon typ av framförhållning alls. Men ska ändå försöka göra som er. Som sagt, kanske inte optimalt men så bra det går.

Vi har fått kämpa för att få det att funka, men jag höll stenhårt att meddela han inte som han skulle så gjorde vi annat, jag fråga fr och de ansåg att skulle pappan ha ug från fre så var det inte mer en rätt att ons kväll hörde han av sig annars kunde jag som sagt göra det vi tänkte eller gå med på att han uteblev i sista stund. Jag höll stenhårt i några år för va ända sättet han lärde sig, idag har han lärt sig och han och barnen har en bra kontakt, en period så satte han larm på mobilen när barnen titta på att ons 20 meddelar han hur han tänker sig helgen. Fr anser att barnens bästa är att träffa föräldrarna men det skall kunna veta utan att behöva vänta och vänta timmar efter hämttid så sa vår kontakt på fr
Svar på tråden Barnets bästa, föräldrar som kommer och går