Sanningsdan skrev 2012-08-23 18:00:56 följande:
I vår familj har vi båda vuxna arbetat hela sommaren och kommer därför resa en vecka nu i början av september. Har via mejl sökt ledigt för 14-åringen men inte hört något än. Givetvis reser vi ändå och jag tänker, vad kan skolan göra förutom att uttrycka sitt missnöje?
i praktiken kan skolan ge böter upp till 25 000.-, anmälan till soc osv.. men då måste det väll handla om betydligt längre frånvaro än 1-2 v (som dessutom är anmäld men ej beviljad + att man gör läxorna/uppgifterna)? å sedan är det ju relationen mellan skolan, barnet å hemmet kan bli lidande, ogilftig frånvaro för barnet, ännu svårare att få ledigt om man behöver osv..
I första hand är det så att föräldrana måste se till att barnet får den undervisningen de förlorar..
Så har jag fattat efter att ha läst på , då vi kommer att ta ledigt 5 dar före jullovet (reser bort före jullov å stannar jul å nyår).. Vi kommer att förklara att dotterns kusin är lärare och blir klar special lärare till julen, så hon ger undervisningen åt dottern direkt efter hemkomst ( vi kommer hem några dar innan skolan börjar efter jullovet), samt att dottern såklart gör uppgifter (tex resedagbok å dyl) under resan. och att vi ansåg att det är bättre att hon förlorar 5 dar innan jullovet än 2 dar efter jullovet (om vi hade åkt nästa tillgängliga datum) pgav tidsomställningen osv. Trots det är jag väldigt osäker på vad skolan kommer att säga men tror faktiskt att vi bör få ledigt, då vi kan garantera undervisningen? samt att hon kommer att plugga på jätte mycket hela hösten (och gjort det hela våren tex alla rätt på alla prov å glosor mm som man kan plugga på, dock inte alla rätt på tex nationella som man inte kan plugga till) för att resan motiverar henne...
Jo tyvärr är det så att efternamnen kan betyda mycket isådanna här fall :(