• loppis7

Ska resa bort i 4 veckor kan skolan säga nej?

Vi har bokat en resa till Koh Lanta 31/12-30/1 o kommer att åka med 4,5 o 4 åring,pga av att 14 åringens pappa hastigt gick bort kommer han nu också att vara borta 4 veckor då vi inte kan lämna honom som igentligen var planerat.Kan skolan säga nej? När vi var på utvecklinssamtal sist tog jag upp detta med klassföreståndaren men han sa då att det skulle gå bra .

• Svar på tråden Ska resa bort i 4 veckor kan skolan säga nej?
  • loppis7

Det låter ju lite konstigt att vissa får ledigt o inte andra?

• myway

På min sons skola är inte alla lika värda verkar det som. Vissa barn har fått ledigt pga vem som är förälder. Andra inte. Men så är det ju mer eller mindre alltid med annat också. Har man ett finare efternamn kan man ibland komma längre än ett vanligt svensson. =/
    Så ja.. därför kommer han att va ledig ändå, så får väl rektorn anmäla mig till soc.

jag säger bara vad jag tycker
  • loppis7

Va tråkigt att det är så där.Det klart att ni måste få ledigt så få dagar.

• Sanningsdan

I vår familj har vi båda vuxna arbetat hela sommaren och kommer därför resa en vecka nu i början av september. Har via mejl sökt ledigt för 14-åringen men inte hört något än. Givetvis reser vi ändå och jag tänker, vad kan skolan göra förutom att uttrycka sitt missnöje?

• hotten
    Sanningsdan skrev 2012-08-23 18:00:56 följande:
    I vår familj har vi båda vuxna arbetat hela sommaren och kommer därför resa en vecka nu i början av september. Har via mejl sökt ledigt för 14-åringen men inte hört något än. Givetvis reser vi ändå och jag tänker, vad kan skolan göra förutom att uttrycka sitt missnöje?

i praktiken kan skolan ge böter upp till 25 000.-, anmälan till soc osv.. men då måste det väll handla om betydligt längre frånvaro än 1-2 v (som dessutom är anmäld men ej beviljad + att man gör läxorna/uppgifterna)? å sedan är det ju relationen mellan skolan, barnet å hemmet kan bli lidande, ogilftig frånvaro för barnet, ännu svårare att få ledigt om man behöver osv..
    I första hand är det så att föräldrana måste se till att barnet får den undervisningen de förlorar..

Så har jag fattat efter att ha läst på , då vi kommer att ta ledigt 5 dar före jullovet (reser bort före jullov å stannar jul å nyår).. Vi kommer att förklara att dotterns kusin är lärare och blir klar special lärare till julen, så hon ger undervisningen åt dottern direkt efter hemkomst ( vi kommer hem några dar innan skolan börjar efter jullovet), samt att dottern såklart gör uppgifter (tex resedagbok å dyl) under resan. och att vi ansåg att det är bättre att hon förlorar 5 dar innan jullovet än 2 dar efter jullovet (om vi hade åkt nästa tillgängliga datum) pgav tidsomställningen osv. Trots det är jag väldigt osäker på vad skolan kommer att säga men tror faktiskt att vi bör få ledigt, då vi kan garantera undervisningen? samt att hon kommer att plugga på jätte mycket hela hösten (och gjort det hela våren tex alla rätt på alla prov å glosor mm som man kan plugga på, dock inte alla rätt på tex nationella som man inte kan plugga till) för att resan motiverar henne...

Jo tyvärr är det så att efternamnen kan betyda mycket isådanna här fall :(

• Lavish

Vad konstigt och dumt att det ska vara så svårt att få ledighet. En resa kan ju betyda jättemycket för ett barn, inte minst mätt i kunskap.

Vad händer om man åker utan att ha fått beviljat?

• Lavish
    Sanningsdan skrev 2012-08-23 18:00:56 följande:
    I teorin är det väl ett lagbrott mot skolplikten, men i praktiken känns det tveksamt om skolan kommer göra något alls om det gäller en så kort tid och barnet i övrigt verkar ha det bra och är skötsamt.
  • Sanningsdan
    Lavish skrev 2012-08-23 20:12:06 följande:
    I teorin är det väl ett lagbrott mot skolplikten, men i praktiken känns det tveksamt om skolan kommer göra något alls om det gäller en så kort tid och barnet i övrigt verkar ha det bra och är skötsamt.
    Jag tänker att efter denna kalla, regniga och solfattiga sommar (som vi haft i de norra delarna av landet iaf) så kommer en veckas bad och sol vara som balsam för själen inför en lång och kall vinter. Hans skolarbete kommer att gynnas av denna solvecka.
  • Lisa RMB

Ang. detta ämne vill jag tipsa om följande bloggpost som tar upp ämnet ledighet från skolan för att resa på semester.
    http://www.resamedbarn.eu/planera-resan/ledigt-skolan-semester/

Eftersom det efter att den nya skollagen infördes är rektorn som beslutar om längre ledighet blir det förstås väldigt olika mellan olika skolor och säkert också individuellt för varje elev.

Jag tror som många tidigare i tråden att det i praktiken blir svårt att införa en konsekvens för de föräldrar som väljer att strunta i om barnen inte får beviljad ledighet om man i övrigt inte missköter barnens skolgång.
    Speciellt tror jag det efter att ha läst följande artikel som citerar LRF's ordförande:
    http://www.resamedbarn.eu/planera-resan/slut-med-kritiserad-laxhjalp-pa-vings-sunwing-kamala-beach/

Jag tror att barn lär sig jättemycket på att resa, det har mina barn gjort. Nu är det första året som min dotter går i skolan, så vi får se hur det blir med beviljad ledighet för resor...

• myway

Ingen ledighet beviljad från rektorn. Men han sa att det va upp till mig och att han förstod att grabben va sjuk den veckan. Han sa också att sen jan 2011, har INGEN på våran skolan fått ledigt för semster. Det är dock lite konstigt.. För förra året fick han ledigt en vecka. Så nä.. rektorn har inte så bra koll..

jag säger bara vad jag tycker
  • Bubblan2
    Lavish skrev 2012-08-23 20:10:13 följande:
    Vad konstigt och dumt att det ska vara så svårt att få ledighet. En resa kan ju betyda jättemycket för ett barn, inte minst mätt i kunskap.

Vad händer om man åker utan att ha fått beviljat?

Som redan skrivet är det ett lagbrott och straffsatsen står väl i skollagen.

Sen beror det på vilken kommun man bor i...
    I vår grannkommun avslås alla ledighetsnasökningar i grundskolan (om det inte är särskilda skäl så som begravning och liknande) och om barnet inte kommer till skolan ändå, t ex om föräldrarna sjukanmäler under samma tid anmäler skolan detta till Socialen...
Svar på tråden Ska resa bort i 4 veckor kan skolan säga nej?