• Anonym (Funderar)

Vilken FP om jobbat utomlands halva graviditeten?

Har just plussat och funderar nu på hur det blir med den kommande FP. Pluggade till i våras i Sthlm men jobbar nu över sommar+höst på Åland och ska sen tillbaka till Sverige, Sthlm eller GBG för mer jobb. Hur blir det med min kommande FP när jag gjort halva graviditetens jobb utomlands? Kan man räkna med den eller faller jag automatiskt ner till basbeloppet då jag inte har tillräckligt många arbetade dagar i Sverige innan födseln? Blir tokig, behöver få veta!

• Svar på tråden Vilken FP om jobbat utomlands halva graviditeten?
  • Försäkringskassan

Hej,

För att få rätt till ersättning på sjukpenningnivå dem första 180 dagarna så måste du uppfylla 240-dagarsvillkoret, vilket innebär att du ska haft rätt till en sjukpenning som överstiger 180 kr per dag 240 dagar i följd före barnets födelse.

För att ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst ska du ha arbetat minst sex månader eller ha för avsikt att göra det i minst sex månader åt en svensk arbetsgivare. Du kan läsa mer om sjukpenninggrundande inkomst här; www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld120312.pdf&CACHEID=d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (Funderar)

Så om jag inte jobbar i Sverige 240 dagar eller ca 8 månader innan födseln så står jag alltså med basbeloppet trots att jag jobbat heltid utomlands? 

• Försäkringskassan

Hej igen.

Det stämmer. Din inkomst måste vara från en svensk arbetsgivare och vara skattat i Sverige för att få beräknas på den, för din kommande föräldrapenning.

Hälsningar
    Clara, handläggare 

• Försäkringskassan

Hej igen, här kommer ett tillägg till svaret på din fråga:

Inkomst från annat EU-/EES-land kan beaktas när man bedömer SGI och 240 dagars villkoret.

Om den försäkrade i övrigt uppfyller alla villkor för SGI enligt Socialförsäkringsbalken så kan man alltså få en SGI fastställd utan att faktiskt ha arbetat i Svergie.

Vid beräkningen görs en jämförelse med vad en person har för inkomst för motsvarande arbete i Sverige, med hänsyn till yrkeskvalifikationer och yrkeserfarenhet. Det är alltså inte den faktiska inkomsten utomlands som ligger till grund för SGI, utan en fiktiv jämförelseinkomst. Det beror på att inkomst från annat land kan vara både högre och lägre än för motsvarande arbete i Sverige. 

Hälsningar
    Clara, handläggare 

Svar på tråden Vilken FP om jobbat utomlands halva graviditeten?