• Maeva

Edith, Elise, Evelinn eller kanske Eva?

Vår lilla dotter på 3 veckor är fortfarande utan namn. Jag är nu nere på tre alternativ, alla på E Skrattande

Edith
    - en favorit sedan länge. Fin betydelse och har burits av mina två husgudar: Södergran och Piaf.
    Elise - En kompis nämnde det och jag gillade det direkt. Känns mjuk och feminint.
    Evelinn alt. Evelyn -
    Eva - Heter både jag, i andranamn, och min moster som stå mig nära.

Åsikter tas emot med mkt stor tacksamhet!

• Svar på tråden Edith, Elise, Evelinn eller kanske Eva?
  • Rosenöga

Elise är ett favoritnamn.

Eva är inte dumt heller. Då riskerar man inte att det blir 3 med samma namn i klassen och det kan vara kul att vara tidigt ute med ett namn som kommer snart. 

• Sömntutan

Elise är väldigt gulligt. Annars älskar jag namnet Elin...

Bryter ihop och kommer förhoppningsvis igen!
  • Meah

Jag röstar nog för Elise, det är ett fint namn och som du skriver, mjukt i munnen.
    Edit är inte så tokigt det heller.

Det har tagit oss två månader och vår dotter fick sitt namn tillslut, som nu är det definitift spikat.
    Ha inte panik, utan låt henne heta det namn ni först väljer en-två dagar och smaka på det, säg det mkt. sedan tar ni nästa o nästa, tills ni känner er helt 100% säker. Annars tar stressen över och då kommer ni inte någon vart, allt blir paj, sedan får man börja om från början igen. (jag har tur som har en sådan underbar man som har tålamod, förståelse och accepterar mig som jag är ibland)

Ni har 3 hela månader på er, använd dem. Mitt råd.

Ta det namn som du älskar mest och som du tycker är vackrast. Vissa växer snabbt andra tar tid, endel blir uttjatad.        

• Rosenöga

Ja, ni kan testa att kalla henne Edit en vecka. Sedan tar ni  Elise nästa vecka och fortsätter så med de andra två-tre namnen. Då upptäcker ni snart vilket som känns bäst.

• DenNamnbitne
    Eva tycker jag. Det är vackert, alla känner till det men det är ovanligt idag. Av de andra tycker jag Edit går an men Eva är finare.
  • Gladskit

Edith eller Elise, kanske Elise ligger lite högre hos mig.
    Ellie och Ava är också fina namn

• SannaM

Edith röstar jag för, eller kanske Eva? Det lär hon vara ganska ensam om i sin klass i framtiden, men ändå ett välkänt namn

• rebeckan

Evelin, Elise eller Eva tycker jag :) Eva tror jag att jag gillar bäst faktiskt!

• Mimmi77

Elise eller evelinn ville jag ha på mina barn men sambon sa tvär nej! Jättefina namn!!!

Eva är fint tycker jag men får min mamma som heter Eva att fnysa i förakt.
    Edith är fint med lite för "elak gamal tant" pga erfarenheter för mig....

• Bite me

Evelinn var ett alternativ vi hade till vår dotter, men det blev Emilia istället

Your inner knowing is your only true compass
  • violatricolor

Jag tycker Elise är jättegulligt och det finns på min namnlista men tycker det är lite jobbigt att säga, ligger liksom inte så självklart i munnen, vet inte varför, är det bara jag som tycker det?

Elisabeth då? 

Svar på tråden Edith, Elise, Evelinn eller kanske Eva?