• Kladdkaka

Gravid och utsatt för verbal mobbing på jobbet!

Hej! Jag brukar inte skriva inlägg här men nu är jag så rasande arg och ledsen att jag måste bara skriva av mig, se om det är fler gravida som känner som jag och som blivit liknande ofint behandlade.

Jag är gravid i vecka 17 och är hur lycklig och glad som helst! Jag jobbar fortfarande och trots att det är lite besvärligt ibland, har lite foglossning (haft problem med ryggen innan också) fortfarande lite illamående med mera men det är inte det som är det jobbigast utan alla kommentarer från några av mina kollegor!

Idag fick jag höra från en kvinna i 50 års åldern: "Herregud vad stor du är och du är bara i 4 månaden, så stor var inte jag med mina barn när jag var i 4 månaden, du ska inte äta så mycket frukt eller mycket mat överhuvudtaget"...

Eller favoriten (ironi!): "Väntar du tvillingar eller vad, Herregud så stor du är redan!"

Eller en annan klar favorit från en manlig kock (jobbar inom hotell industrin och vi får vår lunch mat direkt ifrån köket på hotellet) som svarar mig följande när jag ber honom steka på min köttbit lite mer eftersom jag inte vill äta rött kött eftersom jag är gravid: "Herregud lite rött kött har väl aldrig skadat någon gravid, vad åt man på stenåldern när man var gravid då? Är du helt säker på att jag ska steka på den eller klarar du dig?"

Jag blir så trött och illa berörd av alla kommentarer. Dessutom blir jag så chockad av alla dessa åsikter att jag blir helt stum, liksom förstelnad och vet inte vad jag ska säga.

Jag är inte heller särskilt stor utan är normalviktig i övrigt, men det ska fan inte spela någon roll anser jag, man ska se ut hur fan som helst när man är gravid, vara underviktig med liten mage, eller överviktig med större mage utan att få alla dessa kommentarer! Hur fan tänker folk?

Jag bor och arbetar utomlands och jag lämnade Sverige när jag var 20 så jag har inte så mycket att jämföra med, alltså är det likadant i Sverige?

Någon annan som känner igen sig? Några bra tips på svar på tal man kan ge alla dessa idioter som bara vill klanka ner på andra?!

PS: Bör tilläggas att jag har många fina kollegor som jag umgås med privat också som inte alls beter sig illa. Men dessa få som fäller alla dessa onödiga och kränkande kommentarer får mig att vilja skrika rakt ut nästan!

• Svar på tråden Gravid och utsatt för verbal mobbing på jobbet!
  • Tow2Mater

Tror inte det är landsbundet. Bor själv utomlands och ingen kommenetarade mig alls under graviditeten. Du ska bara låta det rinna av dig, och inte bry dig. Du kan inte ändra dem, så låt det inte stressa dig.

Du kan ju säga "nä, jag är bara fet" eller nåt.

• Jonnajonna78

Känner igen det där.. Droppen var när en nere på kontoret sa: " jävlar vad fet du har blivit" . Jasså, tack detsamma.. Mumsat många semlor ser jag, sa jag.

• Lacey

Fått höra från början att jag är så stor och måste vänta tvillingar. Är i dag i vecka 34 och ligger mitt på kurvan så stor är jag ju inte, men alla tycker det och jag känner mig som en valross!

Men när man är gravid så har alla rätt och tycka till och säga det till dig, tydligen!

Det med köttet kan jag dock förstå så länge det inte var fläsk eller kyckling. Är köttet färskt och rätt hanterat så går det att äta rått kött om man som gravid skulle känna för det.

• Larvig

Bara att vänja dig, detta är bara början. Blir än värre när barnet väl är fött och alla kommer med sina bästa tips och råd eller ännu värre tar över. Verkar nästan som att som gravid eller förälder är man allmän egendom fri att kommenteras och tillrättavisas. Tyvärr.

Lyssna, bedöm det som sagt och sedan antingen låter du det passera, tacka eller fräs ifrån beroende på vad som sagts. Som med allt annat i livet. Grattis till graviditeten.

• sallan

Fy va jobbigt!! Okunskap kanske? Folk som inte kan nåt o saker kläcker ofta ur sej dumma kommentarer.

Det enda jag varit med om va att när jag meddelade min arbetsgivare att jag va gravid, hörde han av sig efter två veckor för att meddela att dom sänkt min lön. FUCKERS!!!!!!!!!!!!!!

• Kickioh

De allra flesta tänker nog inte ens på att man kan ta illa upp, utan det är som allmänt  "okej" att kommentera en gravid kvinnas kropp lite hur som helst.

Sen är det en jäääkla skillad på "Vilken stor och fin gravidkula du fått" och "Jääääklar vad fet du har blivit!"
    När jag får höra variant nummer två brukar jag köra med denna: "Ja, men jag håller på skapar en liten människa. Vad är din ursäkt?" ;)

• Kladdkaka

Hej alla!

Först och främst tack för alla svar!

Jonnajonna78 skrev 2012-08-06 15:29:15 följande:
    Känner igen det där.. Droppen var när en nere på kontoret sa: " jävlar vad fet du har blivit" . Jasså, tack detsamma.. Mumsat många semlor ser jag, sa jag.
    Vilken sjuk människa som sa så!? Seriöst, går över gränsen om något!!! Roligt svar dock! :)
    Lacey skrev 2012-08-06 16:04:01 följande:
    Fått höra från början att jag är så stor och måste vänta tvillingar. Är i dag i vecka 34 och ligger mitt på kurvan så stor är jag ju inte, men alla tycker det och jag känner mig som en valross!

Men när man är gravid så har alla rätt och tycka till och säga det till dig, tydligen!

Det med köttet kan jag dock förstå så länge det inte var fläsk eller kyckling. Är köttet färskt och rätt hanterat så går det att äta rått kött om man som gravid skulle känna för det.
    Har också fått höra det, nästa gång tänker jag svara att jag väntar femlingar!!!
    Larvig skrev 2012-08-06 16:09:21 följande:
    Bara att vänja dig, detta är bara början. Blir än värre när barnet väl är fött och alla kommer med sina bästa tips och råd eller ännu värre tar över. Verkar nästan som att som gravid eller förälder är man allmän egendom fri att kommenteras och tillrättavisas. Tyvärr.

Lyssna, bedöm det som sagt och sedan antingen låter du det passera, tacka eller fräs ifrån beroende på vad som sagts. Som med allt annat i livet. Grattis till graviditeten.
    Med andra ord jag har mer kommentarer om barnuppfostran att se fram emot :))
    sallan skrev 2012-08-06 17:08:57 följande:
    Fy va jobbigt!! Okunskap kanske? Folk som inte kan nåt o saker kläcker ofta ur sej dumma kommentarer.

Det enda jag varit med om va att när jag meddelade min arbetsgivare att jag va gravid, hörde han av sig efter två veckor för att meddela att dom sänkt min lön. FUCKERS!!!!!!!!!!!!!!
    Va han sänkte din län för att du var gravid??? Detta accepterade du inte va utan gick vidare med hoppas jag!!! Vilken störd chef!!!
    Kickioh skrev 2012-08-06 17:58:31 följande:
    De allra flesta tänker nog inte ens på att man kan ta illa upp, utan det är som allmänt  "okej" att kommentera en gravid kvinnas kropp lite hur som helst.

Sen är det en jäääkla skillad på "Vilken stor och fin gravidkula du fått" och "Jääääklar vad fet du har blivit!"
    När jag får höra variant nummer två brukar jag köra med denna: "Ja, men jag håller på skapar en liten människa. Vad är din ursäkt?" ;)
    Bra svar på tal!!! Denna ska jag också köra känns lite som sex in the cirty också!!! ;)))

• sallan

Kladdkaka skrev 2012-08-07 09:04:40 följande:

Va han sänkte din län för att du var gravid??? Detta accepterade du inte va utan gick vidare med hoppas jag!!! Vilken störd chef!!!

Självklart inte. Gjorde det jag kunde för att han inte skulle göra det, men enligt facket hade han tydligen hittat nåt kryphål där han menade att det inte var pga att jag var gravid, utan pga av byte av arbetsplats, dock samma arbetsgivare. Detta gällde bara om jag bytt självmant vilket DÄR råder delade meningar. Lång historia, skitföretag, jag kommer inte gå tillbaka efter mammaledigheten.
    Störd ja, herregud... slöfocken kan inte ens komma ut o visa sej hos kunden, så jag har inte den blekaste aning om vem han är heller, förutom hans namn. Men det är så dom funkar, vaktbolagen. Akta er för dom!!!!
  • Kladdkaka

@Sallan, låter som en mardröm! Vilka störda och elaka människor det finns!!! Du har all min sympati!

• Lojs

Åh, jag känner igen det där så väl! Men jag har förlikat mig med tanken på att folk vill ha något att säga bara, och då är det det närmsta de kan komma på. De reagerar på att ens mage har vuxit och så vill de kommentera det på något sätt. Tyvärr är inte kommentaren "vad fin mage du fått" den mest naturliga hos en del människor, utan de måste "vitsa till det". Eller så finns det gott om de där tanterna som födde barn för 100 år sedan som ändå vet bäst. Troligtvis är det lite bitterhet i deras kommenterar för att de sörjer att de själva inte är fertila längre och saknar den tid då de var.

Jag var på släktkalas för några veckor sedan och alla skulle klappa min mage och "oj, är det två.." eller "den ser ju ut att komma när som helst.." var flitigt använda kommentarer. Då var jag i v30. Men jag frågade min barnmorska om min mage var onormalt stor och hon sa svarade att den inte alls var det utan precis så stor den skulle vara, men att människor ofta släpper såna kommentarer för att ha något att säga om ens mage.

Men det var skönt att hon svarade så för då om någon kommenterar att den är stor så kan jag svara "precis så stor den ska vara enligt barnmorskan".

• sallan
    Kladdkaka skrev 2012-08-07 11:33:32 följande:
    @Sallan, låter som en mardröm! Vilka störda och elaka människor det finns!!! Du har all min sympati!
    Tack!! =)
    Ja, man börjar ju undra ibland.... de värsta är att dom säger att det inte finns omplaceringsmöjligheter (jobbar som väktare) och att jag får gott sitta kvar där jag jobbar nu, MEN... när man är bundis med cheferna och slickar röv, då finns det minnsan all världens möjligheter.... suck.
    Det positiva i historian är att jag har aldrig varit mer taggad på att komma in på högskolan som nu!!! Efter mammaledighet blir det plugg, och med fullt stöd från sambon!!!! Känns bra!!! =)
  • Kladdkaka
    Lojs skrev 2012-08-07 12:04:55 följande:
    Åh, jag känner igen det där så väl! Men jag har förlikat mig med tanken på att folk vill ha något att säga bara, och då är det det närmsta de kan komma på. De reagerar på att ens mage har vuxit och så vill de kommentera det på något sätt. Tyvärr är inte kommentaren "vad fin mage du fått" den mest naturliga hos en del människor, utan de måste "vitsa till det". Eller så finns det gott om de där tanterna som födde barn för 100 år sedan som ändå vet bäst. Troligtvis är det lite bitterhet i deras kommenterar för att de sörjer att de själva inte är fertila längre och saknar den tid då de var.

Jag var på släktkalas för några veckor sedan och alla skulle klappa min mage och "oj, är det två.." eller "den ser ju ut att komma när som helst.." var flitigt använda kommentarer. Då var jag i v30. Men jag frågade min barnmorska om min mage var onormalt stor och hon sa svarade att den inte alls var det utan precis så stor den skulle vara, men att människor ofta släpper såna kommentarer för att ha något att säga om ens mage.

Men det var skönt att hon svarade så för då om någon kommenterar att den är stor så kan jag svara "precis så stor den ska vara enligt barnmorskan".
    Tack för ditt svar! Jag tror mkt ligger i vad du skriver. Jag köper att folk bara vill ha någonting att säga men trots det, verkligen, trots det förstår dom inte att visa kommentarer är rent ut sagt elaka eller oförskämda? Att liksom kommentera att någon blivit fet?!

Hur reagerade du då på släktkalaset, eller var det mer okej med kommentarerna eftersom det var dina släktingar eller?

Jag har svarat så också, enligt min läkare har jag en normal kurva och har varken för liten eller för stor mage!

• Cosmoz

Du kan ju alltid svara: jag kanske är rund men jag e gravid. Vad e din ursäkt!

Kan vara svårt att låta det rinna av dig även om det hade varit bäst! Man kan ju vara lite känslig i vårt "tillstånd"
    Tänk på det underbara du har framför dig

• Kladdkaka
    Cosmoz skrev 2012-08-09 20:34:08 följande:
    Du kan ju alltid svara: jag kanske är rund men jag e gravid. Vad e din ursäkt!

Kan vara svårt att låta det rinna av dig även om det hade varit bäst! Man kan ju vara lite känslig i vårt "tillstånd"
    Tänk på det underbara du har framför dig
    Hej! Tack för dina fina ord! Jo du har rätt, bara ätt blicka framåt och tänka på allt det underbara som kommer!
    (Hon som säger det att jag blivit fet är själv smal, så vet inte om jag kan använda den kommentaren dock :S
  • ialia

Tyvärr så tror ju folk att dom har rätt att komentera en bara för att man är gravid. Jag vet inte hur många gånger jag har hört att de måste vara två och är de ditt 5e barn (väntar mitt första) En sa till mig att hon också gick upp mycket när hon var gravid hela 30kg men då snäste jag bara till henne att jag har knappt gått upp något. Dom som komenterar är såna jag inte känner och så stor är jag inte. Är så stor som jag ska vara kanske lite mindre mage men man blir så trött på de. Jag blev jätte ledsen i början men nu skulle jag nog säga till dom.

• Kladdkaka

@ialia, skönt att höra att du blev tuffare med tiden! Det vill jag oxå bli! Jobbar verkligen pa att tuffa till mig pa den biten! För bara nagra dagar sen va det forsta gangen jag fick de höra de sk "elaka kommentarerna man far rakna med som gravid" och blev helt paff!!! Nu javlar om nagon kommenterar min mage i fortsattningen! ;)))

(skriver fort fran iphone och det gar sa langsamt att trycka in de svenska bokstaverna hoppas de gar att lasa :)

• ialia
    Kladdkaka skrev 2012-08-10 11:51:03 följande:
    @ialia, skönt att höra att du blev tuffare med tiden! Det vill jag oxå bli! Jobbar verkligen pa att tuffa till mig pa den biten! För bara nagra dagar sen va det forsta gangen jag fick de höra de sk "elaka kommentarerna man far rakna med som gravid" och blev helt paff!!! Nu javlar om nagon kommenterar min mage i fortsattningen! ;)))

(skriver fort fran iphone och det gar sa langsamt att trycka in de svenska bokstaverna hoppas de gar att lasa :)

De är bra, på dom bara :)
  • sallan
    Kladdkaka skrev 2012-08-10 11:51:03 följande:

Tjockis är ju nåt som man hör varje dag oxå.... nåt som jag stör mej på rätt mycket.
    Folk som TROR de känner en tillräckligt att kunna klämma på magen o säga HEEEEEJ TJOCKISS!!!!!!!!
    Jag börjar få mörka tankar om vad jag kommer göra med såna människor snart...
Svar på tråden Gravid och utsatt för verbal mobbing på jobbet!