Gravid och utsatt för verbal mobbing på jobbet!
Hej! Jag brukar inte skriva inlägg här men nu är jag så rasande arg och ledsen att jag måste bara skriva av mig, se om det är fler gravida som känner som jag och som blivit liknande ofint behandlade.
Jag är gravid i vecka 17 och är hur lycklig och glad som helst! Jag jobbar fortfarande och trots att det är lite besvärligt ibland, har lite foglossning (haft problem med ryggen innan också) fortfarande lite illamående med mera men det är inte det som är det jobbigast utan alla kommentarer från några av mina kollegor!
Idag fick jag höra från en kvinna i 50 års åldern: "Herregud vad stor du är och du är bara i 4 månaden, så stor var inte jag med mina barn när jag var i 4 månaden, du ska inte äta så mycket frukt eller mycket mat överhuvudtaget"...
Eller favoriten (ironi!): "Väntar du tvillingar eller vad, Herregud så stor du är redan!"
Eller en annan klar favorit från en manlig kock (jobbar inom hotell industrin och vi får vår lunch mat direkt ifrån köket på hotellet) som svarar mig följande när jag ber honom steka på min köttbit lite mer eftersom jag inte vill äta rött kött eftersom jag är gravid: "Herregud lite rött kött har väl aldrig skadat någon gravid, vad åt man på stenåldern när man var gravid då? Är du helt säker på att jag ska steka på den eller klarar du dig?"
Jag blir så trött och illa berörd av alla kommentarer. Dessutom blir jag så chockad av alla dessa åsikter att jag blir helt stum, liksom förstelnad och vet inte vad jag ska säga.
Jag är inte heller särskilt stor utan är normalviktig i övrigt, men det ska fan inte spela någon roll anser jag, man ska se ut hur fan som helst när man är gravid, vara underviktig med liten mage, eller överviktig med större mage utan att få alla dessa kommentarer! Hur fan tänker folk?
Jag bor och arbetar utomlands och jag lämnade Sverige när jag var 20 så jag har inte så mycket att jämföra med, alltså är det likadant i Sverige?
Någon annan som känner igen sig? Några bra tips på svar på tal man kan ge alla dessa idioter som bara vill klanka ner på andra?!
PS: Bör tilläggas att jag har många fina kollegor som jag umgås med privat också som inte alls beter sig illa. Men dessa få som fäller alla dessa onödiga och kränkande kommentarer får mig att vilja skrika rakt ut nästan!