• 0rion

sov era barn bättre på natten när de slutat med dagsvila?

Min dotter sover oroligt på natten och vaknar ofta 5 ggr/natt... hon är 1½ år ca.
    En dag sov hon bara ca 15 minuter mitt på dagen och den natten sov hon igenom hela. det har inte hänt på hur längesen som helst.
    Hon vägrar oftast sova middag men hon blir till sist så trött och antingen lyckas vi få henne somna eller så slumrar hon till senare.
    Vet inte om det är dags att skippa middagsvilan? Hur vet man det? Och sov era barn djupare/bättre på natten efter att ni slutat låta dem sova på dagen?

• Svar på tråden sov era barn bättre på natten när de slutat med dagsvila?
  • April barn

Kanske inte skippa men korta ner, låt henne sova så tidigt det går och bara 15-30 min.

• 0rion
    April barn skrev 2012-08-06 15:40:01 följande:
    Kanske inte skippa men korta ner, låt henne sova så tidigt det går och bara 15-30 min.
    hon somnade sent nu, försöker väcka henne, det är omöjligt. har testat det här förut med.. men ska testa om ett tag igen och se.. nu ahr hon sovit 20 min
  • milli79

Nej men vår son var rätt omöjlig att lägga mot slutet (han slutade sova middag runt 2år) och på kvällen tog det 2h att få honom att sova trots att han verkade trött.

Dottern sover rätt ok på natten men blir oxå svårlagd på kvällen om hon sover för länge på dagen (hon är nu 19mån). 

• daimstrut

Nej men det vände runt 22 mån då hon började sova hela nätter oftare och oftare. Innan dess vaknade hon ofta och ville ha nappen.

• daimstrut

Men hon slutade inte sova middag förrän hon var två och ett halvt och då var det en övergångsperiod i några månader. Vi märkte att det var dags att ta bort dagvilan när hon alltid var uppe till nio på kvällarna.

Svar på tråden sov era barn bättre på natten när de slutat med dagsvila?