• Anonym (Undrande)

Ni som har varannan helg, se hit!

Min sons pappa föreslår att vi ska ha varannan helg umgänge så småningom med sonen som är 4 år. Vi har varit skilda i 3 år. Hittills har sonen mest bott hos mig då pappan ofta jobbat utomlands i långa perioder. Nu har pappan fått ett annat jobb o kommer att vara hemma vilket är jättebra för sonen! Vi bor i samma stad. Vi kommer börja med dagumgänge ett tag först så sonen får vänja sig vid att ha pappa hemma igen, sen börja långsamt med en natt/vecka som sedan övergår till varannan helg.

Nu undrar jag hur ni andra som har varannan helg gör med:

-VAB? Kan ni dela på vabben och hur gör ni då rent praktiskt? Hos vem är barnet, hemma eller skjutsas till umg.föräldern? Eller tar ni som är boendeföräldern hela vabben? Alt får ni ekonomiskt bidrag från umgängesföräldern för utebliven inkomst?

- Hämtar/lämnar umg.föräldern ibland på dagis och lämnar sen hos dig som är boendeföräldern? Om barnet har aktiviteter, tar umg.föräldern barnet dit även om det inte är helg eller "dennes" dag?

Jag älskar min son över allt annat och vill såklart vara med honom så mycket som möjligt. Men vill ju att sonen ska ha en "vardagskontakt" med sin pappa också, inte bara umgås på helger. Känns lite väl "lyxigt" att vara varannanhelg förälder, dvs i mitt fall känns det som att jag får hämta/lämna, vabba (hittills utan ersättning från pappan), jag jobbar deltid (missad inkomst), och pappan bara "glider" och bara får kvalitetstid. Som sagt jag gör det och gör det mer än gärna, antar att jag saknar att få lite engegamang/hjälp från pappan. På sikt har vi tänkt varannan vecka om det går bra för sonen, men än så länge kommer vi köra varannan helg lösningen.

Skulle vilja höra hur ni gör kring varannan helg med allt praktiskt, eller om ni har en annan lösning på det hela? Några kanske har sön-tis, eller andra dagar?

Som sagt, berätta gärna vad som kan vara bra att tänka på rent praktiskt, ekonomiskt, etc!

Tack

• Svar på tråden Ni som har varannan helg, se hit!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-08-06 20:51:41 följande:

Min sons pappa föreslår att vi ska ha varannan helg umgänge så småningom med sonen som är 4 år. Vi har varit skilda i 3 år. Hittills har sonen mest bott hos mig då pappan ofta jobbat utomlands i långa perioder. Nu har pappan fått ett annat jobb o kommer att vara hemma vilket är jättebra för sonen! Vi bor i samma stad. Vi kommer börja med dagumgänge ett tag först så sonen får vänja sig vid att ha pappa hemma igen, sen börja långsamt med en natt/vecka som sedan övergår till varannan helg.

Nu undrar jag hur ni andra som har varannan helg gör med:

-VAB? Kan ni dela på vabben och hur gör ni då rent praktiskt? Hos vem är barnet, hemma eller skjutsas till umg.föräldern? Eller tar ni som är boendeföräldern hela vabben? Alt får ni ekonomiskt bidrag från umgängesföräldern för utebliven inkomst?

- Hämtar/lämnar umg.föräldern ibland på dagis och lämnar sen hos dig som är boendeföräldern? Om barnet har aktiviteter, tar umg.föräldern barnet dit även om det inte är helg eller "dennes" dag?

Jag älskar min son över allt annat och vill såklart vara med honom så mycket som möjligt. Men vill ju att sonen ska ha en "vardagskontakt" med sin pappa också, inte bara umgås på helger. Känns lite väl "lyxigt" att vara varannanhelg förälder, dvs i mitt fall känns det som att jag får hämta/lämna, vabba (hittills utan ersättning från pappan), jag jobbar deltid (missad inkomst), och pappan bara "glider" och bara får kvalitetstid. Som sagt jag gör det och gör det mer än gärna, antar att jag saknar att få lite engegamang/hjälp från pappan. På sikt har vi tänkt varannan vecka om det går bra för sonen, men än så länge kommer vi köra varannan helg lösningen.

Skulle vilja höra hur ni gör kring varannan helg med allt praktiskt, eller om ni har en annan lösning på det hela? Några kanske har sön-tis, eller andra dagar?

Som sagt, berätta gärna vad som kan vara bra att tänka på rent praktiskt, ekonomiskt, etc!

Tack

Jag är boendeförälder till miona barn och de åker till sin pappa varannan helg och varje onsdag.

Vi delar på VAB, tar ungefär varannan gång, dock är det ju så att jag oftast tar första dagen eftersom barnen av någon anledning oftast blir sjuka över natten. 

Pappan hämtar på dagis varje onsdag och lämnar på torsdagar då barnen alltid sover hos honom då. På måndagar har jag alltid kvällsmöte på jobbet och då hämtar han barnen och åker hem till mig och ger dem middag och lägger dem så kommer jag hem när de somnat.  

Aktiviteter har barnen inte så många ännu men den dottern har ligger på lördagar och då kör den som har den helgen, likadant med kalas. Där köper också den som har helgen present. 

Jag är själv uppväxt med att åka till pappa varannan helg och jag värderade mamma och hennes engagemang och arbete med oss barn långt högre än pappas vilja att leka familj varannan helg. Jag försöker därför att vi båda föräldrar ska vara en naturlig del av barnens vardag med skolavslutningar, födelsedagar och annat som vi båda givetvis deltar på oavsett vilkens dag det är. Förälder är man ju varje dag inte bara de man har sina barn sovande hos sig.

• Anonym (MinErfarenhet)

Min erfarenhet är att ni borde försöka vara konsekvent i att då barnet är hos någon av er så tar den föräldern allt det som händer den dagen, vare sig det gäller VAB, aktiviteter etc. etc. 

Gör ni inte så kommer det snabbt att bli väldigt komplicerat då ni ska in och peta i den andres tider, rutiner osv. 

• Anonym (Undrande)

Tack för svar, det är nog vettigt att det som händer på "sin" dag är man själv ansvar för. Oj, det lät ju jättebra att pappan kan komma hem till dig Emma och lägga barnen.

Tycker dock att den andre föräldern kan bidra ekonomiskt vid vabbande, blir ju en stor kostnad för den andre.

Några fler som kan dela med sig av sina erfarenheter eller tips?

• Anonym

Du har valt att jobba deltid så att du har mindre lön får du ta ansvaret för själv. Den som har barnet under veckorna vabar OCH tar ekonomiskt ansvar för det. Boendeföräldern får ju underhållsbidrag.

• Anonym (Specialupplägg)

Jag och exet har lagt upp det som så att jag har mån-tis varje vecka och exet varje ons-tors och därefter tar vi varannan helg. Så det blir max 5 dagar ifrån barnen. Har funkat bra hittills, men kräver väl mer eller mindre att man har bra relation till varandra samt att de logistiska förutsättningarna finns som det gör hos oss iom att vi bor i samma lilla stad.

Inget är skrivet i sten, men är det vab så ska i regel den förälder som "råkar" har ansvaret just den dagen ta det på sig. Visserligen har jag fått ta någon extra dag då exet inte tyckt sig kunnat vabba pga jobb... men men det jämnar nog ut sig i längden ändå.

• Anonym (umgängesförälder)

Till att börja med vill jag slå hål på din illusion att det på något sätt skulle vara glassigt att vara varannanhelgs-förälder Obestämd Många, många sk. varannanhelgsföräldrar bor i en tvåa med våningssängar till barnen och sover själva i bäddsoffa i vardagsrummet. Att "glassa" med sina barn på helger och lov är varken gratis eller enkelt men man vill ju ta igen för den tid man inte umgås. Många tar dessutom ledigt på skollov mm. för att även då få tillfälle till längre umgänge - med inkomstbortfall som följd - ingen som kompenserar för det tyvärr.
    En umgängesförälder betalar ett avtalat underhåll eller underhållsstöd som fastställts av försäkringskassan, vid fullt underhållsstöd får man göra ett avdrag på ca. 29 kr/dag. Men inte om man bara "glassar" varannan helg.

Ditt underhåll som du har ska täcka upp dina utgifter för eventuell vab, större boende och relaterade levnadskostnader.  Om ni bor i samma kommun kanske ni kan ha varannan vecka längre fram när barnet vant sig, då ligger ansvaret på eventuell vab, mm på den förälder barnet bor hos då och ni är själva ansvarig för kostnader och inkomstbortfall under respektive veckor och ingen betalar underhåll.

• Anonym
    Anonym (umgängesförälder) skrev 2012-08-08 11:26:41 följande:
    Till att börja med vill jag slå hål på din illusion att det på något sätt skulle vara glassigt att vara varannanhelgs-förälder Obestämd Många, många sk. varannanhelgsföräldrar bor i en tvåa med våningssängar till barnen och sover själva i bäddsoffa i vardagsrummet. Att "glassa" med sina barn på helger och lov är varken gratis eller enkelt men man vill ju ta igen för den tid man inte umgås. Många tar dessutom ledigt på skollov mm. för att även då få tillfälle till längre umgänge - med inkomstbortfall som följd - ingen som kompenserar för det tyvärr.
    En umgängesförälder betalar ett avtalat underhåll eller underhållsstöd som fastställts av försäkringskassan, vid fullt underhållsstöd får man göra ett avdrag på ca. 29 kr/dag. Men inte om man bara "glassar" varannan helg.

Ditt underhåll som du har ska täcka upp dina utgifter för eventuell vab, större boende och relaterade levnadskostnader.  Om ni bor i samma kommun kanske ni kan ha varannan vecka längre fram när barnet vant sig, då ligger ansvaret på eventuell vab, mm på den förälder barnet bor hos då och ni är själva ansvarig för kostnader och inkomstbortfall under respektive veckor och ingen betalar underhåll.
    Underhållet ska täcka pappans del av barnets kostnader, inte vab, boende osv. Det är ts personliga kostnader och pappan är inte skyldig att dela dem.

Svar på tråden Ni som har varannan helg, se hit!