Ni som har varannan helg, se hit!
Min sons pappa föreslår att vi ska ha varannan helg umgänge så småningom med sonen som är 4 år. Vi har varit skilda i 3 år. Hittills har sonen mest bott hos mig då pappan ofta jobbat utomlands i långa perioder. Nu har pappan fått ett annat jobb o kommer att vara hemma vilket är jättebra för sonen! Vi bor i samma stad. Vi kommer börja med dagumgänge ett tag först så sonen får vänja sig vid att ha pappa hemma igen, sen börja långsamt med en natt/vecka som sedan övergår till varannan helg.
Nu undrar jag hur ni andra som har varannan helg gör med:
-VAB? Kan ni dela på vabben och hur gör ni då rent praktiskt? Hos vem är barnet, hemma eller skjutsas till umg.föräldern? Eller tar ni som är boendeföräldern hela vabben? Alt får ni ekonomiskt bidrag från umgängesföräldern för utebliven inkomst?
- Hämtar/lämnar umg.föräldern ibland på dagis och lämnar sen hos dig som är boendeföräldern? Om barnet har aktiviteter, tar umg.föräldern barnet dit även om det inte är helg eller "dennes" dag?
Jag älskar min son över allt annat och vill såklart vara med honom så mycket som möjligt. Men vill ju att sonen ska ha en "vardagskontakt" med sin pappa också, inte bara umgås på helger. Känns lite väl "lyxigt" att vara varannanhelg förälder, dvs i mitt fall känns det som att jag får hämta/lämna, vabba (hittills utan ersättning från pappan), jag jobbar deltid (missad inkomst), och pappan bara "glider" och bara får kvalitetstid. Som sagt jag gör det och gör det mer än gärna, antar att jag saknar att få lite engegamang/hjälp från pappan. På sikt har vi tänkt varannan vecka om det går bra för sonen, men än så länge kommer vi köra varannan helg lösningen.
Skulle vilja höra hur ni gör kring varannan helg med allt praktiskt, eller om ni har en annan lösning på det hela? Några kanske har sön-tis, eller andra dagar?
Som sagt, berätta gärna vad som kan vara bra att tänka på rent praktiskt, ekonomiskt, etc!
Tack