• Skabetti

    Någon som kan svara på ett par frågor om sömnparalys?

    Har inte känt något på ett halvår och har känt ro när jag sovit. (innan hade jag dessa flre ggr i veckan i flera månader) Men inatt började det igen

    Det är lika jobbigt varje gång. Det brusar i öronen, jag blir livrädd och kan inte röra på mig.
    Vissa ggr har jag trott att det spökar men jag tror ju inte på sådant. Detta kan hålla på i timmar (känns det som) och jag är som sagt livrädd, svävar mellan sovtillstånd till att vara vaken och vara livrädd för att somna och så kommer bruset igen... Obehagligt!

    Någon som har erfarenhet av sömnparalys?
    Finns det något man själv kan göra för att förhindra detta?
    Vad beror sömnparalys på?
    Kan man söka någon form av hjälp?

    Jag vägrar ha detta! Jag har varit helt utmattad på jobbet idag. Jag behöver min sömn!

    Tack för svar! 

  • Svar på tråden Någon som kan svara på ett par frågor om sömnparalys?
  • KGK
    Core skrev 2012-12-21 07:43:50 följande:

    varelser ser man gärna vid en sömnparalys, grejjen är att din hjärna sover men du är vaken så du ser drömmar fast i vaket tillstånd enkelt förklarat. Har sömnparalyser dagligen utan medicinering och jag har svårt att tro att tabletter släcker portar till andra dimensioner, isåfall borde det även finnas de som öppnar dörrarna

     
    Hur vanligt är det att "varelserna" kommunicerar med en om sådant som ska hända tro?

    Mediciner stänger av saker i hjärnan och kan också aktivera sånt som "ska" vara avstängt.. Alla har vi väl hört talas om hallucinationer och droger? Frågan är ju vilket som är vad, vad vår kultur och tid och världsbild accepterar.
    Hade heliga Birgitta levt idag  hade hon nog spärrats in på psyket,  men i hennes värld blev hon en superstjärna med sina syner. Fundera på den en stund ni!
  • Core
    KGK skrev 2012-12-21 16:32:02 följande:
    Hur vanligt är det att "varelserna" kommunicerar med en om sådant som ska hända tro?

    Mediciner stänger av saker i hjärnan och kan också aktivera sånt som "ska" vara avstängt.. Alla har vi väl hört talas om hallucinationer och droger? Frågan är ju vilket som är vad, vad vår kultur och tid och världsbild accepterar.
    Hade heliga Birgitta levt idag  hade hon nog spärrats in på psyket,  men i hennes värld blev hon en superstjärna med sina syner. Fundera på den en stund ni!
    "Varelserna" kommunicerar oftast bara "dööööö" eller ett högt tjutande ljud. Jag har aldrig sett någon i narkolepsiforumen som nämner något om att de hört folk prata mer än läskiga ord typ dö. Och ärligt talat är det en framtidsvision jag fått så ja då borde varenda kotte vara död, jag fick ju 3-4-5 paralyser per natt varje natt i perioder. 

    De hypnagoga eller hypnopompa hallucinationerna är ofta väldigt skrämmande med mörka skuggor eller en blandning med old hag syndrome, där man ser ett väsen sätta sig på din bröstkorg så du inte kan andas.  
  • incubus

    Hejsan! vet inte om detta forum fortfarand är aktivt men jag har haft sömnparalys fram och tillbaka sedan jag var 11 år gammal( jag är nu 22)

    och det har sabbat min sömn totalt. utan att gå i för mycket detalj så kan jag säg att jag idag hatar att sova,
    jag sover kanske 4 timmar per natt, sitter vaken till 6-7 på morgonen sen tvingar jag mig att försöka sova men oftast så går det inte. som värst så har jag vart vaken i 5 dygn tills jag svimmade.

    jag har även hallucinerat massor, jag har bla sett demoner borta vid sängkanten eller hört barn och vuxna röster
    har även sett tydligt något som jag skulle kalla "änglar", vaknade upp av att min dåvarande flickvän försökte prata med mig och rummet var ljust som bara den och bredvid henne stog det en tjej med silkes fin och blont hår som log mot mig.

    detta är väldigt  svårt att berätta till "vanliga" människor , då de flesta tror att man är sjuk i huvudet men jag har ingen anledning att ljuga om något sånt här .

    om ni vill ha tips eller dela era historier/erfarenheter med sömnparalys får gärna göra det genom min mail (Elias.karlstrand@gmail.com)

    hejhej ! :D  

  • ume

    jag har haft sömnparalys i säkert 6-7 år rätt så ofta så jag har blivit rätt van vid det men det är fortfarande sjukt äckligt när det händer. Men om du får sömnparalys på natten så när du väl vaknar så somna inte om på en gång, jag brukar sitta upp i sängen, dricka vatten eller gå på toa så jag vaknar till i huvudet lite. Det har alltid funkat faktiskt, men jag har inget bra tips om hur man inte får det från första början.

  • pica pica

    Jag drabbas av sömnparalys kanske 4-5 gånger per år sen några år tillbaka. Det inträffar alltid när jag sover ensam i sängen och alltid om jag vaknar på morgonen och sen somnar om, och dessutom somnar när jag ligger på rygg. Det vanligaste som jag upplever unde sömnparalysen är att någon kommer in i rummet, jag ser inte vem, varpå denna någon lägger sig bredvid eller på mig mig. Känner hur täcket rör sig och hur sängen liksom gungar till, och fast jag innerst inne vet att det inte händer på riktigt så blir jag varje gång tveksam om det verkligen är på riktigt eller inte eftersom det känns som att det händer.
    Härom morgonen hände det och då var det en varelse i svart kåpa som kom och kastade sig över mig. Fy fasen vad obehagligt det var!


     

  • tröttskallen

    Jag råkade ut för en sömnparalys igår. Hade det dagligen i flera år men har sedan 5-6 år inte haft en enda. Igår på dagen pratade jag om det här med några i famlijen och på kvällen somnade jag till på soffan (på rygg). Kände att det var på gång när man blir som sirap i kroppen och inser att det är försent att göra nånting. 

    Det var en väldigt konstig episod som utspelade sig, jag låg på soffan och upplevde det som att någon satt bakom mig vid huvudet. Med jämna mellanrum slog han mig i huvudet så det gunga till. Det kändes verkligen som att någon slog mig. Tur att man inte tror på övernaturliga saker för det var otroligt verkligt. Det är svårt att förklara för folk hur verkligt det känns. Sedan lyckades jag stöta ur mig några ljud och då kom min sambo och knuffa till mig så jag kunde slänga mig upp. 

    Inget mer sovande i soffan för min del, sjukt att det hände samma dag som jag pratade om det!

     

  • Unbuyvtcfgthvhb

    Sömnparalyser är att hjärnan har stäng av kroppen för att man inte ska skada sig när man sover. Och det du har är ingen sömnparalys utan du har en syna... Jag vet inte vad det heter men det är iaf som en sömnparalys fast du ser och hör varelser

  • Olga89

    Oj vad kul att jag hittade den här tråden. För mig börjar det alltid på samma sätt. Jag ligger varm i sängen, nästan svettig, och hör ett ljud som sedan eskalerar för att bli ohyggligt kraftfullt och dånande, jag får nästan lock för öronen. Sedan brukar jag rulla ur sängen eller helt enkelt kastas ur den (fast egentligen ligger jag ju kvar). Ibland ser jag även mörka gestalter. Det värsta var en gång när någon grabbade tag i min arm samtidigt som jag inte kunde skrika eller röra mig. Ibland ligger jag bara orörlig och hör röster. Nu händer det inte ofta tack och lov, men förut kunde det hända 2 ggr i månaden.

  • Sofie12345678

    Hej! Nu kanske jag är lite ur tråden men jag undrar ifall någon snäll själ kan svara på en fråga angående sömnparalys?

    Jag drömde en riktigt hemsk dröm och jag kände en väldigt arg närvaro. Jag visste att jag drömde o själva drömmen och jag försökte göra allt för att vakna. Plötsligt så såg jag mitt sovrum och jag kunde varken röra mig eller prata. I själva drömmen så tyckte jag i i min partner som låg bredvid mig men det hände aldrig... När jag väl vakna till liv så väckte jag honom. Och i samma veva så drabbades han själv av detta precis efter mig. Hur kan detta vara möjligt?

  • Sassa4

    Jag har haft en sömnparalys en gång. Det var fruktansvärt. Jag var vaken och såg allt det äckliga som hände men jag kunde inte röra mig. När jag vaknade/kom loss så förstod jag ingenting. Trodde jag hade fått kontakt med andar. Men googlade tills jag förstod att det var en sömnparalys. Jag var länge rädd för att få det igen men nu är det 8-10 år sen och jag har aldrig upplevt det igen (peppar peppar). Vad jag förstått så är det ditt psykiska mående som spelar roll för hur ofta du får det. Hur mår du utöver dina sömnparalyser? Finns det nåt jobbigt i ditt liv som du inte kan släppa?

    Har även läst att det är större chans att få det om man sover på rygg. Mindre chans om man sover på sidan eller magen. Hur sover du?

  • vettefaen
    Sofie12345678 skrev 2017-09-10 02:17:54 följande:

    Hej! Nu kanske jag är lite ur tråden men jag undrar ifall någon snäll själ kan svara på en fråga angående sömnparalys?

    Jag drömde en riktigt hemsk dröm och jag kände en väldigt arg närvaro. Jag visste att jag drömde o själva drömmen och jag försökte göra allt för att vakna. Plötsligt så såg jag mitt sovrum och jag kunde varken röra mig eller prata. I själva drömmen så tyckte jag i i min partner som låg bredvid mig men det hände aldrig... När jag väl vakna till liv så väckte jag honom. Och i samma veva så drabbades han själv av detta precis efter mig. Hur kan detta vara möjligt?


    Kan hända att hans huvud vaknade innan hans muskler. Det hände mig ofta när jag var liten. Framförallt mitt i natten och efter en mardröm. Han kanske höll på drömma själv ?
  • Sofie12345678
    vettefaen skrev 2017-09-10 03:46:49 följande:

    Kan hända att hans huvud vaknade innan hans muskler. Det hände mig ofta när jag var liten. Framförallt mitt i natten och efter en mardröm. Han kanske höll på drömma själv ?


    Jo han drabbades av en sömnparalys... men det konstiga var att jag själv blev drabbad av det ca 5 min innan det hände honom...

    Väldigt konstigt ????
  • Alien1985

    Hej. Har haft sömnparalyser i hela mitt liv och vet exakt hur jag kan göra för att få dem men inte hur man blir av med dem. För mig är det lika hemskt varje gång och det blir inte lättare med tiden. Jag försöker att inte väcka mig själv för att försöka bemästra det där. För det första så kommer ett surrande ljud som bara blir högre och högre. Som regn som smattrar mot plasttak. Sen kommer det obehagliga. Här om dagen kom en liten svart sak flygandes ur bröstet. Nyligen här på morgonen så har jag experimenterat och då hände något nytt. Efter alla vålnader som fanns omkring mig så uppstod ett tryck i ena örat så att det kändes som att det skulle explodera. Lyckades ta mig ur paralysen genom att vicka på tårna. Nu har jag riktigt ont i örat. Hur är detta möjligt liksom. Skulle jag inte ha vaknat så skulle jag kunnat skada örat. Andra gånger så ger jag upp för att de här varelserna kittlar en. Denna gång gjorde de inte det men det här var fasiken värre. Shit vad mitt öra gör ont nu. Helt ofarligt känns det då inte och att försöka styra vad som händer funkar inte för mig.

  • BULLET93

    Sover du på rygg om du gör det ska du sova på mage eller på sidan, jag har en gång upplevt en svag liten sömnparalys utan några hämska människor bara att jag kunde inte röra mig, och då var det den enda första och sista gången jag ligger på rygg

Svar på tråden Någon som kan svara på ett par frågor om sömnparalys?