• Anonym

Sjukskriven pga stress - hur länge får jag vänta på beslut från er?

Har den 23/7 skickat in läkarintyg då jag är sjukskriven pga stress och sömnstörningar. Har koncentrationssvårigheter och har svårt att klara arbetsuppgifterna.
    Har ännu inte hört något från er och då jag loggar in på Mina Sidor ser jag bara att ni fått in ett läkarintyg den 24/7. Hur lång handläggningstid har ni gällande beslut om jag ska få sjukpenning eller ej? Detta i sig känner jag gör att jag snart får panik och ger mig svårt att kunna varva ner och läka under min sjukskrivning.

• Svar på tråden Sjukskriven pga stress - hur länge får jag vänta på beslut från er?
  • Försäkringskassan

Hej,

Om vi har fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 dagar att handlägga ditt ärende. Utöver läkarintyg behöver du också skicka in en ansökan om sjukpenning.

Om du är anställd kan du få sjukpenning när du inte längre får sjuklön från arbetsgivaren, det vill säga om du är sjuk längre tid än 14 dagar. Arbetsgivaren gör då en anmälan till Försäk­ringskassan. Du kan själv se om sjukanmälan är gjord på Mina sidor på www.forsakringskassan.se.

Har du inte rätt till sjuklön ska du sjukanmäla dig själv till Försäkringskassan. Det gäller även om du är arbetslös, egen företagare eller föräldraledig. Sjukanmälan kan du göra via vår självbetjäningstjänst "Gör en sjukanmälan" på Försäkringskassans hemsida.

När anmälan är gjord ska du fylla i en ansökan om sjukpenning, det kan du göra via vår hemsida genom att logga in på ”Mina Sidor”.

Du kan läsa mer om sjukpenning på följande länk: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk

Hälsningar,
    Eva, handläggare

• Anonym
    Försäkringskassan skrev 2012-08-07 09:06:12 följande:

Hej,

Om vi har fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 dagar att handlägga ditt ärende. Utöver läkarintyg behöver du också skicka in en ansökan om sjukpenning.

Om du är anställd kan du få sjukpenning när du inte längre får sjuklön från arbetsgivaren, det vill säga om du är sjuk längre tid än 14 dagar. Arbetsgivaren gör då en anmälan till Försäk­ringskassan. Du kan själv se om sjukanmälan är gjord på Mina sidor på www.forsakringskassan.se.

Har du inte rätt till sjuklön ska du sjukanmäla dig själv till Försäkringskassan. Det gäller även om du är arbetslös, egen företagare eller föräldraledig. Sjukanmälan kan du göra via vår självbetjäningstjänst "Gör en sjukanmälan" på Försäkringskassans hemsida.

När anmälan är gjord ska du fylla i en ansökan om sjukpenning, det kan du göra via vår hemsida genom att logga in på ”Mina Sidor”.

Du kan läsa mer om sjukpenning på följande länk: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk

Hälsningar,
    Eva, handläggare

Alltså kan ni inte fatta något beslut förräns min arbetsgivare (jag är anställd) gör en anmälan till er? Har jag förstått er rätt då?
    Då jag är anställd, ska jag ändå själv fylla i en ansökan om sjukpenning ?
  • Försäkringskassan

Hej,

Det stämmer, vi kan inte fatta något beslut innan din arbetsgivare har gjort en sjukanmälan till Försäkringskassan och du har skickat in din ansökan om sjukpenning.

Arbetsgivaren kan göra sjukanmälan tidigast från och med dag 15 i din sjukperiod. När din arbetsgivare har gjort en sjukanmälan måste du fylla i ansökan om sjukpenning och det är först när vi har fått in ansökan som vi kan börja handlägga ditt ärende.

Hälsningar,
    Eva, handläggare

• Anonym
    Försäkringskassan skrev 2012-08-07 09:32:49 följande:
    Hej,

Det stämmer, vi kan inte fatta något beslut innan din arbetsgivare har gjort en sjukanmälan till Försäkringskassan och du har skickat in din ansökan om sjukpenning.

Arbetsgivaren kan göra sjukanmälan tidigast från och med dag 15 i din sjukperiod. När din arbetsgivare har gjort en sjukanmälan måste du fylla i ansökan om sjukpenning och det är först när vi har fått in ansökan som vi kan börja handlägga ditt ärende.

Hälsningar,
    Eva, handläggare
    Hur får jag veta när arbetsgivaren gjort en sjukanmälan? Vad är det för ansökan om sjukpenning jag ska fylla i? Jag trodde det var arbetsgivaren som ansökte åt mig i och med att jag är anställd?
  • Försäkringskassan

Hej,

Din arbetsgivare ska sjukanmäla dig när du har varit hemma i mer än 14 dagar, när det är gjort måste du själv ansöka om sjukpenning, det behöver alla göra som ansöker om sjukpenning - även anställda. Du kan se om sjukanmälan är gjord när du loggar in på Mina sidor på www.forsakringskassan.se. Under Översikt på Mina händelser står det i så fall ”Du är sjukanmäld – Gör din ansökan om ersättning här”. Klicka på länken och fyll i ansökan.

Hälsningar,

Sigrid, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven pga stress - hur länge får jag vänta på beslut från er?