• Anonym (Hoppfull)

Lurad....ingen ensamvårdnad för henne!!!

Under 7 år har maken trott att hans ex har haft ensamvårdnad av deras gemensamma barn.......hur detta har gått till är en gåta, för han har hela tiden hävdat att han INTE skrivit under för något sådant, men varje gång vi vänt oss till familjerätten för att kräva att få ha flickan på halv tid så har mamman fått styra o ställa och alla har dansat efter hennes pipa.
    Hon har gett sken av att hon bestämmer och maken har trott att hon har ensamvårdnad eftersom ALLA gett sken av det.
     Ska tillägga att maken ibland har svårt att förstå svenska svåra ord och hur svenska samhället fungerar i vårdnadstvister, då han är från ett annat land,detta har hon såklart utnyttjat till sin fördel.

Men nu har vi varit i kontakt med skatteverket eftersom maken vet så starkt att han inte godkännt henne som ensam vårdnare och han har haft rätt hela tiden.
     Dom har GEMENSAMVÅRDNAD!!!!!

Så hur kommer det sig att HON har fått bestämma att flickan ska vara här bara varannan helg trots åtaliga samtal med familjerätten???

Alla gånger skolan skickar hem papper som BÅDA vårdnadshavare ska skriva under....hur kommer det sig att skolan godkännt att bara hon skrivit under???

Min fråga är VAD kan vi göra nu....för nu när vi vet att maken har samma rätt till barnet så SKA hon bo här 50/50!!!!!!

HJÄLP NÅGON??????

• Svar på tråden Lurad....ingen ensamvårdnad för henne!!!
  • Majlisen

Nu måste jag fråga, hur gammalt är barnet, om ni träffade familjerätten för sju år sedan, kan det varit så att de avrått från stämning för att barnet var förlitet (under tre enligt riktlinjer) för växelvist boende?

Börja läs på ordentligt om allt. Om det är så som jag skriver ovan och pappan inte förstod det så är det ju himla tråkigt att han inte kollat upp det mer noggrant, men gör om, gör rätt! Jag är lite immun mot stackars pappor som inget förstår. Hade ett ex som hade en dotter, som han knappt träffade. Sen orkade inte mannan med trams och sa att vi låter bli helt, det blir bara förvirrande för barnet med en gubben i lådan-pappa. Men då jäklar var det synd om honom och flera år senare skyller han på mamman och baktalar henne för att de inte har kontakt. Men när man frågar huruvida han försökt blir det tyst... Så svårt är det inte att ägna en kväll åt googlande för att få en överblick på hur allt funkar. Jag gjorde det för exet, men där hittades bara bortförklaringar, han var helt enkelt för lat och egentligen var HAN en skitstövel.

Och ett tips för att få det att funka bättre. Vill dottern stanna hos er, prata ni med mamman om det i förhand. Är bog lättare om det blir ett nej från båda hållen än om ena säger om du får för mamma. Blir nog lättare för barnet att hantera. Om mamman är dum så inser barnet det när hon blir äldre och då lär mamman bli kfrågasatt, att nu lägga skuld på mamman (som det blir utan er mening), gör bara barnet förvirrat och ledset. Ni ska inte uppmuntra barnet att stanna om det finns chans att mamman säger nej, ni ska då uppmuntra barnet om hur kul det är hos mamma. Sen kämpar ni stenhårt för att få en ändring och vv om det är vad barnet vill och vad som funkar! Tills dess måste ni framför barnet låtsas som att allt är kanon och toppen, just för att barnet inte ska på påverkas.

• mamita64
    Anonym (irriterad) skrev 2012-08-08 08:37:27 följande:
    Ledsen att behöva säga de, men kvinnan har tyvärr 100% mer talan än mannen hos familjerätten. Du skulle bli mörkrädd om du satte dig ner och läser regler som finns runt "pappan". Och de är SKAMLIGT!

Måste ju finnas något ni kan göra åt saken. Jag minns så väl när min pojkväns ex (mamman till barnet) en jul bara tog barnet och försvann iväg, detta var ju pappans jul! Det ansåg FM som kidnappning, och de va helt klart en fördel till min sambo!!

Kan ni inte anmäla FM för tjänstefel??

Blir allt för bråkigt ( FM är bara skräp och de enda dom kan göra är att sitta och tycka! )
    Så tycker jag att NI ska dra detta till tingsrätten, där mamman och pappan behandlas lika.

LYCKA TILL!
    Jag har alltså upplevt exakt tvärtom.
    Min man fick allt stöd, de gullade med honom, ville han få igenom något så fick han det. Jag fick knappt öppna käften. Detta slutade med att jag reste mej och gick och soc fick ta in en konsult som redde ut allt och jag fick sen enskild vårdnad. Efter det slutade " den perfekta pappan " tvärt att träffa sina barn, trots umgängesavtal. Detta är nu 15 år sen, och barnen har ingen kontakt med honom, har inte haft heller. Inte mer än när han haft någon agenda, då har han kontaktat den ena dottern
  • Anonym

TS: det är väl inte så konstigt att han inte haft dottern varannan vecka fast de haft gemensam vårdnad?!
    Bara för man har det har man inte automatiskt växelvis boende också.

För att växelvis ska fungera krävs att föräldrarna bor nära varandra, kan samarbeta och vara flexibla kring barnet och respektera varandra (som föräldrar). Dessutom ska båda föräldrarna vilja detta. Om den ena motsätter sig detta kraftigt dömer nog en tingsrätt helst inte till det men det händer också tror jag.

Nu är väl flickan äldre så hennes önskemål kommer det också frågas om (ifall ärendet går till tingsrätten).
    En sådan process kan ta rätt länge tror jag med utredningar osv.

ps läste inte tråden (vad alla skrivit) så nu upprepar jag kanske allt ....?:)

• Anonym (Hoppfull)
    Stissig skrev 2012-08-08 14:50:06 följande:
    Hur har flickan lyckats få pass utan den andra förälderns påskrift? Eller konspirerar myndigheterna med?

nej passet har dom nog skrivit på båda två för även maken har rest med dottern
  • Anonym (Hoppfull)
    Anonym (irriterad) skrev 2012-08-08 14:52:20 följande:
    Ett barn måste vara 12 år innan det är gammalt nog för att få vara med att bestämma.
    Oftast är personerna som inte vill tro på detta mamman med bra avtal jämfört med pappan. Ni gör helt rätt, byt byt byt! Anmäl! skriv ner alla ev fel som mamman gör, allt är bra att ha i FM. Tänk på att hela tiden påpeka att det ni gör är för barnets bästa! Så kommer ni vinna detta! Styrkekramar!

tack så mycket
  • Anonym (Hoppfull)
    hon är 10 nu men väldigt mogen för sin ålder.
  • Anonym
    Anonym (Hoppfull) skrev 2012-08-09 11:25:10 följande:

Han förstod inte då att han hade gemensam vårdnad eftersom det är barnets vårdnadshavare som ska skriva på ansökan?
    Anonym (Hoppfull) skrev 2012-08-09 11:27:25 följande:
    Och han var på familjerätten när hon var 3 år?

Bor föräldrarna nära varandra? Hur långt är det till skolan, aktiviteter från er?

• Anonym
    Anonym (Hoppfull) skrev 2012-08-09 11:25:10 följande:

vilket man bara måste om man har gemensam vårdnad, ringde det ingen klocka redan där``
  • Anonym (Hoppfull)
    Anonym skrev 2012-08-09 11:42:14 följande:

vilket man bara måste om man har gemensam vårdnad, ringde det ingen klocka redan där``

som jag sagt massor av gånger han vet inte riktigt hur det svenska samhället är uppbyggt i vårdnadsfrågor.

Och inte ens jag vet hur det fungerar om barnen redan har pass när man ska förnya det behövs bådas underskrift då också?

Jag har inte startat tråden för att vi vet allt redan....jag startade tråden för att få hjälp råd tips på hur man går tillväga. Hade vi vetat allt redan hade vi ju skött det hela på ett annat sätt redan från första början!
    Så tack ni behöver inte påpeka att vi inte är pålästa flergånger.

Tips och råd som kan hjälpa oss tas däremot tacksamt emot!!!!
  • Anonym
    Anonym (Hoppfull) skrev 2012-08-09 13:50:54 följande:

som jag sagt massor av gånger han vet inte riktigt hur det svenska samhället är uppbyggt i vårdnadsfrågor.

Och inte ens jag vet hur det fungerar om barnen redan har pass när man ska förnya det behövs bådas underskrift då också?

Jag har inte startat tråden för att vi vet allt redan....jag startade tråden för att få hjälp råd tips på hur man går tillväga. Hade vi vetat allt redan hade vi ju skött det hela på ett annat sätt redan från första början!
    Så tack ni behöver inte påpeka att vi inte är pålästa flergånger.

Tips och råd som kan hjälpa oss tas däremot tacksamt emot!!!!
    Ring Familjerätten och prata med dem. Man kan vara anonym. Googla på det, det finns oftast i varje kommun/stad.
  • Majlisen
    Anonym (Hoppfull) skrev 2012-08-09 11:27:25 följande:

Då var hon alltså tre när de började gå på familjerätten. Inte egentligen märkligt att familjerätten avrådde från vv då, särskilt även med tanke på samarbetet då barnet var så litet. Och det är fortfarande en 10 åring, ett barn. De är inte fullt ut så mogna känslomässigt, men visst finns det stor chans att barnets åsikt även får påverka. Vill åter igen poängtera att ni som föräldrar bör sköta umgänget sinsemellan och inte blanda in barnet i att fråga mamman.
  • Koffie

Ser att du fått ett antal bra svar redan TS.

Börja med att reda ut skillnaden på vårdnad, boende och umgänge! Vårdnaden betyder ju att båda föräldrarna ska bestämma tillsammans över barnet (om vård, skola, osv). Boendet är en annan sak - antingen så har barnet växelvis boende, eller så bor det mer hos ena förälderna och har rätt till umgänge med den andra föräldern.

Din man har alltså gemensam vårdnad och umgänge med barnet, men är inte boendeförälder.

Om barnet är tio år så beror det på många saker om umgänget kan utökas och till slut bli växelvis boende. Det ni ska sikta in er på är att vara lyhörda för barnet och göra en vettig plan för utökat umgänge. Ni ska låta bli att kräva 50-50 och det NU - det kan däremot vara ett mål som ni ska nå fram till under en period, då flickan får vänja sig vid att bo hos er allt oftare.
    Lyckas ni inte komma överens om det i samarbetssamtal med modern, så gå till rätten med frågan. Det bästa är faktiskt om ni kommer någonvart med samarbetssamtal. Det är både billigare och bättre som bas för sådana beslut - risken blir mindre att mamman kommer himla med ögonen och vara "tvärs" om hon faktiskt har varit med på beslutet..

Svar på tråden Lurad....ingen ensamvårdnad för henne!!!