slemtorsk i din bralla skrev 2012-08-07 14:59:37 följande:
om du har möjlighet be din läkare eller gynekolog att skriva en remiss. Det ingår i vårdgarantin nu så att det ska dröja MAX tre månader innan ni får en tid för utredning men ni måste ha försökt i minst ett år innan ni blir aktuella för utredning.
Kostnader är som vanliga läkarbesök och när man betalat 1100 så får man ju frikort. Så det beror lite på hur många besök som behövs kort sagt.
jag och min man gick genom landstinget först eftersom det trots allt är "kostnadsfritt" även om besöken kostar så är det en väldigt liten kostnad jämfört med privat (vet inte priset där).
Sen beror det ju på vad de kommer fram till men efter utredningen ställs man i kö för behandling och där gäller också vårdnadsgarantin och det är max tre månader innan man komme på sitt första besök. Sen får man betala sina mediciner upp till 2200 kr och sen får man frikort där också vilket man kommer upp i direkt om man ska göra IVF. Vi gjorde två IVF-försök innan vi lyckades och medicinen för ett bara kostar över 10.000 så frikortet kommer direkt
Det som skiljer privat och landstinget åt förutom kostnaderna är ju att man faktiskt inte behöver vänta så länge om man går privat, men du är så ung också så jag tycker ni ska gå via landstinget först. Vet inte var du bor men här i Västra götaland får man tre IVF-behandlingar gratis, till skillnad mot privat där 3 behandlingar kan kosta upp emot 60.000 (ibland mer beroende på var man går ibland mindre). Sen när man gjort de gratis man har rätt till kan man fatta beslutet om man ska gå vidare med försök man bekostar själv.
Tack för svar. Bor i stockholm.
Så en gynekolog är det man ska gå till. Och dem kan därefter skicka en vidare?