Sömnrutiner.-svårt att komma till ro/somna
Hej, För 4 veckor blev jag mamma till världens finaste pojke. Så många nya intryck och upplevelser och underbara känslor men även en del frågor och funderingar. Vi har ett litet problem med vår lilla kille.Han har nästan vänt på dygnet och sover mycket på dagarna. Men största problemet är att han har mycket svårt att somna och komma till ro. När han fått mat (spelar ingen roll om jag ammar eller ersättning) tar det minst 1 h innan han somnar. Nuförtiden får han napp också eftersom han har ett enormt sugbehov. Under den här timmen flaxar han hur mycket som helst med ben och armar, ibland lite krampaktigt och är allmänt spänd och missnöjd. Han grymtar och gnyr och låter på alla möjliga sätt och inget hjälper..inte närhet, inte napp och olika sovplatser. Vi försöker rapa honom innan och han får inte för mycket mat..eller för lite...Under den här timmen har han också kortare perioder då han lugnar ner sig och nästan lyckas somna men sedan börjar det om igen.. BVC råd är att hålla han vaken mer på dagarna, vilket inte är så lätt..och byta ersättning och det har vi nu gjort ...verkar inte hjälpa. De tror att det är gaser..och det är nog delvis gaser och magbekymmer men jag tror inte att denna oro beror på det. Någon som känner igen detta? Någon som har råd och tips? Skulle vara tacksam om ni kunde dela med er för nu börjar jag bli lite orolig att vi missar något pga att BVC säger att det ska "vara så" när man har små barn..de sover oregelbundet och man måste anpassa sig till deras rytm. Det gör jag gärna, och sömnbristen kan jag stå ut med men jag vill inte missa något fel på min lilla skatt eller att han har ont någonstans. Tack på förhand!