• Anonym (pappa)

Vilken kommuns familjerätt är ansvariga?

Min dotter bor frivilligt i fosterhem. Hennes mamma är ensam vårdnadshavare.
    Dottern bor i kommun A.
    Hennes mamma bor i kommun B
    Sen är det kommun C som är placeringskommun.

Jag ringde till kommun C, handläggaren som har hand om placeringen men hon säger att mamman måste godkänna och att dom inte riktigt vet hur dom ska göra då mamman inte har bestämt sig om hur hennes eget umgänge ska se ut. Nu har det gått 1 år då jag inte fått träffa min dotter pga hon bott i fosterfamiljen den här tiden. Jag har tjatat hela tiden. Jag har försökt ringa till alla 3 kommuner för att veta vilken familjerätt som är ansvariga för samarbetssamtal och överenskommelser mm men ingen vet och sen rinner det ut i sanden.
    Därför tänkte jag fråga om det är någon här som vet detta!

• Svar på tråden Vilken kommuns familjerätt är ansvariga?
  • Anonym

Sluta ringa! Maila. Placeringskommunen är ansvariga för placeringen. Se till att få all kommunikation svart på vitt. Kräv att få umgänge snarast! Vägrar de hjälpa dig så ska du göra en anmälan till Socialstyrelsen!

• Anonym (fd socialsekr)

Bokföringskommun - den kommun där din dotter är skriven - är väl den kommun som är ansvarig familjerättsligt. Jag skulle rekommendera kontakt med ett juridiskt ombud. Men se också till att kontakta familjerättssekreterarna i folkbokföringskommunen, inte handläggarna av ärendet nödvändigtvis. I värsta fall får du driva ett umgängesärende i rätten. Men är din dotter stor nog att säga vad hon själv vill kan det vara tillräckligt i bedömningen. Lycka till.

• Anonym (pappa)

Kommun A säger att det är kommun B som har ansvaret. Kommun B säger att det är kommun C eftersom dom är placeringskommun. Placeringskommunens handläggare vill inte eftersom det är en familjerättslig fråga. Familjerätten i kommun C säger att det är kommun A eftersom barnet är folkbokfört där. Alla är riktigt bestämda och säkra på att det svar dom ger är rätt.

• Anonym
    Anonym (pappa) skrev 2012-08-08 10:13:22 följande:
    Kommun A säger att det är kommun B som har ansvaret. Kommun B säger att det är kommun C eftersom dom är placeringskommun. Placeringskommunens handläggare vill inte eftersom det är en familjerättslig fråga. Familjerätten i kommun C säger att det är kommun A eftersom barnet är folkbokfört där. Alla är riktigt bestämda och säkra på att det svar dom ger är rätt.
    Kontakta Socialstyrelsen om detta. De har tillsynsansvar för socialtjänsterna och de kan hjälpa dig!
  • Anonym (fd socialsekr)

Ja så där får det inte gå till. Ta kontakt med Socialstyrelsen. Man ska inte hamna mellan stolarna, någon måste ta ansvaret.

• Anonym (förälder)

När jag skulle gå i samarbetssamtal med mina barns pappa fick jag beskedet att det skulle hanteras av familjerätten i den kommun barnen var folkbokförda. Jag och pappan bor i olika kommuner och barnen var skrivna på hans adress vilket innebär att det var den kommunen som jag var tvungen att kontakta.

Oavsett om det är 1, 3 eller 5 kommuner inblandade kan väl flickan bara vara skriven i en kommun, då måste väl dom vara ansvariga? 

• Chianti

Den kommun som placerat barnet och har avtal med fosterfamiljen är ju den som gör upp om umgänge med fosterfamiljen, alltså är det rimligt att de ser till att arrangera umgänge. Förstår inte vad mamman har med detta att göra öht? Barnets rätt att träffa dig går före att mamman har enskild vårdnad!
    Ta kontakt med en jurist istället och se till att få fart på processen!

Svar på tråden Vilken kommuns familjerätt är ansvariga?