• Anonym (Kaffedraken)

    Lura i en vegetarian kött

    Det är så att min tonårsdotter har fått för sig att bli vegetarian och hon vägrar äta kötträtterna jag gör. Jag har nu bytt taktik så istället för att tjata på henne tänker jag låsas att jag tycker det är helt okej, samtidigt som jag lurar i henne så mycket kött så möjligt. Vad är era bästa tips? Jag har redan tänkt på köttbuljong, men kan man köpa vanlig korv och låsas att det är sojakorv eller är det för uppenbart?


  • Svar på tråden Lura i en vegetarian kött
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lilia skrev 2012-08-07 20:21:10 följande:

    Man äter ju sallad, kött, potatis och sås i olika former. Tar man bort köttet är det inte så mycket kvar.u

    Om du menar allvar med det du skriver som jag inte tror, tycker jag verkligen synd om din dotter och dig.
    Läs på lite om vad man ska lägga till i kosten om man tar bort kött. Känner många som är vegetarian och INGEN av dem lider av näringsbrist.

    En av mina elever ville också bli vegetarian men efter två veckor med böner och linser ist för kött började hon äta kött igen. Som tidigare skrev kan vara en fas, lägga vegkost så får du se.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Catbride skrev 2012-08-07 20:25:29 följande:
    Amatullah kanske ska slänga en blick på vart tråden ligger.
    Det syns dessvärre inte när man använder FL på telefon (via APPen).

     
  • Anonym (Kaffedraken)
    Simbiz skrev 2012-08-07 20:27:16 följande:
    Om du menar allvar med det du skriver som jag inte tror, tycker jag verkligen synd om din dotter och dig.

    Läs på lite om vad man ska lägga till i kosten om man tar bort kött. Känner många som är vegetarian och INGEN av dem lider av näringsbrist.

    En av mina elever ville också bli vegetarian men efter två veckor med böner och linser ist för kött började hon äta kött igen. Som tidigare skrev kan vara en fas, lägga vegkost så får du se.



    Hur vet du att de inte har näringsbrist?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur som helst är det ett ämne som är värt att diskuteras. Skulle inte förvåna mig om det finns någon på FL som inte har någon som helst kunskap om vegetarisk kost....

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kan göra som min mormor gjorde på riktigt mot min tvillingsyster. Du kan bjuda på smörgåstårta och när din dotter frågar om den är vegetarisk så svarar du ja. När hon sedan ätit lite och ytterligare frågar "Är det säkert?" så svarar du att det bara är lite leverpastej i och det är ju nästan vegetariskt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Flo skrev 2012-08-07 20:34:21 följande:
    Hur som helst är det ett ämne som är värt att diskuteras. Skulle inte förvåna mig om det finns någon på FL som inte har någon som helst kunskap om vegetarisk kost....



    Säkert, precis som de som förutsätter att det bara är en fas.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Lilia skrev 2012-08-07 20:46:58 följande:
    Säkert, precis som de som förutsätter att det bara är en fas.
    Faktum är ju att vissa tonåringar har en fas där de käkar vegetariskt. Jag hade det när jag var 13 år och det gick över ca 2 månader senare. I nuläget försöker jag att äta mer vegetariskt men jag är inte vegetarian för det. 

    Jag tycker att Sverige och svenskarna har ont om kunskap om vegetarianism. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Va 9 år gammal när ja bestämde mig för att ja inte gillade kött.. nu 14 år senare står ja fortfarande på benen, mamma och är fullt frisk! Många som utesluter kött för att bli friskare!! Min mamma fick lära sig att laga BRA vegetarisk mat så ja fick i mig allt ja behövde ;) Du är fruktansvärt orättvis mot din dotter!
    klart hon får näringsbrist om hon kommer få leva på sojakorv för att du inte vill laga mat till henne! 


    Stolt mamma till Amanda <3
Svar på tråden Lura i en vegetarian kött