Vad tycker ni, vad tycker socialen?
Vår dotter börjar förskolan för första gången, är ca 2 år gammal.
Vi är separerade sen hon var en baby, jag har alltid haft ensam vårdnad.
I år beslutade jag att vi flyttar till en annan kommun, lite över en timma bort med bil och med buss lite över två timmar är det mellan barnet och pappan.
Saken är den, att pappan kräver att jag ska hämta barnet på förskolan, åka halva vägen och så hämtar han därifrån.
Jag anser att det är inte hennes bästa att uppleva en separation från mig på morgonen innan förskolan och sen att jag hämtar henne på förskolan för att åka halva vägen till sin pappa och att hon är borta i tre dagar! Det skulle även innebära att hon är framme först på kvällen om vi körde halva vägen.
Kan jag kräva att han sköter hämtningen på torsdag och att vi kan mötas halva vägen på söndagen? Alt att jag kan ibland åka hela vägen, givetvis ge han kompensation halva vägen om han skulle hämta hela vägen.
Varför jag också vill att han ska hämta är för att han skulle få vara delaktig i förskolan, i hennes liv.
Vad tycker ni? Vad tycker socialen? Har jag rätt att säga nej att ställa upp på halva vägen? Eller skulle det räknas som att jag hindrar honom att träffa sitt barn, dvs umgängesbrott?