• Snöflinga

Byta kommun som familjehem?

En fråga till er som vet: Om man blir familjehem är man fri att flytta inom Sverige som man vill då eller blir man "fast" i den kommun man bodde i då man fick uppdraget?

• Svar på tråden Byta kommun som familjehem?
  • tantS

Har en släkting som är fosterhemsplacerad. De har flyttat runt i landskapet och bott i olika kommuner, men avståndet har hela tiden varit ungefär detsamma. Borde ju vara så att man kan flytta, men det får inte hindra den process som barnet eventuellt har med sin förälder hemma. Då skulle inte jag tycka det va oassande iaf. Lättast är att ringa till socialkontoret i hemkommunen och be att få tala med chefen och fråga den. 

• Busbellan

Vet inte vad som gäller om man redan har ett barn hos sig men annars är det i alla fall inget problem. Min syster finns tillgänglig som familjehem. Hon flyttade till en annan kommun men den kommunen hon bodde i har fortfarande hand om eventuella placeringar hos henne

Mamma till Nora, August och Ella
  • Torparmamma

Du är fri att vända dig till vilken kommun som hellst. Är dock bäst att göra det i dialog med den kommun som du har ett uppdrag från. De måste ju trots allt bedömma att deras placering (barn) inte far illa av att du tar på dig för mycket.

• Torparmamma

Glöm mitt inlägg.

Jag läste frågan fel.

Flytt med placerat barn beror nog på vilket uppdrag du har. En del barn behöver ha närhet till biologföräldrar andra inte. 

Svar på tråden Byta kommun som familjehem?