SailorGirl skrev 2012-08-08 16:21:55 följande:
Jag tror min mamma hade känt så, hur jag själv hade reagerat om det varit min dotter som skulle göra abort vet jag inte, men sorg i alla fall.
Anledningen till ilskan skulle vara riktad mot grunden till aborten och inte riktad mot mig. Därför skulle det sannolikt vara en känsla vi delade och som jag därmed ändå kunde känna ett stöd i. Sorgen skulle vara för ett förlorat barnbarn och den skulle jag också dela. Visst skulle en konflikt komma att uppstå, men är man rädd för att gå in i en konflikt med sin förälder, så är det inte en abort som är grundproblemet, utan relationen i sig.
Jag tror inte många går glada från en abort, möjligen lättade, mer sannolikt sorgsna. Att dela den sorgen tror jag är viktigt för att gå vidare och i förlängningen känna någon sorts glädje över beslutet.
Okej, ja alla mammor är olika.
Jag vet att min mamma skulle inte känna nån sorg om jag kom imorgon och sa att jag skulle göra abort, snarare tvärtom, en lättnad. Hon skulle stötta mig och ta hand om mig, precis som den perfekta mamman hon är.

Hade jag däremot kommit om 4år med fast jobb, stabilt förhållande, bostad osv så skulle hon nog bli ledsen men inte så att jag skulle märka det. Tror det har med situation att göra, skulle du bli ledsen om din dotter ville göra abort och var 18år gammal, utan färdiga studier, inget jobb, ingen pojkvän och bor hemma hos dig?