Hej, grattis till graviditeten! :). Jag gjorde KUB testet nu när jag fick mitt första barn. Bodde då i Örebro & där erbjuds alla kostnadsfritt oavsett ålder (vilket det även görs i värmland & dalsland). Ja, det är sannolikheten för kromosomavvikelser. Beräkningen görs utifrån blodprov, ultraljud, din vikt och ålder. Men om det visar sig vara hög risk kan du välja själv om du vill göra fostervattensprov/moderkaksprov, för att få ett "fullständigt" svar. Vissa gör ju fostervattensprov direkt & hoppas över KUB just för att det endast visar sannolikheten (dock tror jag det ligger på ca 90% i tillförlitlighet). Men om du är ung brukar det oftast bli lågrisk. Vi fick en beräkning där risken för oss var 1 på 20.000, vilket är mkt lågt. Hur mycket får du bet för att göra det? Du får fundera på om du är beredd på resultatet, om du sedan skulle göra fostervattensprov etc om det visar ngt då det ändå finns en viss risk för missfall vid de testerna. Det finns ju för- & nackdelar med allt. Min bm sa till oss att vi skulle tänka noga (dock sa hon att de flesta nu gör kub-testet) då om det visar på hög sannolikhet & vi väljer att göra fostervattensprov så kan man ha gått ganska långt & om det då skulle visa att barnet har kromosomavvikelser så är man kanske redan runt v. 17. Men om du känner att dina barn kan drabbas om det blivande barnet skulle vara i behov av mer hjälp och omvårdnad så kanske det kan vara värt att testa.. men som sagt, tänk igenom allt först.