• AnitaAndersson

Undersköterska och gravid. När slutade ni jobba?

Jag har nu haft  semester men börjar jobba igen på måndag och då är jag i vecka 19. Hur länge orkade ni jobba som undersköterska innan BF?  Jag jobbar hemtjänsten och misstänker att det kommer bli tungt i höst då magen blir allt större.

• Svar på tråden Undersköterska och gravid. När slutade ni jobba?
  • KathyR

Vecka 25, sen sjukskriven för foglossning.

• Lemio

Jag jobbade till BF. Mådde bra, men det var tungt och svårt med tex hjälpa till med stödstrumpor och liknande.. Men var nöjd över att hålla igång :)

• Satfläsk

De flesta på mitt jobb har gått 2 månader innan BF. De har fått beskriva en dag på jobbet för fk och sedan blivit beviljade att gå tidigare.

• AnitaAndersson

Va roligt för er som orkat jobba så långt , men också jobbigt förståss. Jag hoppas verkligen att jag orkar jobba så länge som möjligt! Det e ju inte speciellt kul att gå hemma och vänta i ett par månader eller längre.

• Alby

v 30 ska jag jobba till.
    Är nu i v 25, och har semester tills jag är i v 28.
    Så har egentligen två veckor till som jag ska jobba, men det kommer
    nog att bli rätt jobbigt. Är så mycket att göra, och magen är ivägen.
    Ser inte framemot det :/ 

• Makkinje

Jag blev sjukskriven ganska tidigt i grav pga foglossningar, men jobbade tidigare som barnskötare på en småbarnavdelning och då valde jag att jobba till vecka 38. Inte helt samma yrke absolut, men fysiskt påfrestande båda. Men det beror ju helt och hållet vilken typ av grav man får och hur man mår Glad

• AnitaAndersson

Kan tänka mig det . Jag är bara i vecka 19 nu och börjar jobba på måndag efter en månads semester. Hoppas också jobba fram till v.30 eller v.32. Men vi får se. Förra graviditeten hade jag inte problem alls och jobbade deltid fram till v.35.
    Men nu jobbar jag 100% och det är rätt tung belastning, och inte minst stress med att hinna med allt jobb. Tidspressen att hinna ta sig överallt då vi inte har bil till varje vårdtagare. Det blir liksom mycket "spring" och man är ju inte riktigt smidig med flås och mage längre framöver.

Men det återstår att se hur det går.   

• Makkinje

Ja hemtjänsten är tungt att jobba i nuför tiden tyvärr, man känner sig alltid tidspressad och stressad. Men hoppas det går bra för dig så länge som möjligt!

• KathyR

Jag jobbade också inom Hemtjänst, i en liten "by" som till 95% bestod av uppförsbackar. Jobbade 70% men varje dag jag kom hem från jobb låg jag och grät i sängen av smärta.. Det var inget kul alls..

• trollet80

Fick havandeskap 2 månader innan bf med första barnet, sen sjukskriven med andra barnet i v 19 pga risk för förtidig förlossning. Plus att jag hade svår foglossning. Nu får vi se hur det blir denna gång.

Lucas 2005 Jenna 2008 Bebis 2013 02 11
  • sofiem

Till v 28. Tog min semester innan havandeskapspenningen, var dessutom 50% sjukskriven pga foglossning...

• AnitaAndersson

Ja det e verkligen olika för alla. Men det förstår jag. Vissa får foglossning , andra får andra problem. Just nu går jag själv in i vecka 20 snart och känner att än så länge går det helt okej att arbeta. Jag jobbar 100% och har ett tufft schema med varannan helg och bara dagtid.

Men jag hoppas att jag kan jobba iaf 10 veckor till. Jag känner självklart av att det är tyngre och jobbigare att ta sig fram och tillbaka, men skönt att man har cykel! Fasar om det kommer snö tidigt! 

• LitenIsa

Väntar mitt tredje barn och är nu i vecka 27. Jobbar som usk på sjukhuset och hoppas kunna jobba så länge som möjligt. Kommer att omplaceras och enbart köra mottagningsarbete om några veckor för att slippa tunga lyft och trånga utrymmen.

Mina 2 tidigare graviditeter jobbade jag i hemtjänsten och gick då hem 60 dagar innan bf. Hemtjänsten var tyngre än mitt sjukhusjobb jag har dag (beror självklart på vilken avdelning du jobbar på). 

Svar på tråden Undersköterska och gravid. När slutade ni jobba?