• LindaLarsson

Hjälp! 22 månader, svår att lägga på dagen och jättesvår på kvällen, men nattskräck om dagsömnen utesluts!

Sonen sover bara 1 timme nu på dagen (vi väcker honom, men ibland vaknar han själv efter den tiden då vi vant honom vid kortare sovtid) Men när man sitter och duttar hos honom i 1,5 timme, då börjar tålamodet tryta! Farväl vad nu man tänkt göra på kvällen! suck. Han är ute mycket på dagen och har fasta rutiner. Men skulle vi låta honom vara uppe längre när han gör så, så förskjuts hela rutinen med nån timme direkt, eller mer. Till slut är allt ett kaos, så vi måste försöka hålla samma läggdagstid. Han sover mellan 9-12 timmar på natten i genomsnitt. Just nu har mannen fått ta över, han är i sovrummet just nu o krånglar. Palla. Han har bra mörkläggning i sovrummet med, så det är inte det som är felet. Och sover gott på natten.
    Vaaad göra? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-09 20:12
    Ja och som sagt i rubriken så vaknar han massa gånger på natten med nattskräck om dagsömnen hoppas över. Det är retligt, för annars är han en väldigt energisk och intensiv pojke som till synes helt utan problem är vaken hela långa dagen.

• Svar på tråden Hjälp! 22 månader, svår att lägga på dagen och jättesvår på kvällen, men nattskräck om dagsömnen utesluts!
  • Emmyl

Vad händer om han sover mer på dagen? Sömn kan ge sömn på små barn, alltså god dagvila ger god nattsömn. Vad har ni för kvällsrutin? Du skriver bara att ni duttar? Vad innebär det? Läser ni saga? Lyssnar på lugn musik? Du skriver att ni har bra mörkläggning, kanske är det för mörkt? Har ni provat nattlampa?

Vår äldsta blev helt fri från natskräck då vi började med omega3.   

• NinaP

Vår grabb blev mycket lugnare när vi skaffade en nattlampa till honom. Kan vara värt att testa iaf. Innan den hade vi också superlånga kvällsläggningar. Och vi provade "allt" kändes det som. Lycka Till!

• LindaLarsson

Om han sover mer på dagen sover han definitivt sämre på natten. Från början var det 2,5 timme på dagen. Varje gång han har börjat sova sämre på natten/ somna sämre på kvällen så har vi minskat dagsömnen lite med gott resultat.

Vi har extremt goda rutiner, med måltiderna samma tid, och rejält mkt utevistelse. På kvällen gör vi alltid likadant. ev. bad, pyjamas, tandborste, d-droppar, bokläsning, mys, nallen, sängen. Duttandet består i att vi finns kvar i närheten och lugnar och bekräftar honom när han sätter sig upp/ställer sig upp och blir ledsen. Vi lägger ner, ger nallen, täcket. I extremfall får han gråta 1 gång i max 5 min. Ibland tar det då toppen av hans stissighet så att han sedan somnar. Vi tror inte på att använda gråtmetoder egentligen och undviker det till max. Ibland får han ligga i vår famn i en fåtölj i hans rum och mysa ett tag till. Ibland har vi lagt oss i vårt rum med honom i sängen, och så har han periodvis somnat på det sättet.

Om det är ljusare i hans rum ligger han och tittat på ljuset och snackar, och kvicknar till. Sen börjar han prata om sina bilar och vill leka. Detta göra han hur trött han än är, och jag vet när han är trött och inte.

Vi har testat med myslampa utan att det hjälpt. Faktiskt när vi var på semester hos makens föräldrar så var det så bra att rummet där han sov gick att göra totalt kolsvart. Till och med på morgonen när solen gick upp var det nästan kolsvart i rummet. Då sov han 12-14 timmar i sträck! Det var en skön semester kan jag säga. Men så svart går det inte att få det här om man inte ska hänga upp filar varenda dag, vilket vi inte orkar.

Det där med omega 3 var oerhört intressant! Vad var det för ett tillskott?

DET HAR BLIVIT BÄTTRE NU i alla fall, för vi har minskat till bara 30-45 minuters sovtid på dagen, OCH faktiskt, tagit bort vällingen helt. Han äter nu som en häst. Han har alltid varit oerhört kräsen. Otroligt vad vällingen kunde förstöra aptiten, vad i all världen har dom i den egentligen?? Ändå fick  han bara välling 2 ggr per dygn, 200 ml.
    Men läggningen tar rätt lång tid fortfarande. Tänker att han kanske har en jobbig period med, där han utvecklas mkt och är mer orolig. Kanske växtvärk? Måste iaf prova omega 3!!

Tack för svaren     

• Emmyl

Orkar ni inte hänga upp en filt för fönstret? Vad kan det ta, 30 sekunder? Vi har mörkläggningsrulgardin, det blir också helt svart.

• Flickan och kråkan

Han kanske helt enkelt inte har så stort sömnbehov? Min yngsta slutade sova middag helt i den åldern. Stora inte så långt efter....och honom väntade vi alldeles för länge med. Sedan är han ju mitt i en rätt orolig tid - närmandefasen = rejäl separationsångest. Min yngsta sov klistrad som ett frimärke på mig i den åldern. Vi har alltid samsovit så långt borta var jag inte, men då låg han som sagt klistrad mot mig hela nätterna.

• Nienna

Har ni provat metoden att väcka honom efter någon timme för att undvika nattskräck? Om han brukar få nattskräck efter att han har sovit tex tre timmar, så väcker man efter två. Inte så att han blir klarvaken, utan bara så att man märker att han är ur djupsömnen. Det har funkat superbra på båda mina barn som haft mycket nattskräck.

• Glad för rutiner

Hej,

här kommer ett lite sent inlägg, men ändå lite av mina tankar och erfarenheter.

Vår dotter (nu 22 mån.) sov i vår säng (ofta ammandes) de första sex månaderna i sitt liv. Därefter fick hon eget rum, men det innebar istället att jag eller min fru fick sova inne hos henne. Vi lyckades int efå in några rutiner med sömnen förrän hon var 16 mån. Då tog jag över föräldraledigheten och inledde denna med att jobba in rutiner för dagsömnen. Då fick dottern skrika själv i sin säng i fem minuter, sen gick jag in och tröstade i 30 sekunder, sen fick hon skrika fem minuter igen. 

Första dagen upprepades proceduren fyra gånger, sen somnade hon och sov bättre än aldrig förr. Dagen efter grät hon i tre intervaller. Tredje dagen grät hon inte alls. Då började vi med samma rutin på kvällen och det funkade! Och hon sov hela natten!!

Fjärde dagen var ett bakslag då hon vägrade sova på dagen, men så kan det vara fortfarande. I övrigt sover hon jättegott sen dess - i genomsnitt 12,5 tim. på natten och 1 tim. på dagen. Vad vi märkt så sviktar sömnen och insomnandet när hon:
    - håller på att bli sjuk/är sjuk
    - lägger sig för sent (hon måste lägga sig kl. 18 senast)
    - inte är utomhus tillräckligt
    - är i starka utvecklingsperioder
    - inte får säga god natt ordentligt till alla som är hemma.

Våga göra förändringar i rutinerna. Det finns inget att förlora om det man ändå inte är nöjd med nuläget. 

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp! 22 månader, svår att lägga på dagen och jättesvår på kvällen, men nattskräck om dagsömnen utesluts!