• LoTmamma

    Hur ser era bebisar ut på fingrar och tår?

    Har en bebis som är tre månader, han mår bra och går fint upp i vikt osv. Min fråga gäller hans fingertoppar och tår som är mörkpigmenterade längst ut, har frågat på bvc och hon  tittade och tyckte det såg "konstigt ut" men sa inget mer. Hur ser era bebisar ut, har deras fingrar och tår samma färg hela vägen ut eller hur jag ska beskriva det.. Min bebis är "bebisvit" till sista delen på ovansidan av fingrarna och tårna där det på ovansidan är mycket brunare pigmenterat, är lite orolig.. 

  • Svar på tråden Hur ser era bebisar ut på fingrar och tår?
  • LoTmamma
    Vinxen skrev 2012-08-09 20:35:53 följande:
    Samma färg hela vägen...

    Ja, det är nog så "det ska" se ut...
  • Queenie70

    Så såg min ut när han föddes vit förutom på tår fingertoppar och öron, det är vanligt på "mulattbarn" den fulla pigmenteringen kommer inte förrän senare. Är det nåt du "glömt bort" kanske ?? :D

  • LoTmamma
    Queenie70 skrev 2012-08-09 20:49:31 följande:
    Så såg min ut när han föddes vit förutom på tår fingertoppar och öron, det är vanligt på "mulattbarn" den fulla pigmenteringen kommer inte förrän senare. Är det nåt du "glömt bort" kanske ?? :D

    Nej, det är helt omöjligt att ngn annan än min helsvenska man är pappa...
    Visserligen är han mörkhårig,pappan alltså ( tom svart hår) men han är vit i huden och har inga utländska gener, så det kan inte vara en förklaring..
  • smaoo

    Min yngsta hade så, men han har en pappa med lite ljusbrun hud. Nu är han mer jämnbrun.
    Det kan ju kanske vara nån pigmentgrej om din man nu har tex mörkt hår..,.eller nåt :)

  • Minime11

    Hej, ser att det var länge sen du skrev frågan men min son på 3mån har precis så som du beskriver. Fick du nån klarhet i vad det berodde på? Är också lite orolig varför det är mörkt. Fråga på bvc och hon visste inte. Har det försvunnit?

    Hoppas du vill ta dig tid att svara ?

  • carolinebacke


    Här är en till med detta fenomen. Vår BVC-sköterskan visste inte heller, men vi fick en läkartid. Återkommer om svar framkommer :)
  • Yuppyupp

    Min 4 månaders har det inte, men en Väninnas bebis har. Tror det är ganska vanligt :) har sett den frågan på FL förut. 

  • Oussama

    Hej! 

    Carolinebacke, vad sa läkaren? Jag är nyfiken

    Själv som är vuxen (och har inga svenska gener) blev uppmärksam nu på att jag faktiskt har lite mörkare nyans på den sista fjärdedelen av mina fingrar. Precis som på era bilder. Vilken upptäckt och vilken uppmärksamhet av er mammor 😊

    Det verkar vara inget att oroa sig för, alternativt att det är tecken på någon brist. Inget allvarligt i alla fall.

    Personligen tycker jag att det ser snyggt ut 🙂. Jag ska titta på min frus habd när vi träffas 🙂

Svar på tråden Hur ser era bebisar ut på fingrar och tår?