• IkaT

Kliniker utomlands

Hej alla därute!

Jag och mannen har nu efter flera års försök att bli gravida och våra 3 offentligt finansierade IVF- försök, som inte blev nått, kommit fram till att testa äggdonation. Läkarna säger att det är mycket större chans för mig att bli gravid med en äggdonation. Nu har vi hittat två kliniker i Tjeckien/ Pragh som verkar bra. Pronatal och Gennet heter klinikerna. Är det någon därute i vårt avlånga land som har någon erfarenhet av dessa kliniker???

Kramar till alla er som kämpar! / Ulrika 

• Svar på tråden Kliniker utomlands
  • Veronica1

Ni verkar ha erfarenhet Gladvad ska man ha med i första mailet, vad ska jag berätta? Vi ska göra EA/ED.

• Hoppfull02

Kan nan recommendera en klinik i Spanien? Har redan varit i kontakt med Trianglen i Danmark men hor mycket positivt om Spanien.
    Tack

• Veronica1

Någon som vet något om Gennet i Prag? Tacksam för svar Glad

• IkaT

Hej Veronica!

Jag ser att du har skrivit innan också. Jag och mannen var nere o Pragh hos Gennet för en månad sedan och gjorde ett äggdonationsförsök. Tyvärr lyckades vi inte denna gång:(. Men vi ger inte upp!
    Gennet valde vi för att låg närmare till än Riga-klinikerna. Bor i Skåne nämligen. Redan vid första mailkontakten blev vi mycket bra bemötta. Kordinatorn pratar bra engelska och svarar snabbt (dagen efter) på alla mail. En del av kontakten hade vi via Skyp. Hon skickade mina mediciner till Sverige eftersom jag hade svårt att hitta en läkare här i Skåne som ville skriva ut. Jätte bra tycker jag! Som sagt, bra bemötenade i jämförelse med den allmänna fertilitetsvården som har varit enligt löpande bands principen här där vi bor.
    Rekomenderar Gennet starkt!!

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

Kram /IkaT

• Veronica1
    IkaT skrev 2013-04-24 11:22:16 följande:
    Hej Veronica!

Jag ser att du har skrivit innan också. Jag och mannen var nere o Pragh hos Gennet för en månad sedan och gjorde ett äggdonationsförsök. Tyvärr lyckades vi inte denna gång:(. Men vi ger inte upp!
    Gennet valde vi för att låg närmare till än Riga-klinikerna. Bor i Skåne nämligen. Redan vid första mailkontakten blev vi mycket bra bemötta. Kordinatorn pratar bra engelska och svarar snabbt (dagen efter) på alla mail. En del av kontakten hade vi via Skyp. Hon skickade mina mediciner till Sverige eftersom jag hade svårt att hitta en läkare här i Skåne som ville skriva ut. Jätte bra tycker jag! Som sagt, bra bemötenade i jämförelse med den allmänna fertilitetsvården som har varit enligt löpande bands principen här där vi bor.
    Rekomenderar Gennet starkt!!

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

Kram /IkaT
    Tack för ditt svar Glad Beklagar att det inte gick den här gången, men ge inte upp, fortsätt kämpa! Det kommer att lyckas Glad.  Vad skönt att höra att ni är nöjda. Vi hade jätte bra kontakt i början men nu svarar dom inte på våra mail. Jag blir otålig & väntlös... Är medicinerna dyra?

Kram Veronica 
  • IkaT

Ta och prova att svara på ett gammalt mail, som du vet har kommit fram och tillbaka inan. Det hände oss också vi något tillfälle. Idag får man också ett bekräftelsemail där det står att de ska svara inom ett dygn. 
    När det gäller medicinerna så var dom inte dyra om man jämför vad medicinerna till en IVF-behandling kostar. 

Kram/ IkaT 

• Veronica1
    IkaT skrev 2013-04-24 23:07:42 följande:
    Ta och prova att svara på ett gammalt mail, som du vet har kommit fram och tillbaka inan. Det hände oss också vi något tillfälle. Idag får man också ett bekräftelsemail där det står att de ska svara inom ett dygn. 
    När det gäller medicinerna så var dom inte dyra om man jämför vad medicinerna till en IVF-behandling kostar. 

Kram/ IkaT 

Hej igen...

Vi får bekräftelse på att det kommit fram, men hör inget ifrån dom iaf. Senaste skickade jag den 17 april, så nu funderar jag på att skicka ett till. Vet inte hur vi ska göra?? Va skönt att inte medicinerna är super dyra iaf.

När ska ni till igen?

Kramar
  • Yrja M
    Veronica1 skrev 2013-04-25 14:41:32 följande:
    Nu skickade jag iväg ett till mail! HOPPAS!!!

Kolla in min blogg :)

verro72.bloggproffs.se/
    Jag läste på din blogg att du bor i Norrland. Det gör jag också (västerbotten). Vi fick ersättning från försäkringskassan för vår behandling utomlands eftersom det var vård som vi egentligen borde ha fått i Sverige, men som vi inte fick pga Norrlandstingens orättvisa regler. Jag vet inte om det kan vara aktuellt med ersättning för er men jag tänkte tipsa om det i alla fall Glad
  • Veronica1
    Yrja M skrev 2013-04-25 18:32:37 följande:
    Jag läste på din blogg att du bor i Norrland. Det gör jag också (västerbotten). Vi fick ersättning från försäkringskassan för vår behandling utomlands eftersom det var vård som vi egentligen borde ha fått i Sverige, men som vi inte fick pga Norrlandstingens orättvisa regler. Jag vet inte om det kan vara aktuellt med ersättning för er men jag tänkte tipsa om det i alla fall Glad
    Jaha fick ni, hur? Jag vet inte om vi skulle kunna få det. Vi fick ett försök här sen har vi betalat allt själv, så vi är nog uppe i 200.000 med alla behandlingar, resor, boende mm. Hade vi vetat det här så hade vi valt det här alternativet för länge sen, det var våran läkare i Umeå som tipsade oss. 

Ha det gott! 
  • Yrja M
    Veronica1 skrev 2013-04-25 20:13:04 följande:
    Jaha fick ni, hur? Jag vet inte om vi skulle kunna få det. Vi fick ett försök här sen har vi betalat allt själv, så vi är nog uppe i 200.000 med alla behandlingar, resor, boende mm. Hade vi vetat det här så hade vi valt det här alternativet för länge sen, det var våran läkare i Umeå som tipsade oss. 

Ha det gott! 
    Vi blev helt nekade behandling (IVF PGD) i vårt landsting medan vi skulle ha fått det om vi hade bott i södra Sverige. Vi ringde och pratade med försäkringskassan (ang ersättning för vård utomlands) och dom tyckte att vårt fall lät som ett klockrent fall för att få ersättning. Vi åkte till Tjeckien och gjorde behandlingen och betalade själva, när vi kom hem fyllde vi i en blankett för "ersättning för vård utomlands" som vi skickade till försäkringskassan och så fick vi tillbaka kostnaden för behandlingen.

Här är några länkar om ersättning för vård utomlands:
    www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html

• Veronica1
    Yrja M skrev 2013-04-25 20:50:01 följande:
    Vi blev helt nekade behandling (IVF PGD) i vårt landsting medan vi skulle ha fått det om vi hade bott i södra Sverige. Vi ringde och pratade med försäkringskassan (ang ersättning för vård utomlands) och dom tyckte att vårt fall lät som ett klockrent fall för att få ersättning. Vi åkte till Tjeckien och gjorde behandlingen och betalade själva, när vi kom hem fyllde vi i en blankett för "ersättning för vård utomlands" som vi skickade till försäkringskassan och så fick vi tillbaka kostnaden för behandlingen.

Här är några länkar om ersättning för vård utomlands:
    www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-...

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands...

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m57763470.html

Tack för tipset Glad alltid värt att kolla upp.
Svar på tråden Kliniker utomlands