• Anonym (Bella)

Hur stor är ersättningen?

Hej, vi är på väg att bli familjehem till en 15-årig tjej. Vi har slutmöte på soc nu på måndag och allt ser bra ut - har ingen anledning att tro att vi inte blir godkända :).

Jag är bara väldigt nyfiken när det gäller ersättningen man får. Innan det blir påhopp vill jag poängtera att vi inte gör det här för pengarna, absolut inte. Jag struntar i om vi får en endaste krona utöver matpengarna (150 kr/dag) men visst är det väl okej att fråga?

Barnet har inga handikapp eller diagnoser och har inte heller någon annan problematik i bagaget utan är väldigt stabil.

Givetvis kommer jag att få svar på dessa frågor av soc men skickar ut en liten undran till er som är familjehem. Finns det någon sorts basbelopp eller är det fall till fall som gäller?.

Vad räknas som skälig standard till en 15-åring? Kan man få tex. en dator/tv eller är man jättehård när det gäller sådana saker?

• Svar på tråden Hur stor är ersättningen?
  • Anonym

om du går via kommunen/soc så är ersättningen inget vidare men är du anställd hos ett fameiljehemsbolag så får du typ 25- 30 000 i månaden, dvs en hel månadslön, men då får du inte ha nåt annat jobb vid sidan av utan bara jobba med barnet.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-09 23:38:53 följande:
    om du går via kommunen/soc så är ersättningen inget vidare men är du anställd hos ett fameiljehemsbolag så får du typ 25- 30 000 i månaden, dvs en hel månadslön, men då får du inte ha nåt annat jobb vid sidan av utan bara jobba med barnet.

Så du menar att ts ska vara hemma på heltid åt en helt frisk och stabil 15 åring som troligen går i skolan på dagarna. Dessutom ska ts få en HÖG månadslös för att i stort sett göra ingenting?!

Det här med familjehem är verkligen en guldgruva och man förstår att många gör det enbart för pengarna.

Tragiskt - men förklaring på att så många familjehem är totalt värdelösa och att barnen oftast har det bättre hemma!   
  • Anonym (Bella)

Det här uppdraget är under kommunen och inget privat bolag är inblandat så vitt jag vet. Har aldrig varit tal om att sluta jobba och vara hemma på heltid.

Visst, summan som Anonym nr. 1 nämner låter väldigt hög men med tanke på att man i så fall skulle sluta sitt jobb är den väl rimlig på det viset.

Någon annan som vet hur det ligger till?

• evolyn

Det varierar väldigt beroende på uppdrag men man får ett belopp på ca 5000 i omkostnads ersättning och ca 4000 i arvode sen kan du alltid ansöka om extra för att köpa en dator och extra saker, även extra för resor som familjen gör.

• Anonym

Vi hade en 13-årig tjej boende hos oss.

Vi fick ca 8000 i arvode,och rundt 6000 i omkostnader. 

• Anonym

Ni som har fosterbarn har ni ett arbete eller är endast hemma med barnet?

• Anonym

Hej våran liten är så pass liten så jag är hemma på heltid med hen. Tanken är att hen börjar förskolan och då kan jag jobba några timmar per vecka

Svar på tråden Hur stor är ersättningen?