• Benjy

Vad har ni för "nöd-saker" i bilen?

Detta lilla har jag skaffat och lagt i bilen:

Fönsterknackare med bältesskärare (vet inte om det heter så?)
    Bogserlina

Det som saknas som jag måste skaffa är:

Varningstriangel!
    Reservdäck!!!!
    En sån grej man lyfter upp bilen med när man ska byta däck (heter det domkraft?) :-/ och tillbehör som behövs för hjulbyte.

Är ny körkortsinnehavare och har precis tagit över bilen, därför ser det ut som det gör. 

Vad har ni för "nöd-saker" i bilen? 
    Har ni typ filtar? Brandsläckare? Förbandslådor? Extra kläder?

Cool

• Svar på tråden Vad har ni för "nöd-saker" i bilen?
  • Grande Rock
    Uncle Frank skrev 2012-08-15 01:53:25 följande:
    Tänk på att reservhjulet per automatik förvaras mörkt och sällan möter solljus och mycket varma temperaturer, vilket i sig är det som åldrar däcket.
    Mitt Firestone-reservhjul har vistats utanför reservhjulsbaljan ca 5 gånger sedan 1993 och har rullat kanske 15 mil, inte undra på att det är som nytt trots åldern.
    Trots detta känns det dock säkrare att ha ett riktigt däck liggande i skuffen på långresor, även om det råkar vara ett vinterdäck.
    Det finns väl däcknasare i nästan alla hörn av världen. Skulle jag korsa sahara eller dylikt skulle jag nog iofs ta med mig extra hjul.
  • Uncle Frank
    Grande Rock skrev 2012-08-15 18:51:01 följande:
    Det finns väl däcknasare i nästan alla hörn av världen. Skulle jag korsa sahara eller dylikt skulle jag nog iofs ta med mig extra hjul.
    Stämmer, men får man bara en mindre punktering är det ingen idé att byta däcket, då lämnar man in det för reparation.
    Och ska man då ligga och köra motorväg är det inget kul att ligga i 80 med ett däck som är dimensionerat för en hundkoja.
  • Grande Rock
    Uncle Frank skrev 2012-08-18 00:44:56 följande:
    Stämmer, men får man bara en mindre punktering är det ingen idé att byta däcket, då lämnar man in det för reparation.
    Och ska man då ligga och köra motorväg är det inget kul att ligga i 80 med ett däck som är dimensionerat för en hundkoja.
    Aha, då förstår jag. Jag har alltid hållt mig med bilar som har riktigt reservhjul. Inte av den anledningen, det har bara blivit så.
  • mrsStatham

Det jag alltid ser till att ha i bilen är:
    Våtservertter
    Tuggummi
    Paraply
    Mobiltelefon

I bakluckan har sett en varningstriangel, men har nog lite annat. Har absolut ingen koll på vad som finns.
    Försöker att inte ha allt för mycket eget i bilen då den byts ut 2-3 gånger om året.
    Händer något ringer jag bärgare eller liknande som får fixa situationen.

Bara två saker är oändliga
  • Uncle Frank
    Grande Rock skrev 2012-08-18 00:53:29 följande:
    Aha, då förstår jag. Jag har alltid hållt mig med bilar som har riktigt reservhjul. Inte av den anledningen, det har bara blivit så.
    Det är förstås det allra bästa. Får dock inte ned ett fullstort i reservhjulsbaljan, annars hade jag självklart haft ett stort hjul liggande.
    Var ute och kikade på reservhjulet innan, dimensionen visade sig vara 115/70-15. Nästan hälften så breda som mina vanliga 195:or.
  • Dr Mupp

domkraft, reservhjul, fälgkors, hanskar
    isskrapa, snöbortste, lite skyffel
    filtar
    Varningstrianglar
    Bälteskärare med glashammare
    Förstahjälpen kit 
    ficklampa som laddas med dynamo 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

Glömde såkart bogserlinan.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Cornellia

Varningstriangel
    Reservhjul
    Domkraft, fälgkors
    Startkablar
    Bogserlina
    Handskar
    Kartbok (om nu gps:n och telefonerna skulle tvärdö samtidigt)

Paraply
    Näsdukar
    Tvättlappar
    Vi har dessutom alltid ett koppel, ett halsband och en vattenskål i bilen

• Pallas

Dubbla varningstrianglar
    Reflexvästar
    Filt
    Första hjälpenlåda
    Domkraft
    Fälgkors (fast den har bara en arm (bättre vridmoment) och en hylsa som passar till muttrarna)
    Bogserlina
    Startkablar (ett måste på såna gamla bilar som jag har)
    Diverse verktyg

• Pallas

Har ingen brandsläckare men har afktiskt haft behov av det en gång, när jag fick förgasarbrand på min gamla Volvo. Tror att Biltema har någon liten variant för engångsbruk, annars kostar en vanlig bilbrandsläckare inte så mycket. Du kan höra med ditt försäkringsbolag, kanske? De torde ha någon lista.

• Nunlo

Alltid i bagaeluckan (vi är ute och reser längre sträckor ofta)

bogserlina
    varningstriangel
    domkraft
    reservdäck

vatten
    spade
    armékniv
    ficklampa
    filt
    paraply
    första-hjälpen
    strumpor, tjocktröja, 2st mössor, vantar
    fulladdad mobil
    tändstickor
    vaselin
    våtservetter
    liten bensindunk (det finns särskilda regler och säkerhetsåtgärder som måste tas, läs mer om lagar gällande detta)
    huvudvärkstabletter
    överlevnadsbok
    tamponger

Överlevnadskit: www.bugoutnow.se/product/enmansforpackning-cevapcici-komplett-maltidspaket-1-person-1-dygn

Svar på tråden Vad har ni för "nöd-saker" i bilen?