Anonym skrev 2012-08-17 21:59:04 följande:
Tusen tack för ditt svar. Är det verkligen så hög procent det trodde jag inte. De ska nog sätta in två eftersom de inte har några barn alls och gärna vill ha 2. Är det bara donatorns ålder som spelar in i statistiken. Påverkar inte åldern på mottagaren också?
Ja det är självklart att vi i familjen ville hjälpa dem, de har gjort mängder med privatfinansierade ivf här hemma också, det är inte heller gratis.
jag menar ett barn går ju inte ens att värdera i pengar. Det får kosta vad det kosta vill, men hellre ett försök än hundra att bekosta om man får välja

Alla ivf er de gjort privat här hemma tog allt deras sparkapital innan den där doktorn kom sig för att säga att äggen var för skruttiga. Men det är värt alla pengar i världen, särskilt om chanserna nu är så stora som du säger. Det gjorde mig verkligen mycket gladare till sinnet. Tack.
Ja,
minst 50% kanske är lite missvisande visserligen..... Skulle stå ca 50% eg. Med ett fint befruktat ägg.
Givetvis kan man ha otur så att inget av de befruktade äggen ser jättefint ut, utan kanske bara medelmåttigt sas, men då är det embryologens och fertilitetsläkarens skyldighet att tala om detta för paret och uppskatta chansen för graviditet och barn med just detta/dessa ägg. Och det gör de.
De säger t ex om det bästa ägget/embryot ser ut att kunna ge 50% graviditetschans eller om det ser ut att kunna ge ca 25% chans. Och då får paret själva välja om de vill satsa på detta/dessa embryon. Vill de inte det så blir kostnaden i regel lägre, men forf måste man ju betala för processen ditills.
Men har man turen att få en äggdonator som är under 25 så har man de bästa chanserna!
Man kan ju lika gärna få en donator som är 28 eller 33 år. Och de ger inte riktigt lika många kvalitetsägg i regel. Även om det såklart räcker med ett enda.
Väljer de att sätta in två embryon så ökar ju chansen för en graviditet.
Däremot ökar då också risken för komplikationer såsom missfall och att man mister både eller ena barnet pga för tidig födsel... Så jag (och de flesta läkare) rekommenderar starkt att endast sätta in ett embryo första behandlingen! Särskil tom man har en så ung äggdonator som ger så goda chanser med ett ägg!
Ev extra befruktade ägg som uppskattas ge bra graviditetschans kan frysas för att användas senare.