• Anonym (Tröttnat)

Hur talar man på ett snällt vis om att man finner fläskmagen avtändande?

Jag tycker att makens fläskiga mage är avtändande. Jag har försökt få honom att gå ned i vikt genom att servera bra mat, stötta och uppmuntra.
    Jag har sagt att jag tycker att smala/platta magar är sexigt.Behöver verkligen inte vara 6-pack varianten!
    Jag försöker få honom med ut och röra på sig, men det går inte.

Han äter sina smörgåsar fulla med smör, fikabröd, godis, mat i mängder, öl m.m. och han tar bilen så mycket det bara går för att slippa röra på sig.
    Gör jag bra mat sitter han kl22 och trycker i sig yoghurt och smörgåsar för att han är så hungrig. Fast det kan han göra även om han ätit mer än tillräckligt till kvällsmat bara för att han är sugen...

Och nu till själva poängen: Han tycker att det är skittrist att han inte kan få mig att tända på honom så som han tänder på mig.
    Hur sjutton talar jag om för honom på ett snällt vis att det är han mage som är problemet?
    Jag har ju försökt hjälp honom ned i vikt, men eftersom han inte anser sig lida av sin övervikt så vill han inte göra något åt den.

Hjälp!

• Svar på tråden Hur talar man på ett snällt vis om att man finner fläskmagen avtändande?
  • Khaleesi

Snällt och snällt. Det är ju känsligt oavsett. Du kan väl börja med att fråga om han märkt att du försökt ge honom nyttig mat. Fråga sedan i samma andetag om han har märkt att ert sexliv inte är så bra. Berätta sedan att du på ett diskret sätt försökt hjälpa honom att gå ner i vikt, men att du inte velat såra honom genom att säga det rakt ut. Att du älskar honom otroligt för den han är, men att du faktiskt ändå har problem med hans mage, och att du skäms över det.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Micke1968

Säg som det är, var ärlig.
    Behöver ju inte lägga fram det att han är ful men typ att du älskar honom å att du vill att han ska må bra så du får leva med honom länge.
    Trots allt är ju bukfetma inte nyttigt å leder till infarkter å annat ohälsosamt.
    Säg att du vill att han försöker tänka på kost å motion för att må bra.

Det är ju så att den tid du inte lägger på motion, kost med mera, den tiden får du lägga på sjukdom senare i livet. 

• Den vita staden
    Micke1968 skrev 2012-08-10 11:13:31 följande:
    Säg som det är, var ärlig.
    Behöver ju inte lägga fram det att han är ful men typ att du älskar honom å att du vill att han ska må bra så du får leva med honom länge.
    Trots allt är ju bukfetma inte nyttigt å leder till infarkter å annat ohälsosamt.
    Säg att du vill att han försöker tänka på kost å motion för att må bra.

Det är ju så att den tid du inte lägger på motion, kost med mera, den tiden får du lägga på sjukdom senare i livet. 
    Bona valetudo melior est quam maximae divitiae-god hälsa är värd mer än den största rikedom
  • Anonym (Man 30)

Hej TS, jag sitter i samma sits. Jag vet inte heller hur jag ska lägga fram det. Problemet för mig är att hon säger att hon ska börja träna och äta bättre men det gör hon aldrig. Jag har verkligen försökt att köra bantning ihop med henne men det hjälper inte för då äter hon massa onyttigheter när inte jag är med. Resulterar bara i att jag blir smalare :)

• Stefan67

Ett perspektiv som funkar ganska bra, ganska ofta;
    - Hur skulle du själv vilja att den som står dig allra närmast tog upp ett liknande problem...?

Nu är ju inte alla lika men jag skulle nog vilja att hon inte tassade för mycket som katten runt het gröt. Kärleksfullt och omtänksamt men samtidigt rakt och tydligt;

"NN, jag/vi har ett problem.. Du upplever inte att jag tänder till och är så attraherad av dig som du skulle önska. Jag skulle verkligen vilja mycket mer men har svårt när jag ser hur osunt du lever. Jag oroar mig för din hälsa, din kondition och det är jättejobbigt.
    Jag förstår att det är jobbigt att höra, jag menar absolut inget illa - tvärtom, jag vill mer än något annat att vi kan lösa detta och komma vidare tillsammans, hitta tillbaka - men jag tror du vill att jag är ärlig. Eller? Vill du att jag är "snäll"..?
    - Förr var jag attraherad och tände på dig (antar jag?) men du har förändrats, lagt på dig och är inte samma person idag. Nej, jag tycker inte det är attraktivt att du har en så osund livsstil och blir stillasittande.. Din mage växer och du tycks inte intressera dig för din hälsa eller ditt utseende..

Hoppas du förstår hur oerhört svårt detta är att ta upp och prata om, så känsligt och jobbigt. Jag vill ju verkligen inte såra dig - men samtidigt så kommer det inte att funka som det är nu.

Tycker du jag är orättvis? Hur vill du göra?
    Vill du att vi hjälps åt i detta eller har du någon annan idé?

Jag älskar dig."

- Om ett sånt här samtal är svårt/omöjligt så skulle du kunna skriva ett brev. Låta honom läsa och reagera ensam, i lugn och ro, för att sedan prata när han hunnit smälta lite..

Usch, nej, det är inte enkelt.. lycka till!

• honkie

Jag startade en tråd för många år sen om att mitt ex klagade som fan över sin vikt hela tiden. Till sist fick jag nog och sa att vi kunde ta promenader tillsammans och kanske laga lite nyttigare mat. Jag fick ta emot upprepade slag och sparkar från henne och enligt de flesta på fl så förtjänade jag det. Jag har fortfarande ingen aning om hur man tar upp något sådant utan att förtjäna stryk.

• Anonym (hmz)

Du kan ju försöka intala han att han får större kuk om han går ner i vikt, fettet runt kuken försvinner. Kan ju funka :)

• Stefan67

Jag tror det finns en slags nyckel i vilket perspektiv man använder.
    Om/när man talar utifrån sig själv på ett öppet, ärligt och uppriktigt sätt - och dessutom känner och uttrycker omtanke - så blir det oftast rätt.
    Inte alltid lätt och/eller smärtfritt - men rätt i slutändan.

Att någon annan har åsikter om mig, mitt utseende, beteende etc. och dessutom tar sig rätten att tala om för mig hur jag borde göra för att vara bättre, göra rätt etc. det brukar landa fel hos mig.

I TS fall är nyckeln att utgå ifrån dig, din lust, dina behov och din upplevelse. Ge mannen "rätt" att välja.. fortsätt vara som du är om du tycker om det - om du vill vara så här, du är värd lika mycket ändå som människa. Däremot kommer det dessvärre inte att funka för mig. Det är kanske både dumt och ytligt av mig men det är tyvärr så jag känner..

Personligen tror jag inte ett dugg på en massa subtila knep och tekniska lösningar för att "få/lura honom" att gå ner i vikt - utan att han ens själv har fattat ett viktigt/avgörande beslut om att förändra sin livsstil.. Först måste man prata, lyssna och verkligen försöka förstå vad han vill och behöver.. Sedan kan man peppa och hjälpas åt..

Kanske ligger nyckeln ändå i att han faktiskt vill att du tänder på honom - det borde ju vara motivation nog för honom att ändra livsstil.. Eller? Min gissning är att du kommer att bli avsevärt mer intresserad av honom ganska snabbt - om han visar ambition och förändrar sina vanor, även om viktminskningen inte kommer att gå blixtsnabbt..

• Flo

Jag sa till min sambo att jag ville att VI skulle bli mer hälsosamma.
    Att vi skulle motionera 3 ggr/vecka och äta bättre mat. Han tog inte illa upp. 

• Anonym (Tröttnat)
    Flo skrev 2012-08-10 22:25:06 följande:
    Jag sa till min sambo att jag ville att VI skulle bli mer hälsosamma.
    Att vi skulle motionera 3 ggr/vecka och äta bättre mat. Han tog inte illa upp. 
    Fast jag har försökt att få med honom, men han vill inte.
    Jag har själv varit överviktig efter graviditeterna, men gått ned det och även rört på mig till och från. Jag har alltså serverat mat som främjar viktnedgång, men han klarar inte av sockerabstinensen utan trillar dit redan första dagen.

Då vi har barn är det svårt att få tid tillsammans att röra på oss samtidigt. Drömmen är att minsta ska lära sig att cykla så barnen kan cykla och maken och jag gå. Fast han vill ju ändå inte med ut och gå.
    De få gångerna jag fått med honom genom åren så ska man gå sakta, sakta och inte i skogen utan till kiosken...

Han har vid 2 tillfällen gått ned 5kg, men eftersom han återgår till samma matvanor så har han båda gångerna gått upp det igen.
  • Anonym (Mr Perfect)
    Anonym (Tröttnat) skrev 2012-08-10 10:53:15 följande:
    Jag tycker att makens fläskiga mage är avtändande. Jag har försökt få honom att gå ned i vikt genom att servera bra mat, stötta och uppmuntra.
    Jag har sagt att jag tycker att smala/platta magar är sexigt.Behöver verkligen inte vara 6-pack varianten!
    Jag försöker få honom med ut och röra på sig, men det går inte.

Han äter sina smörgåsar fulla med smör, fikabröd, godis, mat i mängder, öl m.m. och han tar bilen så mycket det bara går för att slippa röra på sig.
    Gör jag bra mat sitter han kl22 och trycker i sig yoghurt och smörgåsar för att han är så hungrig. Fast det kan han göra även om han ätit mer än tillräckligt till kvällsmat bara för att han är sugen...

Och nu till själva poängen: Han tycker att det är skittrist att han inte kan få mig att tända på honom så som han tänder på mig.
    Hur sjutton talar jag om för honom på ett snällt vis att det är han mage som är problemet?
    Jag har ju försökt hjälp honom ned i vikt, men eftersom han inte anser sig lida av sin övervikt så vill han inte göra något åt den.

Hjälp!
    Det gick aldrig så långt som för dig, men min sambo var tidigare lite väl otränad.. Småvinkar funkade inte.

Jag började helt enkelt träna mer själv (hade själv tidigare gått ned en ca 10-14 kg). Både styrketräning och löpning vilket gjorde att jag både blev smalare och lite 'biffigare'. Sen efter ett tag började hon springa väldigt seriöst... 
  • Anonym (Mr Perfect)
    Anonym (hmz) skrev 2012-08-10 20:54:55 följande:
    Du kan ju försöka intala han att han får större kuk om han går ner i vikt, fettet runt kuken försvinner. Kan ju funka :)
    Inte helt fel fast tvärt om. Fettet lägger sig ju även på kroppen runt kuken (inte kuken i sig) vilket gör att den 'ser' mindre ut när man är tjock...
  • Anonym (bakläxa.. ;))
    Anonym (Mr Perfect) skrev 2012-08-11 01:56:08 följande:
    Inte helt fel fast tvärt om. Fettet lägger sig ju även på kroppen runt kuken (inte kuken i sig) vilket gör att den 'ser' mindre ut när man är tjock...
    eh, läs igen.. gör om - gör rätt.. :)

Detta är ju exakt vad "anonym (hzm)" säger.. Glad
Svar på tråden Hur talar man på ett snällt vis om att man finner fläskmagen avtändande?