• Choppen

Gravid utan IVF?

Min fråga är rätt enkel;

Hur många utav er som har endometrios har lyckats bli gravida utan IVF?

• Svar på tråden Gravid utan IVF?
  • endo

Jag undrar också detta :) hoppas det är någon som kan svara

• MissKork

Jag plussade precis! Är 43 år, fick diagnosen endometrios för 3 månader sedan då jag gjorde en titthålsoperation.
    Jag vet ju inte hur det kommer att gå, men jag har ju lyckats blir gravid i alla fall verkar det som. Ge inte upp!

• emi

Jag har 2 barn och en baby i magen. Med nr 1 blev jag gravid utan problem ca 5 månader efter ppiller stop, det är 8 år sedan (vet ej om jag hade endometrios då). Med nr 2 försökte vi i 3 år innan vi lyckades med ivf. Ivf gjordes till en början pga att min man hade fått dåliga spermier men när jag under vår andra stimulering fick en stor cysta gjordes titthålsop och endometrios konstaterades. Op gjordes i början på mars och i slutet av april sattes ett färskt embryo in, det resulterade i vår andra son som nu är 2 år. 

I april 2011 satte vi in ett fryst ägg som resulterade i graviditet men MA konstaterades i v 9+6 i mitten av juni. Jag skrapades och i augusti väntade jag på mensen för att få sätta in ett nytt embryo. Mensen dök aldrig upp och jag hade blivit gravid spontant, hade endast 1 mens efter missfallet :)

Det verkar som att vissa har inga problem alls med sin endometrios och att bli gravida medan andra  får kämpa.

• Choppen

Stort tack för era svar! 

Och Emi, som jag har förstått det rätt så har man endometrios från och med första mensen. Men jag kan ha fel med =) 

• smurfan73

Jag blev gravid med ett barn innan jag visste om min diagnos. Barn nummer två kom aldrig, trots att vi försökte i 4 år. Ett par år efter det fick jag diagnos, vid en ålder av 34 år. Men jag är otroligt tacksam för min dotter idag, hon är underbar :)

• Choppen
    smurfan73 skrev 2013-01-14 23:26:10 följande:
    Jag blev gravid med ett barn innan jag visste om min diagnos. Barn nummer två kom aldrig, trots att vi försökte i 4 år. Ett par år efter det fick jag diagnos, vid en ålder av 34 år. Men jag är otroligt tacksam för min dotter idag, hon är underbar :)
    Jag det var samma för mig. Jag hade inga besvär alls förrän min dotter tittade ut för snart fem år sedan. 

Nu försöker jag och min nya man skaffa barn tillsammans....fast man undrar om det verkligen kommer att gå vägen. VI är inne på vårt åttonde fösök och endon blir värre och värre för var månad. Det blir oftare och oftare som jag känner mig uppgiven över min situation. 

Jag är glad, precis som du, över den dotter jag har och är tacksam över att ha fått ett barn i alla fall. 
  • VillBliTre

Fick min diagnos i okt 2012. Har 2 barn som är 9 och snart 12. Dom kom till på första försöket. Nu lever jag med en ny man. Slutade med ppiller 29 dec 2012 och plussade idag. Verkar vara väldigt olika.

• Paap
    Choppen skrev 2013-01-09 21:27:17 följande:

Stort tack för era svar! 

Och Emi, som jag har förstått det rätt så har man endometrios från och med första mensen. Men jag kan ha fel med =) 

Måste man inte ha, det kan uppstå efter t.ex graviditet
  • sama12

Jag plussade igår!
    Skulle börjat med ivf denna månad men efter 2,5 år och två inseminationer så blev vi gravida alldeles själva :)
    Har inte riktigt förstått det hela ännu!
    Men ska få göra vul nästa fredag. Är nog i v 8 nu om mon cykel varit normal (vilket man aldrig vet med min kropp!)

• Paap
    sama12 skrev 2014-09-03 22:22:17 följande:

Jag plussade igår!
    Skulle börjat med ivf denna månad men efter 2,5 år och två inseminationer så blev vi gravida alldeles själva :)
    Har inte riktigt förstått det hela ännu!
    Men ska få göra vul nästa fredag. Är nog i v 8 nu om mon cykel varit normal (vilket man aldrig vet med min kropp!)

Ååh, stort grattis!
  • MalinA87

Jag har en trevlig historia att berätta som kanske kan ge er lite hopp!

Är 27 år gammal och fick diagnosen endometrios när jag var 17 och opererades med titthål då och de fick bort allt. Sedan började jag med p-sprutor (Depoprovera) och hade då ingen mens alls från 17 års ålder. 2011 träffade jag min nuvarande sambo och i aug 2012 bestämde vi oss för att jag skulle sluta med sprutorna då det kan ta en väldig tid för allt att komma igång. Tiden gick men ingen mens dök upp.. i dec 2013 fick jag hjälp med att sätta igång mensen och tog då 3 kurer av olika gulkroppshormon. Någon gång på våren kom mensen igång men jag verkade inte ha någon ägglossning. Tog massa tester men de visade ingenting. Så i aug i år fick vi hjälp på RMC. De gjorde tester på mig och sambon, han gjorde spermatester och allt var bra. Sedan spolade jag äggledarna, tror det var i börjanav september. Sedan nu i september så kom inte min mens när den skulle.. den har varit punktlig på dagen de senaste 3-4 månaderna. Det visade sig att jag är gravid (är i v. 7+2 idag). Jag tror att det var spolningen av äggledarna som gjorde det.. ägget släppte som det skulle men kunde helt enkelt inte ta sig till livmodern...

Håller tummarna för er att allt går lika bra för er och att det kanske är samma problematik som jag hade =) Kram på er!!

Svar på tråden Gravid utan IVF?