• Flo

Du går på dop och...

Du ska på dop och när du kommer dit ser du att din klädsel skiljer sig från de övriga gästerna. 

Hur är din klädsel i förhållande till de andra gästernas? 
    Tolka frågan fritt!  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du går på dop och...
  • Flo
    Bibbidi skrev 2012-08-10 19:19:49 följande:
    Jag är den enda unga personen som har på mig folkdräkt.
    Anser du att du är mest eller minst uppklädd då jämfört med personer som har "vanliga" finkläder?
  • Mammat3

Jag har inget sinne för mode eller det som klassas som fint så jag är nog den som är minst uppklädd ;P

• Bibbidi
    Flo skrev 2012-08-10 20:12:09 följande:
    Anser du att du är mest eller minst uppklädd då jämfört med personer som har "vanliga" finkläder?
    Beror på, lite svårt att säga. Men rent generellt så tycker jag att folkdräkt ligger på ungefär samma nivå som vanliga finkläder. Så ungefär samma som med andra finklädda (klänning/kavaj osv), men mer upplädd än de som kommer i bara jeans och skjorta/linne.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Flo
    Bibbidi skrev 2012-08-10 20:31:09 följande:
    Beror på, lite svårt att säga. Men rent generellt så tycker jag att folkdräkt ligger på ungefär samma nivå som vanliga finkläder. Så ungefär samma som med andra finklädda (klänning/kavaj osv), men mer upplädd än de som kommer i bara jeans och skjorta/linne.
    Bra förklaring!
  • Shorona

Helt klart mest uppklädd. Älskar pennkjolar, feminina toppar, högklackat och fina frisyrer med antingen bandanas eller blommor i. Fast å andra sidan händer det att jag har de kläderna till vardags också. Så jag är väl alltid mest uppklädd.

• La Lola

Den mest uppklädda. Eller iaf en av de, jag är nog inte den enda.

Jag klär tom upp mig vid skolavslutningar och det verkar vara väldigt ovanligt där vi bor.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Bibbidi skrev 2012-08-10 20:31:09 följande:
    Folkdräkt är ju det finaste man kan ha.
  • Flo
    La Lola skrev 2012-08-10 20:43:04 följande:
    Den mest uppklädda. Eller iaf en av de, jag är nog inte den enda.

Jag klär tom upp mig vid skolavslutningar och det verkar vara väldigt ovanligt där vi bor.....
    Tyvärr blir det allt ovanligare för varje år som går, även bland eleverna
  • La Lola
    Flo skrev 2012-08-10 20:45:09 följande:
    Tyvärr blir det allt ovanligare för varje år som går, även bland eleverna
    Ja...

Tänk ett år när maken o jag var på väg ut ur kyrkan (här är det skolavslutning där). Då hör maken en kille i 10-årsåldern som säger: "äntligen får man ta på sig mössan igen!".
    En stor elogé för att han iaf hade tagit av sig den men mössa....på en skolavslutning i juni.....

En annan anekdot...
    För 2 år sen bokade vi plats på julbordet på det finaste stället med riktigt gamla anor.
    Maken bar kostym och jag hade köpt en grön klänning.
    Vi blev så besvikna på de andra gästernas klädsel....en kvinna gick omkring med täckbyxorna på och en man hade knallgul hockeytröja på sig!
  • Bibbidi
    Flo skrev 2012-08-10 20:34:23 följande:
    Bra förklaring!
    Hahhaha! Bra att du förstod! Var orolig att du inte skulle göra det. Skrattande *Torkar svetten ur pannan*

Vad tycker du då när det gäller folkdräkt och vanligt finklädda? 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Flo
    La Lola skrev 2012-08-10 20:49:51 följande:
    Ja...

Tänk ett år när maken o jag var på väg ut ur kyrkan (här är det skolavslutning där). Då hör maken en kille i 10-årsåldern som säger: "äntligen får man ta på sig mössan igen!".
    En stor elogé för att han iaf hade tagit av sig den men mössa....på en skolavslutning i juni.....

En annan anekdot...
    För 2 år sen bokade vi plats på julbordet på det finaste stället med riktigt gamla anor.
    Vi blev så besvikna på de andra gästernas klädsel....en kvinna gick omkring med täckbyxorna på och en man hade knallgul hockeytröja på sig!
    De får helt klart igen de när de börjar komma upp i 30 årsåldern och upptäcker att allt hår är borta

Håller med på andra punkten.. Om man går på en finare restaurang eller någon tillställning så kommer man givetvis i finare kläder. Har man inte kostym/kavaj/klänning så räcker ett par hela jeans och en finare tröja. Men täckbyxor och hockeytröja?! Låter snarare som att de försökte hitta en hockeyarena men misslyckades..
  • La Lola
    Flo skrev 2012-08-10 21:04:12 följande:
    De får helt klart igen de när de börjar komma upp i 30 årsåldern och upptäcker att allt hår är borta

Håller med på andra punkten.. Om man går på en finare restaurang eller någon tillställning så kommer man givetvis i finare kläder. Har man inte kostym/kavaj/klänning så räcker ett par hela jeans och en finare tröja. Men täckbyxor och hockeytröja?! Låter snarare som att de försökte hitta en hockeyarena men misslyckades..
    Haha, ja!

Precis.
    Lite vett måste man ju ha tycker jag.

Dessutom hajade många gäster inte ens från vilket håll de skulle börja ta julmaten från.
  • Flo
    Bibbidi skrev 2012-08-10 20:51:32 följande:
    Hahhaha! Bra att du förstod! Var orolig att du inte skulle göra det. Skrattande *Torkar svetten ur pannan*

Vad tycker du då när det gäller folkdräkt och vanligt finklädda? 
    Personer som kommer med folkdräkt är alltid uppklädda! Självklart. Men alla har olika smak, och i det här fallet skulle jag vilja säga att uppklädd och finklädd är olika saker..

Vissa folkdräkter är fula, andra är snygga. Finns ju tusentals folkdräkter så det går inte att uttala sig mer specifikt Däremot tycker jag att om man kommer i folkdräkt till dop/begravning/bröllop (om klädkoden tillåter det) så är man uppklädd och då räcker det där. Huruvida man är fint klädd (vilket inte är samma som finklädd) ligger ju i betraktarens ögon, men jag vet inte om folkdräkt räknas till finkläder? 

Huvudsaken är att man kommer till dopet, bröllopet (eller vad det nu är för tillställning) uppklädd!
  • Bambi07
    La Lola skrev 2012-08-10 20:49:51 följande:
    Ja...

En annan anekdot...
    Varför fick de komma in klädda sådär?
Svar på tråden Du går på dop och...