• far

Vad gör "de" med marsvinen?

Av en slump, kom jag till denna sidan: www.freewebs.com/theresesskinnybarare/fddakullarbornlitters.htm

Och blev helt chockerat över de hårlösa marsvinen! Är det något sorts medvetet  "avelsprojekt", eller är det en "art", som redan är "naturlig"? Dessutom är det synd
    om marsvinet, att h*n skall vara utan päls! Ush!Tungan ute

• Svar på tråden Vad gör "de" med marsvinen?
  • Themis
    Regnig måndag skrev 2012-08-11 21:01:03 följande:
    De är inte allergianpassade eftersom man inte är allergisk mot håren utan allergenet finns i huden. Hårlösa raser är mao möjligen mer allergiframkallade. Det är bara oinsatta idioter som tror att hårlöst = allergivänligt.

Hårlöst finns naturligt både hos människan och andra djur så varför inte avla på dem när de ändå inte ska inplanteras i naturen?
    Det är inte riktigt så enkelt. Finns flera orsaker till "pälsdjursallergi", och en av dem är att man inte tål de kvalster och annat otyg som bor i djurets päls. Pälslösa djur tål man då, för de är fria från dessa smådjur.

Jag är själv allergisk mot katt och känner flera kattallergiker som märker skillnad om ägaren t ex badar sin katt regenbundet, att innekatt går bättre än utekatt osv.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • far
    Regnig måndag skrev 2012-08-11 21:01:03 följande:
    De är inte allergianpassade eftersom man inte är allergisk mot håren utan allergenet finns i huden. Hårlösa raser är mao möjligen mer allergiframkallade. Det är bara oinsatta idioter som tror att hårlöst = allergivänligt.

Hårlöst finns naturligt både hos människan och andra djur så varför inte avla på dem när de ändå inte ska inplanteras i naturen?

Tror dock inte på att det finns "hårlösa " marsvin i naturen...Kan du visa mig en plats på orden, där de förekommer naturligt?
  • Regnig måndag
    Themis skrev 2012-08-11 21:08:53 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. Finns flera orsaker till "pälsdjursallergi", och en av dem är att man inte tål de kvalster och annat otyg som bor i djurets päls. Pälslösa djur tål man då, för de är fria från dessa smådjur.

Jag är själv allergisk mot katt och känner flera kattallergiker som märker skillnad om ägaren t ex badar sin katt regenbundet, att innekatt går bättre än utekatt osv.
    Då är det kvalsterallergi det handlar om och inte pälsdjursallergi, det som diskuterades i tråden.

Att du blir bättre om du badar katten är inte så konstigt eftersom hudpartiklarna (med allergenet) som fångas upp av pälsen minskar.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    far skrev 2012-08-11 21:13:30 följande:
    Tror dock inte på att det finns "hårlösa " marsvin i naturen...Kan du visa mig en plats på orden, där de förekommer naturligt?
    Nu är det en naturlig mutation och den uppkommer sporadiskt hos alla djurarter. Eftersom de djuren är känsligare lär de inte överleva lika länge som andra. Men eftersom du vill veta var så är svaret: överallt där det finns pälsdjur.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • far

jorden, skulle det vara, men här kan man man ju inte redigera stavfel i efterhand...

Men skit samma, jag tycker ändå att det där lilla hårlösa marsvinet, är en hemsk  "produkt", av mänskligt beteende! Pfyy, säger jag bara.Och blir ledsen..Tyst

• Dr Mupp
    far skrev 2012-08-11 21:13:30 följande:
    Anledningen till att det inte förekommer i naturen är ju för att de sällan överlever, de är mer känsliga än sina håriga kompisar. Men inomhus i uppvärmda hus med fleecekojor och massor med mat så så mår de hur bra som helst. 

Samma anledning till varför tex vildkaniner är viltgrå. De är de som överlever. Vita kaniner tex skulle snabbt upptäckas av rovdjur och bli middag. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    MammaHela skrev 2012-09-22 20:28:53 följande:
    hmm den ser ut som en blandning av ett marsvin och en flodhäst...
    Vi kallas faktiskt våra för miniflodhästarna. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Elin 885

stackars marsvin!!!
    jag är allergiker och har en sköldpadda och en ödla.
    Hector sköldpadda går utmärkt att gosa med när han är på humör =).

• Dr Mupp
    Elin 885 skrev 2012-09-23 17:14:47 följande:
    stackars marsvin!!!
    jag är allergiker och har en sköldpadda och en ödla.
    Hector sköldpadda går utmärkt att gosa med när han är på humör =).
    Det är INTE synd om mina marsvin och de är inte allergivänliga. 
  • Elin 885
    Dr Mupp skrev 2012-09-23 18:37:35 följande:
    Det är INTE synd om mina marsvin och de är inte allergivänliga. 
    fast nu syftadej ag på bilden...daaaaaaa
  • Dr Mupp
    Elin 885 skrev 2012-09-23 20:00:43 följande:
    fast nu syftadej ag på bilden...daaaaaaa
    Jag har två stycken sånna, 
Svar på tråden Vad gör "de" med marsvinen?