• emmt

Vad är orsaken till barnlöshet hos dig?

Hej

Undrar hur många av er som vet vad orsaken kan vara till barnlösheten?
    Röker ni?/er partner? alkohol? eller dålig kost?

• Svar på tråden Vad är orsaken till barnlöshet hos dig?
  • Skalman1

Vet inte, sambon röker men hans spermie prover är jättebra, så vad felet är vet vi inte.

• mamina

Mannen har lite ont om simmare och dom som finns är lite för slöa...han har dragit ner på sin rökning och äter folsyra och omega-3 och ska lämna nya prover i början/mitten på maj. Är resultatet detsamma blir d IVF för oss...

• rackson

Ja ha här är ännu en med PCO-S som anledning till ofrivillig barnlöshet.

• LO72

Sambon har lite slöa simmare och så har jag tydligen lite korniga ägg fick jag höra sista ivf vi gjorde.Att inge händer här kan bero på att jag är långtidsarbetslös är va läkaren sade att det var den största boven med de slöa spermierna då.

• Jambo

Endometrios, sammanväxt livmoder, dålig kvalitet på äggen (svårt att fastna).

• beibikär

Nää, vadå? Alkoholister som kedjeröker och inte äter vettigt blir åxå på smällen!!! Om det vore bara såna faktorer så skulle säkert inte så många gråta över ofrivillig barnlöshet...Vi har gjort alla utredningar, jag har PCO, ingen ägglossning, endometrios och dessutom tilltäppta äggledare. Vi har gjort 7 icsi, de sex första gångerna slutade jag röka i tid före, åt hälsosamt och allt sånt...7:e gången när allt hopp dött hos mej struntade jag blankt i att försöka "bjuda till"...alltså rökte, stressade, åt som jag ville eller hann...och den gången lyckades vi faktiskt! Så ingen ska anklaga sej själv!! Men så klart ska man ju försöka hjälpa till och sköta om sin kropp. Men man har inget för att överdriva och göra det till en stress eller leva med dåligt samvete.

• LillSkruttet

Vet faktiskt inte riktigt. Jag hade lite underproduktion av sköldkörtelhormon och äter därför Levaxin. Mitt Prolaktinvärde ligger lite i överkant, men inte så mycket. Dessa två saker kan påverka. Har lite oregelbunden mens och inte alltid äl. Spermatester tagna från mig (dagen efter samlag, tittade på i mikroskop) visar att sambons spermier är få till antalet. Oklart om det är därför. Han ska lämna riktigt spermaprov i slutet av maj.

• LillSkruttet

Kan tillägga att sambon snusar..... ....har sagt åt honom att sluta, jag tror det kan inverka, men det är väl inte så lätt kanske....

• tvärtom

hej, ja, jag vet definitivt vad vår orsak är. vi är två tjejer som vill ha barn och har inte bestämt oss hur vi vill att det skall gå till + att vi får vänta länge i kö på svenska sjukhus.
    känns så himla synd att min tjej inte kan göra mig gravid , men vi är ju inte ensamna om att behöva be om hjälp med att bilda familj.

• Ciccilionaa

Tumörer på äggstockar, cystor, utomkvedshavandeskap, urachusrest, vriden äggledare, inflamation på bukhinnan, skadad äggledare, helt förstörda äggledartrattar, ingen kontakta mellan äggstockar och äggledare, sammanväxningar, livmodersammanväxning, avskalade äggstockar= en av dem är otroligt liten samt en ganska förstörd= aktivitet??,PCO. 3 stora operationer.
    Kan nog inte komma på ngt mer.

• Princess Leia
    Här är en till med Pcos, jag hade dock turen att få en dotter till slut efter 7 års kamp. Och nu försöker vi förbrilt att få till det igen?!
    Ge inte upp!
    Äter gestapuran och snart börjar min första Pergo dubbelkur!
    /Mamma älskar dig skrållan!
  • Pomperipossa

Sambon har mkt få normala spermier och jag har dålig ägglossning/oregelbunden lång cykel.
    Hade hans simmare varit bättre hade min äl korrigerats med Pergotime. Nu har jag fått det utskrivet men pga de dåliga oddsen att lyckas på egen hand tycker läkaren och jag att det knappt är värt mödan att börja äta piller. Det är ivf med icsi som gäller för oss.

fast det vill inte sambon så det blir inga mera barn för oss.
    Ledsamt!!! :´(

Svar på tråden Vad är orsaken till barnlöshet hos dig?