• Ninji

Skiljas?

Jag och min sambo har en tvååring. Vi har bråkat mycket under en längre tid och haft det tufft pga dålig ekonomi och sjukdom (min sambo som nu är frisk) dessutom är vi väldigt olika i grunden. Jag vet inte om jag ska fortsätta att kämpa eller om vi borde separera/skilja oss?Har försökt prata med honom om det här, då skyller han på mig och mitt humör- jag blir lätt snabbt arg, ser inte sin egen del i våra bråk alls. Han är rädd för starka känslor och vill inte gå i familjerådgivning. Som det är nu tänker även jag att det är mest mitt fel, (det kanske är det ju) måste ändra mig/inte få arga utbrott om det ska funka (och försöka hålla mig lugn för sonens skull...) Jag är så orolig för hur vår son påverkas. Vi bråkar ofta kvällstid, då han sover men han märker ju såklart av den dåliga stämningen hemma. Måste tillägga att vi en gång var väldigt kära och att de känslorna nog finns kvar. Långt inne. Vi har bra stunder, bra sexliv etc. Men räcker det? Bör vi skiljas? Hjälp...

• Svar på tråden Skiljas?
  • Rosenöga

Rent krasst: Har ni dålig ekonomi så kan jag lova att det kommer bli mycket sämre som skilda. Man måste betala allt på egen hand.

Rekommenderar familjerådgivning. Där kan man prata ut om vad var och en tycker utan att någon går i taket och blir oresonabel. Har man småbarn borde det vara obligatoriskt innan man ger upp.

Finns det känslor kvar så försök locka fram dem.

• Minimamms

Så himla tråkigt att höra.

Det är aldrig lätt att veta vad man ska göra i sådana lägen och vi kan inte förstå alla aspekter eller detaljer kring ert förhållande, men det är rätt det där med ekonomin. Är det tufft nu blir det bara värre när man separerar. 

Ekonomi gör dessutom så himla mycket. Det är lått att bråka fast man annars hade kommit överrens. Kan ni inte testa att bara vara lite mer för er själva för att se om de jobbiga känslorna går över nr ni får lite distans? Bestäm er för att denna vecka låter vi bli att bråka? Bara låta allt rinna av er och gå ifrån bråken?

När jag var på rådgivning (jag fick gå själv för sambon ville inte följa med) sa terapeuten till mig att tänk ut varför du vill kämpa vidare? Vad finns det som gör att du inte vill ge upp? Är det värt att kämpa för och om det är det så tänk på den saken när du inte vet hur du ska reagera i hetsiga situationer.

Hjälpte mig ibland.     
    Lycka till!      

Svar på tråden Skiljas?