• nevermind

AKUT! Vilket vin kan man lagra?? Eller kan man välja champagne?

Hej hej!

Ska på ett dop i helgen och tänkte köpa en flaska till barnet som hon kan öppna för att fira studenten eller nåt.

Men vad ska jag välja?? Jag kan ingenting om sånt här!! Champagne är lättare men har hört att det inte går...

Tacksam för hjälp! 

• Svar på tråden AKUT! Vilket vin kan man lagra?? Eller kan man välja champagne?
  • Natulcien

Hmm...det handlar alltså om ett vin som ska lagras i 18-19 år...? Champagne tror jag inte att man bör lagra så länge. Ska väl vara ett tyngre, rött vin då i så fall; typ ett Chateauxneuf Du Pape. Eller ett portvin, men det är väl inte lika festligt att skåla i på sin student...?

• Ankankamon

Fråga på bolaget bara :) De är mkt bättre på sådant.

• Bonanza

Det skulle inte förvåna mig om det snart kommer in några idioter som menar att du köper ut om du ger det som present.

Annars håller jag med personen här ovan: fråga på systemet.

• Abby76

Det finns väl ganska många viner som kan (ska?) lagras länge, men problemet brukar väl vara att det ska lagras på rätt sätt för att inte bli dåligt. Om föräldrarna har en vinkyl kanske det funkar, men annars skulle jag avstå att köpa vin som present on planen är att det ska lagras så länge.

• Abby76

Såg plötsligt att TS inte nämnde vin alls, någon slags sprit borde väl funka.

• Eleonor01

Så länge det står champagne på flaskan så kan du lagra det. Jag köpte en flaska i förlovningspresent å även glas till som jag tänkte att de kan öppna vid nästa stora händelse i deras liv. Flaskan kostade strax under 300 kr å den ska förvaras i 10-20 grader i ett mörkt utrymme. Fråga på systemet om du är osäker! Lycka till

• nevermind
    Eleonor01 skrev 2012-08-12 14:21:44 följande:
    Så länge det står champagne på flaskan så kan du lagra det. Jag köpte en flaska i förlovningspresent å även glas till som jag tänkte att de kan öppna vid nästa stora händelse i deras liv. Flaskan kostade strax under 300 kr å den ska förvaras i 10-20 grader i ett mörkt utrymme. Fråga på systemet om du är osäker! Lycka till

Längst ner, längst in i skafferiet alltså, eller förrådet?
  • Abby76
    nevermind skrev 2012-08-12 15:45:34 följande:

Längst ner, längst in i skafferiet alltså, eller förrådet?
    Under förutsättning att temperaturen håller sig mellan 10 och 20 även väldigt varma sommardagar. Många har ju inte de förvaringsmöjligheterna i sitt hem tyvärr och det är ju väldigt många år mellan dop och student.
Svar på tråden AKUT! Vilket vin kan man lagra?? Eller kan man välja champagne?