Det är inget ovanligt att bebisar fortsätter vakna på nätterna hela första året, ibland längre. Vissa barn börjar tidigt sova hela nätter, men ganska vanligt är att man som förälder får leva med uppvak ett bra tag.
Min dotter har aldrig sovit hela nätter men från att ha vaknat var tredje, ibland varannan timma i nästan ett år, började hennes sömn gå in i lite bättre intervall. Hon sover nu nämligen vanligen ett längre pass mellan 23 och 04.00, ibland kortare, bland längre (varierar med antalet uppvak på kvällen men ibland har hon också sovit ända till 6-7 eller sovit utan att vakna från 19). För mig är det en dröm eftersom jag i alla fall oftast får ett lite längre sammanhållet sovpass. När hon vaknar vid 04.00 får hon en liten flaska ersättning, och det får hon även om hon vaknar tidigare för jag har insett att det inte är lönt att pröva att söva på andra sätt. Hon kan då ligga bredvid mig och gnälla och böka i en timma innan jag ger upp, alternativt har jag försökt att gå runt med henne i sele, men hon vaknar då direkt när jag lägger ner henne och då är vi i stället TVÅ klarvakna till ingen nytta. Har försökt ge vatten och hon blir då vansinnig. När jag ger flaska med ersättning somnar hon direkt. (Hon sover oftast i sin säng fram till fyra och då tar jag henne till mig).
Jag tror att det är en kombination av vana och att det är mysigt och rogivande med flaska. Mer det än att de är hungriga egentligen. Vill du försöka skulle jag testa att försöka skjuta på matning, dvs dra ut på det och se om du kan styra matandet fram åt morgonen, skjuta på det successivt. Det var så jag gjorde när jag slutade nattamma. Jag försökte söva om utan att amma vid 23 och 02, trappade ner successivt genom att "dra ut på det" genom att ligga bredvid och klappa. Ett tag sov hon sedan utan att äta fram till morgonen, vid 7, men så började hon vakna vid 4-5 och då började jag med flaskan eftersom jag ändå lyckats sluta amma.
Min dotter har fullt garnityr med tänder framförallt det skälet känns det inte jättebra. Men jag avvaktar ett tag till och hoppas att det löser sig eftersom jag ser en utveckling där hon sover bättre och bättre.