• pilliplutt

11 månaders vaknar en gång och äter mitt i natten!

Nu börjar jag bli trött, den här perioden med att äta en gång mitt i natten har pågått i ca 3mån+  nu!
    Hon vaknar 01.00 eller 02.00 varje natt.
    BVC tror att det är tänderna (fram gaddarna börjar komma ut) och jag vet faktiskt inte vad det, men hon verkar inte hungrig utan vill bara ha för att mysa/somna om.
    Skulle det va tänderna så självklart kör jag på såhär och så får det sluta när det slutar, men är lite orolig att det kan fortsätta för evigt?

Jag har testat vatten istället för välling, ökat maten på dagen, låtit henne va ledsen ett tag (går inte, är för blödig och hjärtat går i tusen bitar)

Hört att mat olja i kvälls vällingen kan funka, är det någon speciell eller funkar olivolja????

Hur gjorde ni????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-13 09:52
    Vill bara tillägga att hon har gått sen hon var 9mån, leker, går och busar från morron till kväll, så hon är en aktiv tjej.
    Så jag har funderat på om det är det som gör att hon vill äta?

• Svar på tråden 11 månaders vaknar en gång och äter mitt i natten!
  • Arvidsmamma1

Jag har inget råd, men om det kan vara till  någon tröst så har jag en son på 10,5 månader som ammas MINST en gång per natt, ofta 2-3 gånger. Jag tror också att det är mer mys än mat för honom. Men han får hållas, jag tror det ger sig så småningom av sig själv.

• CrazyLady

Min dotter åt oxå på natten i den åldern, när hon var 13-14 månader började jag ta bort nattmålet och gav henne vatten när hon vaknade, ja det var ett par jobbiga nätter, men nu sover hon från kl 20-21 till mellan 5&7 på morgonen, då får hon en flaska och sover sen ett par timmar till

• Veritaslux

Det är inget ovanligt att bebisar fortsätter vakna på nätterna hela första året, ibland längre. Vissa barn börjar tidigt sova hela nätter, men ganska vanligt är att man som förälder får leva med uppvak ett bra tag.

Min dotter har aldrig sovit hela nätter men från att ha vaknat var tredje, ibland varannan timma i nästan ett år, började hennes sömn gå in i lite bättre intervall. Hon sover nu nämligen vanligen ett längre pass mellan 23 och 04.00, ibland kortare, bland längre (varierar med antalet uppvak på kvällen men ibland har hon också sovit ända till 6-7 eller sovit utan att vakna från 19). För mig är det en dröm eftersom jag i alla fall oftast får ett lite längre sammanhållet sovpass. När hon vaknar vid 04.00 får hon en liten flaska ersättning, och det får hon även om hon vaknar tidigare för jag har insett att det inte är lönt att pröva att söva på andra sätt. Hon kan då ligga bredvid mig och gnälla och böka i en timma innan jag ger upp, alternativt har jag försökt att gå runt med henne i sele, men hon vaknar då direkt när jag lägger ner henne och då är vi i stället TVÅ klarvakna till ingen nytta. Har försökt ge vatten och hon blir då vansinnig. När jag ger flaska med ersättning somnar hon direkt. (Hon sover oftast i sin säng fram till fyra och då tar jag henne till mig).

Jag tror att det är en kombination av vana och att det är mysigt och rogivande med flaska. Mer det än att de är hungriga egentligen. Vill du försöka skulle jag testa att försöka skjuta på matning, dvs dra ut på det och se om du kan styra matandet fram åt morgonen, skjuta på det successivt. Det var så jag gjorde när jag slutade nattamma. Jag försökte söva om utan att amma vid 23 och 02, trappade ner successivt genom att "dra ut på det" genom att ligga bredvid och klappa. Ett tag sov hon sedan utan att äta fram till morgonen, vid 7, men så började hon vakna vid 4-5 och då började jag med flaskan  eftersom jag ändå lyckats sluta amma.

Min dotter har fullt garnityr med tänder framförallt det skälet känns det inte jättebra. Men jag avvaktar ett tag till och hoppas att det löser sig eftersom jag ser en utveckling där hon sover bättre och bättre.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • mamma al

Jag har en 10 månaders tjej som ammar flera gånger varje natt. Endast en gång vore en dröm:) Men i vårt fall beror det på att hon inte vill äta så mycket mat utan bara amma ochh då blir hon så klart hungrig på natten. Vi har hamnat i en ond cirkel och jag är inte beredd att göra något åt den ännu:) Det är ju så klart mysigt att amma också.

• pilliplutt

Tack för alla underbara svar, känns skönt att veta att det är fler som sitter i samma sits!
    Det gör att man orkar lite till! 
    Ska testa nu den här veckan och se om jag kan skjuta på natt målet en timme och sen en timme till osv.

• Maira

Min minsta är 14 månader och äter fortfarande en flaska välling på natten. Han får middag runt 17.30 och lägger sig sedan kl 19. Eftersom han sover till 6-7 på morgonen är det inte så konstigt att han blir hungrig däremellan tänker jag. För att slippa gå upp och fixa välling när vi har somnat, brukar vi göra en flaska när vi går och lägger oss runt kl 23. Den sticker vi till honom i spjälsängen och han äter den i sömnen. På så sätt undviker vi både att han vaknar till och skriker så han väcker storebror och kanske inte somnar till direkt igen, och att vi måste gå  upp när vi har somnat

• Aaglars

Mina barn har ammats mer än så nattetid vid  den åldern. Mys och närhetHjärta.

• pilliplutt
    Maira skrev 2012-08-13 11:17:34 följande:

Min minsta är 14 månader och äter fortfarande en flaska välling på natten. Han får middag runt 17.30 och lägger sig sedan kl 19. Eftersom han sover till 6-7 på morgonen är det inte så konstigt att han blir hungrig däremellan tänker jag. För att slippa gå upp och fixa välling när vi har somnat, brukar vi göra en flaska när vi går och lägger oss runt kl 23. Den sticker vi till honom i spjälsängen och han äter den i sömnen. På så sätt undviker vi både att han vaknar till och skriker så han väcker storebror och kanske inte somnar till direkt igen, och att vi måste gå  upp när vi har somnat

Ja det gör jag med, att förbereda en flaska innan jag och sambon går och lägger oss så det underlättar ju en hel del!
    Min skrutt somnar 20.00 och sover till 08.00-09.00 och äter vid ett tiden mitt i natten. 
  • OrdinaryMe

Min dotter är 14 månader och har bara sista månaden varit utan sin natt flaska! Hon slutade självmant vid 10 månader bara för att börja igen, troligen pga att hon fick ett växt ryck, ca 6 cm på längden på 2 månader... Sista månaden började med att hon åt vid 01.. Sen 02... 04... För att nu sova till 07 och då vilja gå upp! Skulle hon vilja ha flaska igen så får hon det... Hon har ju isåfall uppenbarligen ett behov av det, om det är hunger eller tröst känns som det kvittar :)

• Veritaslux
    pilliplutt skrev 2012-08-13 11:46:07 följande:
    Ja det gör jag med, att förbereda en flaska innan jag och sambon går och lägger oss så det underlättar ju en hel del!
    Min skrutt somnar 20.00 och sover till 08.00-09.00 och äter vid ett tiden mitt i natten. 
    Ja så har jag gjort. Jag har flaska med pulver+termos med vatten+ kallt vatten på nattduksbordet!

Angående olja:
    Har inte testat med olja i kvällsvällingen men det är knappast farligt. Jag skulle ta rapsolja eftersom den smakar mindre än olivolja.

Angående nattmatningen så kan du ju också prova med ersättning i stället. Mindre körigt för magen och om hon redan får en del välling annars så kan det vara bra för att hålla igen på allt spannmål. Min dotter får välling på kvällen och sedan på morgonen vid 8.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • pilliplutt
    Veritaslux skrev 2012-08-13 11:58:27 följande:
    Ja så har jag gjort. Jag har flaska med pulver+termos med vatten+ kallt vatten på nattduksbordet!

Angående olja:
    Har inte testat med olja i kvällsvällingen men det är knappast farligt. Jag skulle ta rapsolja eftersom den smakar mindre än olivolja.

Angående nattmatningen så kan du ju också prova med ersättning i stället. Mindre körigt för magen och om hon redan får en del välling annars så kan det vara bra för att hålla igen på allt spannmål. Min dotter får välling på kvällen och sedan på morgonen vid 8.

Jag hade alltid ersättning förut men hon kändes mer mätt på välling innan hon började med att vakna en gång per natt.
    Behövde äta ca 300-350ml ersättning och nu 200ml välling plus den på natten som är ca 100m, har försökt att lägga ihop båda vällingen till en men det hjälper inte alls. 
    Ja jag får väl testa oljan, det är ju inte farligt men det låter inte gått! 
  • marla333

dottern åt också ofta på nätterna, fram till hon var 1,5år. hon slutade själv, utan att vi behövde göra nåt. 
    hade också en termos med lagom varmt vatten och pulver redo, eller en tetra med välling bredvid så det gick snabbt att göra i ordning på natten.

tänk istället positivt! att hon bara vaknar en gång per natt och vill ha välling. kunde ju vara värre, med tre gånger!
    tror det kommer sluta av sig själv.

för oss blev det enklare då vi tog varannan natt, och hade allt i ordning så det gick på 5 min. vi hade även hennes säng bredvid vår, så vi kunde ligga kvar i sängen och ge välling. allt för att göra det så enkelt som möjligt =) 

kunde inte heller som ts låta henne vara ledsen, och vi prioriterade en bra sömn, utan att stressa att sluta, även om det fick bli lite välling på natten och lite vaken tid =)

• pilliplutt

Kanske bara ska ta att det är såhär?
    Som sagt det är en gång/natt inte tio...
    Förhoppningsvis slutar hon själv och då får jag sova Flört
    Här hemma tar jag alla pass för min sambo jobbar så mycket och jag vill att han ska få sova då, jag är ju ändå hemma och kan vila när stumpan sover en sväng på em.
    Helgerna kör vi båda!

Tack alla för era svar,tips och att ni delade mer er av hur ni har det! 

• Maira
    Veritaslux skrev 2012-08-13 11:58:27 följande:

Angående olja:

Jag inser att jag skrev lite otydligt: Vi ger honom alltså flaskan redan när vi går och lägger oss - innan han vaknar och är hungrig. Sedan sovar han på det till morgonen.

Termos på nattduksbordet är också bra, det har vi kört med första barnet som fick tillägg i perioder. 
  • hrewak

Jag måste bara säga att jag är rätt avundsjuk på dig. Som har ett barn som bara vaknar en gång per natt!
    Kan räkna de gånger min dotter vaknat endast en gång/sovit hela natten på en hand.. och hon är 16 månader nu..
    I snitt skulle jag säga att hon vaknar 5-6 gånger per natt.
    Jag slutade amma henne på natten när hon var 15 månader och sedan dess erbjuds hon bara vatten när hon vaknar. Hon verkar inte direkt sakna bröstet längre, men hon vaknar ändå flera gånger per natt... 

Svar på tråden 11 månaders vaknar en gång och äter mitt i natten!