• Dr to be

hur mycket och/eller hur ofta äter era 5 månaders och hur stora är de?

Hej! Jag har delammat vår dotter sedan start. Sedan 1 månad tillbaka tokvägrar hon bröstet helt och får därför enbart flaskan. Jag pumpar ut den lulla mjölk jag har och blandar med ersättning. Problemet är nu att det kännd som hon äter för lite och för sällan och att hon stannat av i viktuppgång. När vi senast var på bvc var hon 3 mpnafer och vägde 5655g och låg mitt på medelkurvan. När jag vägde henne hemma för en vecka sedan vägde hon mellan 6.4-6.6kg. Hon blur 5 mpnader om en vecka och viktkurvan säger att hon "bör" väga 7kg vilket jag tvivlar på att hon gör. Hur mycket äter era 5 månaders? Hur ofta äter de? Hur stora är de? Tacksam för svar Ursäkta telefonens alla stavfel

• Svar på tråden hur mycket och/eller hur ofta äter era 5 månaders och hur stora är de?
  • nattiizz

Hej det där med vikt är ju så himla olika. jag tror inte du behöver oroa dig så länge hon är nöjd och ökar i vikt. vad säger bvc? Jag har ju nu en ganska stor kille han vägde sist 8550 på 4 månaders kontrollen jag var orolig åt andra hållet att han är för stor. men det var också helt normalt. så jag tror inte det finns nån spec vikt för viss ålder. bara dom är nöjda och mår bra och följer sin kurva. min kille äter ca 200ml ersättning 4-5 ggr om dagen.

• Dr to be
    nattiizz skrev 2012-08-13 11:41:39 följande:
    Hej det där med vikt är ju så himla olika. jag tror inte du behöver oroa dig så länge hon är nöjd och ökar i vikt. vad säger bvc? Jag har ju nu en ganska stor kille han vägde sist 8550 på 4 månaders kontrollen jag var orolig åt andra hållet att han är för stor. men det var också helt normalt. så jag tror inte det finns nån spec vikt för viss ålder. bara dom är nöjda och mår bra och följer sin kurva. min kille äter ca 200ml ersättning 4-5 ggr om dagen.

Tack för svar! Jag vet att det är så himla olika bebisar emellan Vi ska till bvc imorgon. Det känns bara som att hon är så liten. Hennes kusin som är 9 veckor yngre är minst lika stor som henne nu om inte större Det som stör mig är att hon max äter 180ml, oftast äter hon bara 150ml och ibland "bara" 4ggr om dagen. Dottern har alltid legat på medelkurvan (förutom när hon födddes -2700g och 48cm) men det tog hon ingen snabbt. Men som sagt misstänker jag att hon nu ligger under medel och därmed börjat plana av redan nu.
  • Lumo

Jag tycker du ska vara helt lugn. Det viktigaste är faktiskt inte vikten utan längden o huvudmåttet. Så länge barnet växer på längd o huvudet ökar (hjärnan växer vilket alltså tyder på att det utvecklas som det ska) så kan du vara lugn. Jag har alltid haft smala och långa barn. Dottern är strax 5 mån o väger kanske 6,5 kg samt är minst 68 lång (68-kläderna är tajta numer). Har inte vart på bvc sedan innan sommaren så det är bara hemmauppskattat.

Väger hon 6,5 är hon ju nästan på kurvan. Tänk på att de har tillväxtfaser, ibland äter de bättre o sämre o lägger till på vikt eller stannar upp. Nästa månad kanske är tvärtom. :) min son som följt samma kurva som dottern (5-månadernsbäbyn) är numer 3 år och fortfarande låååång och Smaaaaaal. Han är sån helt enkelt. :) och dottern likaså!

• nattiizz

Man ska aldrig jämföra de blir bara fel då! Du får väl se vad bvc säger imorn, men allt är säkerligen fullt normalt med din dotter!

• Bling1975

Min tjej är 4,5 månad och har ätit ersättning sedan hon var 2 månader. Hon åt tidigare 5 gånger om dagen och vi blandade 200 ml som hon oftast åt upp i alla fall 4 gånger om dagen. Nu på senare tid har hon somnat ifrån den 5 måltiden och äter ofta bara 4 gånger om dagen så vi har ökat till 240 ml. Hon äter inte alltid upp men verkar nöjd och glad.

Hon har alltid legat en kurva över på längden och ganska mitt på när det gäller vikten sedan vi började med ersättningen. Innan var hon en riktig spinkis.

Barn växer i lite olika takt vid olika tillfällen. Om du inte redan gör det så se till att ni äter i en lugn och tyst miljö, de verkar vara lite känsliga efter 4 månader och störs lätt i sitt ätande.

• Dr to be
    Lumo skrev 2012-08-13 11:59:13 följande:
    Jag tycker du ska vara helt lugn. Det viktigaste är faktiskt inte vikten utan längden o huvudmåttet. Så länge barnet växer på längd o huvudet ökar (hjärnan växer vilket alltså tyder på att det utvecklas som det ska) så kan du vara lugn. Jag har alltid haft smala och långa barn. Dottern är strax 5 mån o väger kanske 6,5 kg samt är minst 68 lång (68-kläderna är tajta numer). Har inte vart på bvc sedan innan sommaren så det är bara hemmauppskattat. Väger hon 6,5 är hon ju nästan på kurvan. Tänk på att de har tillväxtfaser, ibland äter de bättre o sämre o lägger till på vikt eller stannar upp. Nästa månad kanske är tvärtom. :) min son som följt samma kurva som dottern (5-månadernsbäbyn) är numer 3 år och fortfarande låååång och Smaaaaaal. Han är sån helt enkelt. :) och dottern likaså!

Hej! Huvudmåttet ökar finfint men längden är sisådär. Vid 3 månader var hon 59cm och jag gissar på 63cm nu. Hon har fortfarande 56 på de allra flesta kläder. Dock är varken jag eller min man stora 152 resp 170cm och 44 resp 60kg Väger hon 6.5kg väger hon ju som en 4 månaders så som jag tolkar kurvan Men men, vår tösabit är go och glad och verkar allmänt nöjd så jag är inte så orolig men lite mera hull skulle nog inte skada
  • violatricolor

Vid 5-mån-kontrollen vägde min tjej 8,7 kg och var 68 cm lång. Hon äter ganska mycket men inga mängder, kanske totalt 1 till 1,3 liter/dygn. Förr åt hon stora mål (ca 200 ml) med några timmars mellanrum men nu äter hon mindre (100-150 ml) och oftare, hon har inte ro att äta så mycket, det är så mycket annat som är intressant och distraherar, förutom innan läggdags på kvällen, då kan hon äta ganska mycket. 

• Dr to be

Nu har vi varit på bvc- 6610g och 63cm. Hon ligger under medel på både vikt och längd men följer sin kurva. Vi behöver inte justera något mef mayen än...

• Mercurialis

När min yngste var 5 månader åt han 6-7 mål per dygn. Jag blandade ersättning på 150 ml vatten vid varje mål.

Hans viktkurva pekade rakt uppåt och när han var 5 månader vägde han 5535 g. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Alisa

Min son är 5,5 månad och väger dryga 6 kilo. Han äter ofta, ca varannan till var tredje timme och då ca 120 ml/gång. 
    Nu har vi även sakta börjat introducera gröt på morgonen. Enligt BVC kan vi fortsätta som vi gör, lillkillen följer sina kurvor  

• Dr to be
    Alisa skrev 2012-08-20 10:26:28 följande:
    Min son är 5,5 månad och väger dryga 6 kilo. Han äter ofta, ca varannan till var tredje timme och då ca 120 ml/gång.  Nu har vi även sakta börjat introducera gröt på morgonen. Enligt BVC kan vi fortsätta som vi gör, lillkillen följer sina kurvor    

Tack för svar! Får man fråga hur stor lillkillen var när han föddes?
  • Tekaka
    Lumo skrev 2012-08-13 11:59:13 följande:
    Jag tycker du ska vara helt lugn. Det viktigaste är faktiskt inte vikten utan längden o huvudmåttet. Så länge barnet växer på längd o huvudet ökar (hjärnan växer vilket alltså tyder på att det utvecklas som det ska) så kan du vara lugn. Jag har alltid haft smala och långa barn. Dottern är strax 5 mån o väger kanske 6,5 kg samt är minst 68 lång (68-kläderna är tajta numer). Har inte vart på bvc sedan innan sommaren så det är bara hemmauppskattat.

Väger hon 6,5 är hon ju nästan på kurvan. Tänk på att de har tillväxtfaser, ibland äter de bättre o sämre o lägger till på vikt eller stannar upp. Nästa månad kanske är tvärtom. :) min son som följt samma kurva som dottern (5-månadernsbäbyn) är numer 3 år och fortfarande låååång och Smaaaaaal. Han är sån helt enkelt. :) och dottern likaså!
    konstigt...mitt bvc sa att det är VIKTEN och huvudomfånget som är det viktiga, att längden inte är viktig.
Svar på tråden hur mycket och/eller hur ofta äter era 5 månaders och hur stora är de?