Sök hjälp eller köpa fertilitetsmonitor?
Nu är jag less på att inte vara gravid, och har bestämt att något radikalt ska göras, men vad?
Vi står nu i valet och kvalet om vi ska köpa en Clearblue fertilitetsmonitor eller söka utredning.
För att vi ska få så bra respons som möjligt kommer här lite fakta om oss:
- Vi har aktivt försökt få barn i 6 månader.
- Innan det skyddade vi oss med kondom "slarvigt" i två år. Innan det åt jag minipiller men som jag slutade med då jag gick upp i vikt.
- Jag är 23 och min man är 27.
- Min man är frisk som en nötkärna. Jag däremot är ett måndagsexemplar men psoriasis, astma och allergier. Jag har därför en ganska gedigen medicinlista med läkemedel jag använder dagligen. Alla är inte helt ok vid graviditet utan enligt fass ska man kontakta sin läkare om man blir gravid för bedömning.
- Jag hade i tonåren en svår infektion i underlivet (inte könssjukdom). Vad jag förstår så kan bl.a. tidigare infektioner i underlivet leda till blockerade äggledare?
- Ingen av oss har några obehandlade könssjukdomar.
- Vi har använt ägglossningsstickor under två av våra försök, men jag har ALDRIG fått ett positivt utslag. Ena testade jag en gång om dagen, och den andra cykeln testade jag två gånger dagligen.
- Vi har ett regelbundet sexliv varannan eller var tredje dag under hela cykeln, men försöker få till det varje dag då vi tror att jag har ägglossning.
- Jag har en regelbunden menscykel på 26-28 dagar.
- Jag har ett bmi på 29 och försöker gå ner i vikt.
- Jag äter folsyra och har gjort det i ca ett år.
Mina egna slutsatser är att vi "bara" har försökt i 6 månader, vi är unga och jag har regelbunden menscykel. Detta talar ju FÖR att vi ska avvakta och köpa en fertilitetsmonitor för att "maxa" chanserna.
Men samtidigt har jag aldrig fått ett positivt ägglossningstest, jag äter en massa mediciner som verkar kunna påverka fertiliteten, vi var ganska slarviga under de två år som vi skyddade oss med kondom men jag blev aldrig gravid av misstag. Dessutom så undrar jag om infektionen kan ha påvekat något. Detta talar ju FÖR att vi ska söka hjälp.
Respons? Tack på förhand!