Föräldrapenning för andra barnet
Jag har en son på 22 månader, han blir 2 i oktober. Sedan januari 2012 har jag arbetat 80%, behållit min 100%-tjänst men tagit ut en dag i veckan föräldraledigt (jag är ledig fredagar med min son som går på dagis de andra dagarna).
Detta då jag trodde att det säkrade föräldrapenning inför nästa barn men inser nu att det kanske inte alls är fallet utan detta bara räddar min SGI?
Jag är nu nygravid i 7e veckan, räknar jag så borde jag blivit gravid när sonen var 1 år 9 månader och några dagar – detta gör alltså att jag inte får samma föräldrapenning som med mitt första barn? Hade det varit innan 1 år och 9 månader så hade den gamla räknats?
Hur beräknas min föräldrapenning nu då i så fall?
Jag har surfat runt lite och det verkar inte finnas några lika besked så jag hoppas få svar på hur det ska vara.
Om jag går upp till 100% nu så snart som möjligt – och arbetar 100% fram till säg 3 veckor innan nedkomsten (vi pratar någon gång i mars då, barnet beräknat början av april) får jag då föräldrapenning beräknad på 100% eller spelar det ingen roll?
Kommer min ersättning beräknas på 80% av min 80%-iga lön? Dvs 60 procent av lönen? Har ju trott att jag säkrat föräldrapenningen hela tiden…