• Silversvans

Kan man få hjälp innan diagnos?

Sonen utreds för tillfället och har ingen diagnos. däremot har den psykolog vi haft första kontakten med konstaterat att jan oavsett vad utredningen visar behöver och skulle vara hjälpt av en resurs i förskolan. Det som är nu är att jag som mamma känner mig så otillräcklig och det känns som att hur jag än vrider och vänder och gör allt jag kan så är jag inte tillräckligt pedagogisk eller gör rätt hemma. Säkert gör jag en hel del rätt, men jag vill att han ska få bästa möjliga förutsättningar. Det jag har läst är att man senare kan få hjälp från habiliteringen i sitt föräldraskap och med att hitta bra metoder och verktyg för vardagen. Min fråga nu, kan man få hjälp och stöd trots att det ännu inte finns någon diagnos? Om inte, vad för metoder har fungerat för er, jag vet att det är olika för olika barn, men vi behöver prova lite känns det som.

• Svar på tråden Kan man få hjälp innan diagnos?
  • Paisley
    Silversvans skrev 2012-08-13 18:21:49 följande:
    Sonen utreds för tillfället och har ingen diagnos. däremot har den psykolog vi haft första kontakten med konstaterat att jan oavsett vad utredningen visar behöver och skulle vara hjälpt av en resurs i förskolan. Det som är nu är att jag som mamma känner mig så otillräcklig och det känns som att hur jag än vrider och vänder och gör allt jag kan så är jag inte tillräckligt pedagogisk eller gör rätt hemma. Säkert gör jag en hel del rätt, men jag vill att han ska få bästa möjliga förutsättningar. Det jag har läst är att man senare kan få hjälp från habiliteringen i sitt föräldraskap och med att hitta bra metoder och verktyg för vardagen. Min fråga nu, kan man få hjälp och stöd trots att det ännu inte finns någon diagnos? Om inte, vad för metoder har fungerat för er, jag vet att det är olika för olika barn, men vi behöver prova lite känns det som.
    Man kan i alla fall få en resurs i förskolan, det har alla barn som behöver det rätt till enligt lag. Så det är deras problem att fixa det. Habiliteringen brukar man normalt inte få komma till utan en diagnos.

Hur gammal är din son? Jag har en pojke som fyller 2 vid årsskiftet, han ska utredas för autism i höst. Vi fick hjälp via BVC psykologen som gjorde utvecklingsbedömning, sedan skickades remiss till utredning. Vi går fortfarande kvar hos psykologen och får hjälp med träning osv. Det behövs verkligen att gå dit och bolla tankar kring sömnen, maten, hans sensoriska problem osv.
    Detaljerna är helheten
  • alima

Här görs utredningen på hab, men den hjälp vi fick innan diagnos var satt var endast med sjukgymnast och logoped, eftersom det är två stora problemområden. Vi kunde inte få nån hjälp att handskas med dottern innan utredning gjordes.

• Silversvans
    Paisley skrev 2012-08-13 19:46:46 följande:
    Man kan i alla fall få en resurs i förskolan, det har alla barn som behöver det rätt till enligt lag. Så det är deras problem att fixa det. Habiliteringen brukar man normalt inte få komma till utan en diagnos. Hur gammal är din son? Jag har en pojke som fyller 2 vid årsskiftet, han ska utredas för autism i höst. Vi fick hjälp via BVC psykologen som gjorde utvecklingsbedömning, sedan skickades remiss till utredning. Vi går fortfarande kvar hos psykologen och får hjälp med träning osv. Det behövs verkligen att gå dit och bolla tankar kring sömnen, maten, hans sensoriska problem osv.
    Detaljerna är helheten

Han är 4,5. Psykologen har gett oss en del tips, men inte så mycket eftersom de möten som varit i och för sig handlat mycket om problematiska situationer, men psykologens uppgift har då varit att ta in informationen. Jag ska prata med någon av pedagogerna imorgon för att höra om det hänt något än gällande resurs. (psykologen skulle ringa förskolechefen och säga att hennes rekommendation var resurs vilket känns bra, detta strax innan sommarlovet)
  • Silversvans
    alima skrev 2012-08-13 20:05:54 följande:
    Här görs utredningen på hab, men den hjälp vi fick innan diagnos var satt var endast med sjukgymnast och logoped, eftersom det är två stora problemområden. Vi kunde inte få nån hjälp att handskas med dottern innan utredning gjordes.

Okej, några sådana problem (mer än att han inte kan stå på ett ben) har inte sonen, det är mer utbrott när saker inte blir som han tänkt. Det känns så frustrerande att inte kunna hjälpa sonen genom dina utbrott. Vi försöker att avleda, men oftast känns det mer som mutor än avledning och jag vet liksom inte om det är en bra metod.
  • Silversvans

En sak psykologen sagt som hjälpt är att när det blir för mycket intryck (som vid kalas eller släktträff eller samling i förskolan) så får sonen gå ifrån eller vända sig om och försöka att slappna av. Det känns lite bra att veta att det är okej att göra så för annars blir det lätt många åsikter kring att han måste sitta kvar, hålla sig lugn etc. Sedan också att metoderna varierar över tid, att det som fungerar för sonen nu när han är fyra nog inte kommer att fungera när han är fjorton och att man måste ompröva metoder och lösningar.

• Paisley
    Silversvans skrev 2012-08-13 21:19:31 följande:

Okej, några sådana problem (mer än att han inte kan stå på ett ben) har inte sonen, det är mer utbrott när saker inte blir som han tänkt. Det känns så frustrerande att inte kunna hjälpa sonen genom dina utbrott. Vi försöker att avleda, men oftast känns det mer som mutor än avledning och jag vet liksom inte om det är en bra metod.

Men vad är frågeställningen för utredningen?
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Kan man få hjälp innan diagnos?