• Canie

Reglera bebisens mat- och sovklocka?

Hej! Mitt första barn är nu tre månader. Han ammas fritt och dygnets upplägg styrs i stort utifrån det. Han har inte utvecklat något mönster ännu. Ena dygnet ammar han 20 ggr och sover som längst 45 min. Andra dygn får han för sej att sova något långpass på 4-5 timmar. Vi lägger oss o går upp lite när andan faller på typ. Frågan är: ska man börja styra upp dygnet lite nu när han blivit några månader? Fortsätta amma fritt såklart men kanske hålla vaken på eftermiddagen, gå upp en bestämd tid etc? Kanske inte helt bra om detta bara fortsätter, blir svårt att planera om man ska iväg på grejer osv. Jag trodde på nåt sätt att det skulle reglera sig självt? Tacksam för input!

• Svar på tråden Reglera bebisens mat- och sovklocka?
  • JanaLiiN

Det här kanske ni redan gör, men:

Ha en liten kvällsrutin, ta på pyjamas, sjung en sång

Se till att det är så mörkt som möjligt när det är natt (de timmar ni väljer), tänd helst inte när du ammar etc utan håll mörkt (nattlampa kan vara bra)

Lägg inte babyn i sängen på dagen, låt honom sova i soffan eller i vagnen där det är ljust.

Min erfarenhet är att det inte tjänar något till att hålla så små vakna på dagen, men andra kanske tycker annat. Vad jag minns hade vår son bättre känsla för dag och natt när han var 5-6 månader. Från han var redo för gröt fick han också en portion gröt på kvällen, vilket verkade ge oss ett längre första sovpass. 

• Natulcien

Om du ser till att alltid hålla det mörkt, tyst och stilla på natten, även vid amning och eventuella blöjbyten, och låter det vara ljud, ljus och rörelse på dagen, så brukar det ge sig med tiden.

Men från ca 3 månader började vår son sakta förflytta sin kvällströtthet allt tidigare. Så runt 5 månader landade vi på en nattningstid runt 19.30-20, och den höll vi på sen. Men det var nog den enda rutinen vi hade vad gällde tider första året...
    Och runt halvåret började vi ibland att justera sista sovpasset på dagen lite så att han skulle vara trött runt läggningstiden.

• vivla

Vår lilla är 8 mån idag. När hon var 4-5 mån sov hon mellan 17.00-05.00, med 1-2 matningar per natt. Det tyckte jag var jobbigt, att kliva upp fem varje morgon alltså ;) vi började som nån redan skrivit, med att försöka skjuta tiden bakåt. När hon var trött tog vi en promenad i bärselen och då höll hon sig vaken lite längre, flyttade tiden med tio minuter varje kväll, tills vi fick önskad tid. Börja du med ett gott bad vid önskad tid, lite mat, pyjamas och mys i sängen. Sen kommer ditt barn lära sig mönstret och veta när det är natti natti!

• MammaJohanna1

Är det liv och rörelse på dagen? Jag tycker att det gick mycket fortare att få in dag/natt-rytmen med det andra barnet. Storasyster såg till från början att det hördes när det var dag så att säga

• Canie

Åh vilka bra tips! Stort tack! Jag ska börja redan imorgon med att dra upp rullgardinen och sätta på radion!

Svar på tråden Reglera bebisens mat- och sovklocka?