Nickolina skrev 2014-05-14 19:22:12 följande:
Hej!
Jag skrev just en egen tråd innan jag hittade hit (se www.familjeliv.se/Forum-3-60/m73236947.html )
Jag har en 16 årig dotter som är helt utslagen. Problemen började på allvar i 8:e klass. Hon började på gymnasiet i höstas med katastrofalt resultat,
Utredningen lider mot sitt slut. Jag hade i dag telefonsamtal med det företag som gör slutdiagnosen, Hon riskerar att falla mellan stolarna då hon inte har en utpräglad ADD diagnos och inte eller en utpräglad Aspberger/autism diagnos, Dottern skall välja om gymnasium senast 1 juni och vi är villrådiga.
Hon var sent utvecklad vad det gäller att gå, prata och mognad under låg och mellanstadium. Under högstadiet gick färdigheter tillbaks ex..planera skolarbate, komma upp på morgonen, komma ihåg papperlappar mm
Hon klarar definitivt inte av en vanlig skolgång med mindre än en elevassistent. Dessa är utrotningshotade - varför vet jag ej
Hon vill själv gå en skola som kräver internat. En av dessa ar LSS boende och har fullt LSS stöd som vi inte vet om vi kommer att kunna få. Den andra kräver en elevassistent som vi inte heller vet om vi kan få. Dels behövs en diagnos som ger rätt till detta. Dels måste kommunen ha resurser och alla elevassistenter lär vara uppsagda i aktuell kommun.
Hennes problem är så grava att hon inte klarar ett normalt liv. Hon kommer inte ur sängen. Hon kommer inte i säng. Hon kan inte fokusera på något tillräckligt länge för att klara av skolarbete. Hon går inte i skola alls just nu. Har inga vänner. Vi anser dock alla att hon bör börja om till hösten för utan en social kontext och "arbetsuppgifter" att träna på så kommer hon ligga till sängs helt och hållet.
Om hon har ADD så kan medicin hjälpa vilket kan förenkla skolvalet (hon kommer kanske klara sig bättre själv då). Om hon har någon form av autism så är det lättare att få LSS stöd vad jag förstå.
Utredarna säger att det blir en diagnos men vet ännu inte vilken. Vi har en sittning kvar. Hon passar inte in i den "normala" diagnosrutinen. Vad som är lite speciellt är att hon tedde sig som oerhört normal och vanlig som liten (autism brukar ju visa sig tidigt). Allt krackelerade under högstadiet.
Finns det någon som varit i liknande läge?
Någon som kan ge råd och stöd?
jag har inte så stora barn så jag vet egentligen inte hur det fungerar
men min son (6år) har diagnosen autismliknande tillstånd. han uppfyller inte alla krav
för en autism-diagnos
han omfattas dock ändå av LSS
jag tänkte på det när du sa att din dotter inte riktigt uppfyller diagnoskraven
nu är det ju ändå läkaren som sätter diagnos men ni kan ju kanske föra en diskussion kring
den diagnosen.
i övrigt kan jag rekommendera gruppen "Föräldrar till barn med ADHD, autism, aspergers, bipolära sjukdomar" på facebook
finns säkert någon (antagligen flera stycken) som kan ge bättre hjälp än vad jag kan