• Mellanmjölkens land

Thailand, massor med frågor och funderingar

Det verkar som att sambon har sagt ja till att vi åker 2v till Thailand i december. Tanken är att flyga till Phuket och bo på Kamala Beach Resort. Det blir en Happy Baby apartment vilket bl a innebär en inhägnad liten trädgård samt barnstol på rummet. Vi kommer vara 2 vuxna och ett barn på 20 mån.

Nu har jag några frågor och tar gärna emot åsikter/svar/förslag på smarta lösningar!

Flyget dit är nattflyg tar drygt 11h. Dottern kommer (förhoppningsvis) sova hela eller åtminstone större delen av vägen. Är det nått särskillt man ska tänka på att ha med?

Transfer ingår inte i resan och vi funderar på att boka transfer med kids on board istället för att ta buss. Fördelen är då att dottern får sitta bakåtvänd istället för att sitta i våra knän. Säkrare och skönt för oss efter att ha haft henne i knät i uppåt 12h. Prisskillnaden är inte enorm. Hur har ni gjort?

Det är några timmars tidsskillnad, hur har era små klarat av den? Inte kul om dygnsrytmen har fixat till sig lagom tills dess att det är dags att åka hem...

Det går att hyra en phil & teds från Kids on board för 4-500kr. I boendet kommer det även ingå en vagn men jag har hört en del negativt om vagnarna där. Vi skulle även kunna köpa en billig sulky och ta med eller t o m ta med dagisvagnen. Vi bär en del och dottern tycker även om att gå så vagnen kommer kompleteras med en bärsele. Vilket alternativ skulle ni valt?

Är det något särskillt vi ska tänka på att ta med? Välling dricks inte med någon större förtjusning och toaträningen tänkte vi ta tag i medan vi är där. Trainingpants i tyg med inlägg kommer därmed tas med vilket bör minska behovet av blöjor. Flytväst? Går att hyra från brandkåren här hemma för typ 100kr/vecka. Jag har sett en uppblåsbar kudde som gör att barnet når upp över bordskanten, vad tror ni om det när det inte finns barnstol? Det vore även praktiskt när vi hälsar på släkt och vänner här hemma. Nått annat vi ska tänka på?

På hemresan blir det 6h vakenflyg, mellanlandning och 6h nattflyg. Vad ska vi tänka på inför den flygresan?

• Svar på tråden Thailand, massor med frågor och funderingar
  • happy 78

Oj va många frågor. Det finns ju en thailandstråd att kika på eller ställa egna frågor. Sonen klarade tidsomställningen bra. Han sov knappt nåt på flyget dit. Några timmar när vi kom fram och det råkade passa in så lägligt att han va trött i bra tid på kvällen. Jag tycker du kan ha med iPad eller dvd-spelare på flyget. Annat tips är att ge nässpray en timme innan avgång för att minska ev lock. Vår son gillade inte maten alt sov när de kom med den så ni kanske ska ta med nåt eget. Ang vagn så har vi alltid haft med våran vanliga( bugaboo) på alla resor och den har klarat sig finfint. Skulle den paja så ersätter ju flygbolaget. På många ställen är det ju svårt att komma fram med sämre vagnar men i Phuket borde det inte va några problem? Har för mig de har breda trottoarer.. Bärsele skulle jag inte använda. Varmt nog som det är.. Ja flytväst får ni ta med om ni ska åka båt. Uppblåsbar kudde låter opraktiskt, bättre med stol som hängs på bord. Blöjor finns att köpa om ni behöver.

• happy 78

Solskyddskläder rekomenderas. Babyvakt är nice så ni kan sitta på uteplatsen när liten sover. Och jag brukar ta med mkt i medicinväg. Tex suppar, vätskeersättning, kolsuspension, afta med, xylocain, kylhalsam, cortisonsalva, Aloe veragel, solkräm faktor 50, medicinspruta mm

• Mellanmjölkens land
    happy 78 skrev 2012-08-17 23:30:14 följande:
    Oj va många frågor. Det finns ju en thailandstråd att kika på eller ställa egna frågor. Sonen klarade tidsomställningen bra. Han sov knappt nåt på flyget dit. Några timmar när vi kom fram och det råkade passa in så lägligt att han va trött i bra tid på kvällen. Jag tycker du kan ha med iPad eller dvd-spelare på flyget. Annat tips är att ge nässpray en timme innan avgång för att minska ev lock. Vår son gillade inte maten alt sov när de kom med den så ni kanske ska ta med nåt eget. Ang vagn så har vi alltid haft med våran vanliga( bugaboo) på alla resor och den har klarat sig finfint. Skulle den paja så ersätter ju flygbolaget. På många ställen är det ju svårt att komma fram med sämre vagnar men i Phuket borde det inte va några problem? Har för mig de har breda trottoarer.. Bärsele skulle jag inte använda. Varmt nog som det är.. Ja flytväst får ni ta med om ni ska åka båt. Uppblåsbar kudde låter opraktiskt, bättre med stol som hängs på bord. Blöjor finns att köpa om ni behöver.
    Jag har försökt ställa frågor i thailandstråden men den är så lång och så stor att mina frågor verkar ha kommit bort och jag inte fått några svar. Tänkte jag skulle testa att göra en egen tråd istället.

Vår vanliga vagn kommer lånas ut till vänner som kommer på besök över jul så den funkar inte att ta med. De bor utomlands och deras vagn är inte anpassad till svensk vinter Planen är att vi använder dagisvagnen medan de är här.

Barnstol älskar dottern att klättra ur. Hon sitter mer stilla i en trip-trap utan bygel än i en antilop

Vi har använt både bärsele och sjal när det varit som varmast här i sverige. Förra sommaren vägrade dottern vagn så då blev det sjal vare sig vi ville eller ej. Selen är iaf svalare än sjalen och den är mest tänkt för kortare sträckor eller om vi t ex är inne i en affär.
  • miablo

Jag läste på kidsonboard att dom lånar ut räddningsväst. Vi ska åka i februari och kommer definitivt att boka deras transfer. Man tullar på säkerheten ändå när man är där, så åtminstone planerade bilresor kan man se till att ha så säkra som möjligt. Vi kommer nog hyra vagn också för att slippa ett bagage, kommer ha tillräckligt med grejer för två vuxna och två barn...

Svar på tråden Thailand, massor med frågor och funderingar