• Anonym

Frågor om föräldrapenning

Hej, 

Jag har några frågor som jag aldrig fått några klara svar på när jag har försökt nå fk:

1. Kan jag be försäkringskassan dra av lite mer skatt på min föräldrapenning för att slippa restskatt? 

2. Hur/när ska man anmäla pappans inkomst (för att kunna få ut de 10 pappa dagarna i samband med födseln)?

3. Kan jag variera / månad hur många dagar med föräldrapenning jag vill ta ut? Tex om jag vill ta ut 4 dagar / vecka i oktober och 3 dagar / vecka i november?  

4. När / vilket datum måste föräldrapenningen vara i fylld för att man ska få den "i tid"? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Frågor om föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

1. Kontakta vårt kundcenter så kan vi hjälpa dig med att höja skatteavdraget. När det gäller dagersättning ska du ange % avdrag.

2. Pappan anmäler sin inkomst i samband med att han ansöker om det 10 pappadagarna.

3. Under barnets första levnadsår kan du variera din föräldrapenning hur mycket du vill. Det går bra att ta ut olika antal dagar olika perioder.

4. Den 20 varje månad är ett brytdatum hos oss. Handlingar och ändringar måste ha kommit in inna dess för att det ska flyta på.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Frågor om föräldrapenning