Anonym (samma) skrev 2012-08-15 16:08:42 följande:
Fast när det gäller saker som detta så behöver man ju skriva en hel bok för att förklara allt vilket man inte gör på ett forum.
Gällande min dotter var en av orsakerna att hon ofta var ensam och förbisedd, återigen, jag gör en lång historia kort.
De håller på att "reparera" sitt förhållande och så länge hon inte vill sova där så behöver hon inte. Nej, han är ingen skitstövel och han vet vad han har gjort fel. Synd bara att det behövde gå så långt. Han behöver väll träna på papparollen helt enkelt. Han hade en vardag med henne som han inte vårdade och nu får han helt enkelt jobba på att få den tillbaka.
Jag vet ju inte hur ts har det men skitstövel eller inte, jag skulle aldrig släppa i väg mitt barn grinandes för att sedan få hem barnet grinandes efter en vecka.
Men se där, jag fick svar på mina frågor och håller då med dig.

Har pappan varit ignorant inför sin dotters behov så är det ju inte så konstigt att hon inte vill vara där, och då är det ju bara att göra som ni gör och pappan gör. Jobba på det tills dottern känner sig sedd och välkommen igen.
Sen är det så klart så att man inte vill släppa sitt barn grinandes..
Min sambos dotter skrek som en stucken gris varje gång mamma kom för att hämta med orden : Jag vill va hos deeeeej pappa!!
Genom att analysera situationen kom vi rätt snabbt fram till att det hade med hennes beskyddarinstinkt att göra. Mamma var dum mot pappa, använde barnen som vapen, pappa blev ledsen, dotter ville inte att pappa skulle vara ledsen, dotter ville skydda pappa och det kunde hon bara göra om hon hade honom nära.
Så min sambo började jobba på att hantera mamman så som hon är, lärde sig att ignorera och se förbi och intalade även sig själv att han hade rätt att vara lycklig oavsett vad hans ex sa till honom.
När han mådde bättre slutade flickan att gråta.
Det hade aldrig varit en lösning att ta det till domstol och stämma mamman på boendet och umgänget, Det hade bara lett till ännu mer problem för barnen.
Så det jag menar är att det inte alltid är så att den bästa lösningen är att ändra boendeformen.