• strangertown

Vad kallar vi farmors partner?

Med anledning av min systerdotters ankomst reser sug för första gången frågan: vad ska vi kalla farmors partner sedan 25 år som är kvinna? Farmor? Extrafarmor? Har ni några tips? Vi vill kalla henne något familjärt, och det vill hon också, men vad?

• Svar på tråden Vad kallar vi farmors partner?
  • CountryLife

Jag antar att namnet, eller ett smeknamn, inte är vad ni är ute efter även om jag inte anser att det behöver ligga något "distanserat" i det. Mina barn kallar mig mamma, men min partner använder mitt namn. Jag försökte tänka ut något, men det är svårt när man inte känner henne. Kanske kan man leta upp ordet "farmor" på andra språk och se om man kan hitta något man tycker passar? "Farmor" misstänker jag är förvirrande, och om hon har en farmor på sin pappas sida kan denna dessutom (helt i onödan) få för sig att bli förolämpad- särskilt om det är någon som blir det för första gången och har längtat efter det länge.

• Lena

Mina föräldrars nya respektive kallar vi vid namn, det har alltid känts självklart för mig. Mina systerdöttrar kallar dock två personer för morfar.

• katalysator

I min familj har vi "Morfar" och "Morfar Anders" (Mormors nya). Liksom vi har "Mormor" och "Mormor Lillian" (morfars nya). Det ger lite stjärnstatus åt de biologiska morföräldrarna, men inkluderar och tydliggör familjebanden till deras nya partners också. 

• Ingridsmamma

Min pojkvän har ett jättefint namn till sin mormor, han kallar henne Mommen, det är mitt förslag :)

• Mamma till Doris

En lite annan situation, men ändå. Min dotter har två mammor och två mormödrar. Både jag och min fru har dessutom våra egna mormödrar i livet. Allihop kallas för mormor+förnamn när vi pratar om dem. Till dem säger barnet oftast bara "mormor" när det bara finns en mormor i närheten, särskilt om det är en av de två riktiga mormödrarna.

• karamellflickan

Att kalla mormor+namnet är ju en bra idé tycker jag! Annars kan något i stil med mormor kanske fungera? Min syster har barnbarn och dessa kallar sin gammelmormor, dvs min mamma för "mommi", kanske det kan vara något?

• SannaM

Vårt barn har två mormor + en bonusmormor, en mormors mor och en mormors mormor (även två morfar + bonusmorfar och en morfars far ). Det blir en jäkla massa mormor att hålla reda på... men vi säger oftast mormor + namn, och om bara den ena mormorn är på plats blir det helt enkelt mormor! Men i ert fall, ja, bonusfarmor? Även om den egentliga betydelsen då blir tokig, å kanske inte det gör nåt  

• mamma till 2 frön

Samma här, fungerar jättebra

katalysator skrev 2012-08-15 22:48:35 följande:
    I min familj har vi "Morfar" och "Morfar Anders" (Mormors nya). Liksom vi har "Mormor" och "Mormor Lillian" (morfars nya). Det ger lite stjärnstatus åt de biologiska morföräldrarna, men inkluderar och tydliggör familjebanden till deras nya partners också. 

Svar på tråden Vad kallar vi farmors partner?