• Anonym (Supermamma)

Jag har ensam vårdnad, kan den andre föräldern ringa till läkaren och bestämma medicinering?

Jag har ensam vårdnad över vårt barn.

Nu har den andre föräldern ringt till barnets läkare och bestämt ny medicinering eftersom han/hon anser att den inte var bra. Vilket den var och dessutom bor barnet hos mig och den andre föräldern vet inte så mycket om hur vårt barn fungerar. Kan föräldern göra så?

• Svar på tråden Jag har ensam vårdnad, kan den andre föräldern ringa till läkaren och bestämma medicinering?
  • ThePointOfItAll

Nej, det kan den andre föräldern inte göra, och du bör ringa läkaren och fråga hur i all sin dar hen tänkte.

• doggy

Vet läkaren att du har ensam vårdnad ? Varför ringde den andra föräldern om det ?

• Anonym (Supermamma)

Nä har inte sagt det till läkaren för personen i fråga har aldrig brytt sig om all läkarkontakt tidigare osv. Ingen fara på taket men ska berätta för läkaren när jag pratar med denne imorgon. Ingen fara medicinering heller eftersom han bor hos mig. Ville bara veta om personen kan göra så här egentligen.

Anledningen till att han ringde är nog antagligen "makt" han uttrycker alltid att det är något fel på vårt barn och att barnet inte mår bra, vilket jag gång på gång motbevisar att allt fungerar som det ska.

• doggy

Hur ska läkaren veta om du inget sagt , dom har inget register på sådanat

• Anonym (Supermamma)
    doggy skrev 2012-08-16 09:17:45 följande:
    Hur ska läkaren veta om du inget sagt , dom har inget register på sådanat
    Nä det har jag inte sagt något om utan det hela var bara en undran om föräldern kan göra så, jag ska säga till läkaren och det är ingen fara som sagt.
  • doggy

Vet dom det ska denne inte kunna det

• Anonym (Supermamma)
    doggy skrev 2012-08-16 13:57:24 följande:
    Ja det var det jag anade då vet jag att det är så :)
  • sextiotalist
    doggy skrev 2012-08-16 13:57:24 följande:

Exakt, det är endast vårdnadshavaren som har tillgång till dessa uppgifter och mitt tips är att du meddelar läkaren så det hamnar in journalen att du har enskild vårdnad
  • Anonym (Supermamma)
    sextiotalist skrev 2012-08-16 13:58:29 följande:

Exakt, det är endast vårdnadshavaren som har tillgång till dessa uppgifter och mitt tips är att du meddelar läkaren så det hamnar in journalen att du har enskild vårdnad
    Det låter som en bra ide :)
  • Anonym

Fast HALLÅ, det är klart att sjukvården har tillgång till adressuppgifter och folkbokföringen och där kan de se vem som är vårdnadshavare. Läkaren har helt enkelt inte kollat utan bara lämnat ut uppgifter, sekretessbrott rakt av.

• doggy

I journalen står bara föräldrarnas namn inte vem som har vårdnaden

Svar på tråden Jag har ensam vårdnad, kan den andre föräldern ringa till läkaren och bestämma medicinering?