• Lilas

18- månaders som vaknar mycket på natten, fler?

Våran lilla tjej har från att ha sovit 12-13 timmar per natt nu börjat vakna på natten. Det brukar börja runt midnatt och sen vaknar hon och är ledsen flera gånger fram tills hon vill gå upp (har även börjat gå upp tidigare än vanligt) Hon står upp i sängen med nappen i munnen och är nästan otröstlig. 

Är det fler som känner igen sig?

Hon somnar alltid lätt i sin egen säng (spjälsäng) vi badar, sen välling och så nappen och godnatt . När hon vaknar på natten brukar vi försöka trösta henne och klappa på henne. Inatt sov hon i våran säng (har aldrig velat sova i våran säng annars) Hellre lite sämre sömn med henne i sängen, än ingen sömn alls.

Det värsta är även att hon får svårt att hålla sig vaken på dagen, blir mer gnällig och vill gärna sova redan vid 10 på fm (brukar annars bara sova 1 gång per dag, mellan ca 12-14)

Är detta någon fas/period, någon som vet hur länge den håller i sig isf? 

• Svar på tråden 18- månaders som vaknar mycket på natten, fler?
  • Marren38

Denna ålder kallas närmandekrisen och är en psykologiskt mycket jobbig period för barnet. Jag rekommenderar starkt samsovning under några månader. Om hon får tanka trygghet hos er nu så har ni igen det senare i form av en mycket trygg ung dam.

• Lilas

Tack för tipset, ja det känns som någon sådan period. Hon har börjat sova hos oss efter halva natten ungefär (när hon vaknar) hon somnar trygg i sin säng, men får komma till oss om hon vaknar på natten. Detta är som sagt ett nytt problem för oss, då hon tidigare somnat i sin säng och sovit hela natten utan att vakna.

• hrewak

Min dotter är iförsig "bara" 16,5 månader och hon sover verkligen extremt dåligt... Hon har iförsig aldrig sovit riktigt bra. Har sovit totalt 3 hela nätter utan uppvak och antalet nätter med mindre än 5 uppvak kan jag räkna på mina händer.
    Men nu är det något extremt sedan en tid tillbaka. Hon vaknar MINST en gång i timmen! Jag vet inte vad jag ska göra! Oftast går hon att söva om men lite vatten eller att hitta nappen som hon tappat. Men ibland sitter hon bara i sängen och skriker och är jätteledsen. 
    Jag håller på att gå under av att aldrig få sova! Rynkar på näsan

Att ha henne hos mig i sängen gör inte någon skillnad heller. Så det är inte direkt närheten hon saknar antar jag Obestämd    

• Mamma1106
    hrewak skrev 2012-08-19 22:30:45 följande:
    Min dotter är iförsig "bara" 16,5 månader och hon sover verkligen extremt dåligt... Hon har iförsig aldrig sovit riktigt bra. Har sovit totalt 3 hela nätter utan uppvak och antalet nätter med mindre än 5 uppvak kan jag räkna på mina händer.
    Men nu är det något extremt sedan en tid tillbaka. Hon vaknar MINST en gång i timmen! Jag vet inte vad jag ska göra! Oftast går hon att söva om men lite vatten eller att hitta nappen som hon tappat. Men ibland sitter hon bara i sängen och skriker och är jätteledsen. 
    Jag håller på att gå under av att aldrig få sova! Rynkar på näsan

Att ha henne hos mig i sängen gör inte någon skillnad heller. Så det är inte direkt närheten hon saknar antar jag Obestämd    

Har likadant med vår 16 månaders grabb. Vet att det är hörntänder på g, men inte kan det väl göra så att han vaknar så ofta ändå. Har även precis fått bebis så vi håller verkligen på att gå under i sömnbrist. Nu har vi gjort så att sambon sover i en säng brevid sonen i hans rum, att ta över honom till oss har inte hjälpt utan då bökar han ännu mer. Snälla om det är någon som har något tips kom gärna med det......
  • Jag o Kian

Vet precis hur det är! Vår son på strax runt 18 månader har inte sovit en enda hel natt sen maj! Vaknar o är helt hysteriskt ledsen. Går ej att trösta. På BVC säger dom bara att det är nattskräck men det tror inte jag på för han är ju vaken! Vet snart inte vad jag ska göra... Oftast har vi inga problem med att få honom o somna utan det är uppvaknandet på natten som är jobbigt.

• Mamma1106
    Jag o Kian skrev 2012-10-12 09:45:04 följande:
    Vet precis hur det är! Vår son på strax runt 18 månader har inte sovit en enda hel natt sen maj! Vaknar o är helt hysteriskt ledsen. Går ej att trösta. På BVC säger dom bara att det är nattskräck men det tror inte jag på för han är ju vaken! Vet snart inte vad jag ska göra... Oftast har vi inga problem med att få honom o somna utan det är uppvaknandet på natten som är jobbigt.

Ja kan man känna sig mer hjälplös, usch vet inte hur länge till man klarar sig utan denna sömnbrist. Överallt hör man sina vänner berätta hur de barn sover natten igenom..jaha kul för er själv har man knappt sovit en enda natt sedan sonens födsel juni 2011. Men försöker hålla modet uppe och tänka att när han är 15 år så lär han ju sova bra iaf...bara lite mer än 13½ år kvar tills dess...
  • Maxbox
    Mamma1106 skrev 2012-10-09 18:27:35 följande:

Har likadant med vår 16 månaders grabb. Vet att det är hörntänder på g, men inte kan det väl göra så att han vaknar så ofta ändå. Har även precis fått bebis så vi håller verkligen på att gå under i sömnbrist. Nu har vi gjort så att sambon sover i en säng brevid sonen i hans rum, att ta över honom till oss har inte hjälpt utan då bökar han ännu mer. Snälla om det är någon som har något tips kom gärna med det......
    För vår yngsta har det varit jättebesvärligt med tänder. Väldigt ont och allmänpåverkad liksom. Hon har i princip fått alla tänder redan vid 18 månader (nornmalt vid 2,5 - 3 år) så jag tror det har varit helt galet jobbigt för henne (+ annat) så hon har vaknat ca. varje timme för att snutta (ammas). Jag gissar att det kan anses lite kontroversiellt, men om alvedon hjälper så skulle jag inte tveka om jag misstänkte tänder på g.
    Mamma1106 skrev 2012-10-12 13:10:57 följande:

Ja kan man känna sig mer hjälplös, usch vet inte hur länge till man klarar sig utan denna sömnbrist. Överallt hör man sina vänner berätta hur de barn sover natten igenom..jaha kul för er själv har man knappt sovit en enda natt sedan sonens födsel juni 2011. Men försöker hålla modet uppe och tänka att när han är 15 år så lär han ju sova bra iaf...bara lite mer än 13½ år kvar tills dess...
    Här har jag knappt (kan räkna på ena handen) sovit en hel (minst 6 timmar i sträck) natt på drygt 4 år. Då har jag visserligen två barn....

• DS66
    Maxbox skrev 2012-10-15 23:27:42 följande:
    För vår yngsta har det varit jättebesvärligt med tänder. Väldigt ont och allmänpåverkad liksom. Hon har i princip fått alla tänder redan vid 18 månader (nornmalt vid 2,5 - 3 år) så jag tror det har varit helt galet jobbigt för henne (+ annat) så hon har vaknat ca. varje timme för att snutta (ammas). Jag gissar att det kan anses lite kontroversiellt, men om alvedon hjälper så skulle jag inte tveka om jag misstänkte tänder på g.

Här har jag knappt (kan räkna på ena handen) sovit en hel (minst 6 timmar i sträck) natt på drygt 4 år. Då har jag visserligen två barn....

Våran son är lika dan, 6-7 hela nätter har han sovit sen han föddes (är 21 månader nu) det du sa med att alla tänder kommer fram vid 2,5 år ca, våran son har oxo fått alla sina tänder nu,men det jag undrar då varför har dom ont på natten och är jätte glada på dagen,är det tandvärk borde la det avspeglas på dagen oxo? kanske det inte gör...vi har inga problem att natta våran kille heller,sover normalt fram till 23.30 sen börjar han gnälla mist en gång i timmen fram till kl 03.00 ca sen blir det lite längre sömn perioder på 1,5 timme innan nästa gnäll!. Vi lyfter över han till våran säng mitt på natten annars blir det ingen sömn alls för oss!  hoppas det blir bättre snart...man har ju hoppats ett tag nu :)
  • Jag o Kian

Har hört att dom har så mycket andra intryck och massa annat att koncentera sig på så tandontet känns inte lika mycket... Men jag vet ej om det stämmer.

Svar på tråden 18- månaders som vaknar mycket på natten, fler?