• Inorr

Dagny

vad tycker ni om nemnet Dagny ?

• Svar på tråden Dagny
  • aztec

Vi hade det som alternativ, men blev ett annat tillslut till våran tös...

• Sverigelös
    Dagny, kom hit och spill...
  • Pompeia01
    Sverigelös skrev 2012-08-17 11:00:16 följande:
    Tänkte precis skriva det, men nu skrev du så jag slapp!

Nä, jag tycker att det namnet är förstört för alltid på grund av sången. 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01

Dessutom är Dagny ett av dessa typiska pig- och hembiträdesnamn, som många kvinnor i arbetarklassen hittade i billiga kärleksromaner och följetonger i veckotidningar på 1920-talet och 1930-talet. Andra exempel är Daisy, Sally, Betty, Nellie och Ellie. Det är alltså engelska SMEKnamn och inte riktiga namn, men det förstod inte dessa mödrar för de kunde ju inte engelska och hade ingen kontakt med den engelskspråkiga världen. De har därför enligt mig en fruktansvärt simpel klang. Har även dåliga erfarenheter av tanter jag känt som heter/hetat de namnen.

• Flo

Nej, jag tycker inte om namnet och det ligger inte fint på tungan men det är ju ert val!
    Det är ni som ska gilla namnet och det är så tur att vi har olika smak, annars hade alla namn varit upptagna! 
    Jag känner personer med namn jag inte gillar, men efter ett tag vänjer man sig och då låter det nästan bra.

Lycka till! Solig 

• Bradbury

Hon kommer få höra Åh Åh Åh Daaaagny-låten till leda, bara så ni vet...

• rebeckan
    Sverigelös skrev 2012-08-17 11:00:16 följande:
    :P
  • FrökenTuss

Åh, det namnet är så himla fint! Vet en äldre dam som heter det och hon är helt underbar så det ligger högt på min lista =)

• Natulcien
    Bradbury skrev 2012-08-17 19:52:18 följande:
    Hon kommer få höra Åh Åh Åh Daaaagny-låten till leda, bara så ni vet...
    Fast så farligt är det nog inte...för det skulle ju diskvalificera tusentals kvinnonamn:

"Å-å Kristina, från Vilhelmina..."

"Vill du vara min Margareta...?"

"Å Saaaara, kom ut ikväll..."

"...men jag kallar henne Tess"
  • Flo

Jag håller med natulcien. Dessutom tror jag att ju fler generationer som går, desto mer kommer dessa låtar glömmas bort (de kommer bli gamla, men det kommer komma nya låtar med namn).

• bepoe
    Pompeia01 skrev 2012-08-17 16:48:20 följande:
    Dessutom är Dagny ett av dessa typiska pig- och hembiträdesnamn, som många kvinnor i arbetarklassen hittade i billiga kärleksromaner och följetonger i veckotidningar på 1920-talet och 1930-talet. Andra exempel är Daisy, Sally, Betty, Nellie och Ellie. Det är alltså engelska SMEKnamn och inte riktiga namn, men det förstod inte dessa mödrar för de kunde ju inte engelska och hade ingen kontakt med den engelskspråkiga världen. De har därför enligt mig en fruktansvärt simpel klang. Har även dåliga erfarenheter av tanter jag känt som heter/hetat de namnen.

Just Dagny är inte av engelskt ursprung, det är ett gammalt nordiskt namn. Jag tycker det är fint.
  • Pompeia01
    Natulcien skrev 2012-08-18 20:39:59 följande:
    Fast så farligt är det nog inte...för det skulle ju diskvalificera tusentals kvinnonamn:

"Å-å Kristina, från Vilhelmina..."

"Vill du vara min Margareta...?"

"Å Saaaara, kom ut ikväll..."

"...men jag kallar henne Tess"

Håller inte med. Alla de namnen du nämner har man ju massor av andra associationer till också, för att de är så vanliga (utom möjligen Tess - den låten har jag å andra sidan aldrig hört). Dagny är så ovanligt för att det varit omodernt så länge, att nästan alla endast har hört det i låten.
  • Pompeia01
    bepoe skrev 2012-08-18 21:32:04 följande:

Just Dagny är inte av engelskt ursprung, det är ett gammalt nordiskt namn. Jag tycker det är fint.
    Ja, det stämmer faktiskt! My bad! MEN om jag drar det över samma kam som andra y-namn så tror jag att de flesta gör det. Inte många kan känna till att det eg. är nordiskt. Och då drar det ner bärarinnan lika mycket som Daisy och Ellie skulle göra...
  • Nell

Tycker det är vackert!

Har aldrig hört den där låten som det talas om över, har ingen aning om vad det är för någon. Och att Dagny är av nordiskt ursprung tillhör allmänbildningen och hörs på namnet. Skulle heller inte klassa det som särskilt ovanligt eller ja i generationen som föds just nu, absolut, men definitivt förekommande i äldre generationer samt i både böcker och filmer. Gravt överdriven beskrivning av Dagny som ovanligt namn i det svenska samhället idag här ovan, anser jag.

• Pompeia01
    Nell skrev 2012-08-19 11:21:59 följande:
    Tycker det är vackert!

Har aldrig hört den där låten som det talas om över, har ingen aning om vad det är för någon. Och att Dagny är av nordiskt ursprung tillhör allmänbildningen och hörs på namnet. Skulle heller inte klassa det som särskilt ovanligt eller ja i generationen som föds just nu, absolut, men definitivt förekommande i äldre generationer samt i både böcker och filmer. Gravt överdriven beskrivning av Dagny som ovanligt namn i det svenska samhället idag här ovan, anser jag.

HUR kan du höra på namnet att det har nordiskt ursprung, menar du..? Vet du något annat fornnordiskt flicknamn som slutar på -y? Det gör inte jag. Däremot vidhåller jag att Dagny låter väldigt likt andra engelska o amerikanska smeknamn, som ju oftast är tvåstaviga och slutar på -y. T.ex. Betsy, Patsy och Daisy.
  • EnsamMammaTillTvå

Låter som ett tant-namn

• Nell
    Pompeia01 skrev 2012-08-19 11:31:34 följande:

HUR kan du höra på namnet att det har nordiskt ursprung, menar du..? Vet du något annat fornnordiskt flicknamn som slutar på -y? Det gör inte jag. Däremot vidhåller jag att Dagny låter väldigt likt andra engelska o amerikanska smeknamn, som ju oftast är tvåstaviga och slutar på -y. T.ex. Betsy, Patsy och Daisy.
    Jo men du förstår att i ett namn är det mer än bara en bokstav som spelar roll för hur det låter. Y-ändelse är absolut inte den vanligaste änden på nordiska flicknamn men Dagny har definitivt en klassisk nordisk klang i sig. Jämför med exempelvis Signe, Ragna, Ragnhild, Dagrun, Sigrun, Sigrid och så vidare, alla har ett hårt G-ljud i sig och de tre första namnen samt Dagny har GN-ljud. Ganska typiskt för nordiska namn om du tänker efter.

Men för att du frågar så vänligt, nordiska namn med Y-ändelse:
    Assy
    Audny
    Birgny (jämför den uppenbara likheten med Dagny)
    Bjargey
    Borgny (återigen uppenbar likhet med Dagny)
    Gudny
    Gully
    Gunny
    Hallny
    Lainy
    Oddny
    Ragny
    Signy
    Svenny
    Torny
    Uddny

Observera att nordiska namn med Y-ändelse gärna har NY-ändelse, just som i Dagny. Y är förövrigt en populär bokstav i de nordiska, framförallt fornnordiska, namnen. Tämligen karaktäristiskt skulle jag vela hävda.
  • Pompeia01
    Nell skrev 2012-08-19 12:00:42 följande:
    Jo men du förstår att i ett namn är det mer än bara en bokstav som spelar roll för hur det låter. Y-ändelse är absolut inte den vanligaste änden på nordiska flicknamn men Dagny har definitivt en klassisk nordisk klang i sig. Jämför med exempelvis Signe, Ragna, Ragnhild, Dagrun, Sigrun, Sigrid och så vidare, alla har ett hårt G-ljud i sig och de tre första namnen samt Dagny har GN-ljud. Ganska typiskt för nordiska namn om du tänker efter.

Men för att du frågar så vänligt, nordiska namn med Y-ändelse:
    Assy
    Audny
    Birgny (jämför den uppenbara likheten med Dagny)
    Bjargey
    Borgny (återigen uppenbar likhet med Dagny)
    Gudny
    Gully
    Gunny
    Hallny
    Lainy
    Oddny
    Ragny
    Signy
    Svenny
    Torny
    Uddny

Observera att nordiska namn med Y-ändelse gärna har NY-ändelse, just som i Dagny. Y är förövrigt en populär bokstav i de nordiska, framförallt fornnordiska, namnen. Tämligen karaktäristiskt skulle jag vela hävda.
    OK - du vinner och jag har lärt mig något nytt! Även om jag fortfarande hävdar att de fornnordiska "y-namnen" du räknar upp är mycket ovanliga. Så gott som okända om man inte är specialintresserad, skulle jag vilja säga.
Svar på tråden Dagny