Dagny
vad tycker ni om nemnet Dagny ?
vad tycker ni om nemnet Dagny ?
Vi hade det som alternativ, men blev ett annat tillslut till våran tös...
Dessutom är Dagny ett av dessa typiska pig- och hembiträdesnamn, som många kvinnor i arbetarklassen hittade i billiga kärleksromaner och följetonger i veckotidningar på 1920-talet och 1930-talet. Andra exempel är Daisy, Sally, Betty, Nellie och Ellie. Det är alltså engelska SMEKnamn och inte riktiga namn, men det förstod inte dessa mödrar för de kunde ju inte engelska och hade ingen kontakt med den engelskspråkiga världen. De har därför enligt mig en fruktansvärt simpel klang. Har även dåliga erfarenheter av tanter jag känt som heter/hetat de namnen.
Nej, jag tycker inte om namnet och det ligger inte fint på tungan men det är ju ert val!
Det är ni som ska gilla namnet och det är så tur att vi har olika smak, annars hade alla namn varit upptagna!
Jag känner personer med namn jag inte gillar, men efter ett tag vänjer man sig och då låter det nästan bra.
Lycka till!
Hon kommer få höra Åh Åh Åh Daaaagny-låten till leda, bara så ni vet...
Tänker direkt på Dagny Taggart.
Åh, det namnet är så himla fint! Vet en äldre dam som heter det och hon är helt underbar så det ligger högt på min lista =)
Jag håller med natulcien. Dessutom tror jag att ju fler generationer som går, desto mer kommer dessa låtar glömmas bort (de kommer bli gamla, men det kommer komma nya låtar med namn).
Tycker det är vackert!
Har aldrig hört den där låten som det talas om över, har ingen aning om vad det är för någon. Och att Dagny är av nordiskt ursprung tillhör allmänbildningen och hörs på namnet. Skulle heller inte klassa det som särskilt ovanligt eller ja i generationen som föds just nu, absolut, men definitivt förekommande i äldre generationer samt i både böcker och filmer. Gravt överdriven beskrivning av Dagny som ovanligt namn i det svenska samhället idag här ovan, anser jag.
Låter som ett tant-namn
Jag gillar Dagny. Låter rart.