• JillyJ

Är jag utbränd/nedstämdsdeprimerad?

Imorse när jag och dottern 3 år, efter de vanliga morgonbestyren före jobb och förskola, satt och åt frukost kände jag hur det liksom svartnade för ögonen långsamt. Till slut försvann synen från höger öga nästan helt.
    Min dotter satt på min högra sida och när jag tittade rakt fram såg jag inte henne öht.
    Detta var en ovanligt stressig morgon och en massa oförutsägbara saker hände men jag insåg allvaret och ringde 1177 på väg till jobbet. Synen var helt återställd efter nån timme men jag var liksom "slö" i ögat, men det syns inget utanpå.
    Jag vill tillägga att jag det senaste året varit lite lätt deprimerad, jag tänker ganska mycket öht och vet själv att jag kan vara destruktiv i mina tankar och det är något jag tänkt söka hjälp för ett tag.
    Jag är gravid i v 26 och idag vart jag runtlotsad per telefon men jag vet liksom inte vad jag vill när jag ringer, jag vet inte hur det känns att vara utbränd eller utmattad.
    Jag jobbar heltid med chefsbefattning och är van att alltid tänka 2-3 steg i förväg men jag inser ju att det tär på mig. På jobbet kliver jag in i en roll så där upplever jag inte samma tryck men hemma handlar det mycket om att ha det ordnat, effektiviserat och undanplockat så man kan slappna av "sedan" men det lugnet kommer ju aldrig.
    Jag förstår ju att jag behöver tänka på ett annat sätt för att inte brista helt, men jag vet inte vad jag ska säga, vad jag lider av eller vart jag ska vända mig?
    Just nu är jag tom på känslor.

• Svar på tråden Är jag utbränd/nedstämdsdeprimerad?
  • JillyJ

Finns det ingen som vet något om nedstämdhetsdepression/utmattning och hur man handskas med det?

• aurora1827

Hmm, jobbade som projektledare och fick s.k. stressutmattning när jag var gravid med andra barnet. 
    Så här var det:

- Det började med blackouter följt av svårt att fokusera blicken
    - Glömde alfabetet, kunde inte räkna till 20
    - Allmänna minnesproblem
    - Panikångest
    - Ville inte veta av mitt första barn
    - Blev ljud och ljuskänslig
    - Blev totalt oförmögen att planera nånting över huvud taget
    - Yrsel och svimningsanfall

Jag väntade också på det där senare lugnet som aldrig kom och hade nästan ingen förvarning när smällen kom. När symptomen väl kom gick det väldigt snabbt och jag blev helt inkapaciterad. Det var tufft att komma igen. Till och med nu tre år senare är jag inte tillbaka helt på den kapacitet jag hade innan.

Oavsett vad som är anledningen så ska man absolut ta sådana här symptom PÅ ALLVAR.
    Hjärnan behöver återhämtning. Det är INTE särskilt effektivt att vara 110% effektiv på allt i två år och sedan sjukskriven och knappt kunna ta hand om sig själv i två år. (Det blir bara 55% i snitt....

Och föräldraledigheten med andra barnet är INTE ett bra tillfälle att återhämta sig på, trust me, jag har testat.... 

Efter att ha sagt allt detta vill jag tillägga att det även kan bero på något så enkelt som ett blodtrycksfall, vilket jag också hade en massa av under min första graviditet. Skitjobbigt, och framförallt lämnar det inga spår som läkare kan testa, du måste ha en blodtrycksmätare med dig hela tiden för att upptäcka det.

• Pallas

Det där borde kollas upp akut, tycker jag. Det kan vara allt från stressymptom eller migrän till blodpropp. Vad sade de på 1177 när du ringde?

• Annorlunda Liv

Hej Jilly!Glad

Jag crashade fullständigt och fungerade varken som förälder eller som arbetare. Tårarna rann bara jag tänkte tanken att jag skulle ta tag i disken. Allt blev bara för mycket. Att inte kunna utföra mitt arbete blev droppen och jag sökte vård.
    Jag gick till min vårdcentral, som i mitt fall var Novakliniken, och fick utskrivet Sertralin (ångest dämpande) och fick en akuttid till en KBT-terapeut. Tabletterna tar jag fortfarande och detta hände förra året. Terapeuten slutade jag gå till efter ca 10 ggr. Det är verkligen ett tankesätt jag rekomenderar starkt. Sök på Google och läs på lite om det. Man lär sig hur man ska hantera saken när de uppstår eller kanske redan innan de gör det.

KBT kan hjälpa många oavsett problematik så jag tycker du ska kolla på det. Säkert nått du kan få remiterat från din vårdcentral.

Må väl..

Linda {#emotions_dlg.flower}       

Svar på tråden Är jag utbränd/nedstämdsdeprimerad?