• Lidfrin

Allmän förskola, men det blev fel

Det är förskoledags för våra två äldsta barn, 3 och 4 år i år. Vi är mitt uppe i inskolningen och allt verkar vara hur bra som helst! Men så damp räkningen ner i vår brevlåda. Jag blev lite paff, eftersom jag trodde att det var gratis. Jag har hört talas om allmän förskola, och att varje barn från det året de fyller 3 år tills dess att de är 5 år har rätt att vara gratis på förskola. Det var det jag trodde att jag hade anmält våra barn till.

Så här i efterhand förstår jag att jag har anmält dem till halvtid och på grunden att jag är föräldraledig med vårt tredje barn.

Men så vill vi ju inte alls ha det! För oss är föräldraledighet ingen förskolegrund. Är jag hemma med ett barn kan jag lika gärna vara hemma med alla tre. Vi har valt att sätta dem på förskola för deras skull. Dessutom skrev jag in 15 timmar under hur lång tid de skulle vara på förskolan, just eftersom jag vet att man pratar om "femtontimmars", att det är dessa som är den allmänna förskolan.

Jag undrar om det finns någon möjlighet att få detta att ändras så att de faller under den allmänna förskolan. Jag har missförstått det totalt! Hjälp!  

• Svar på tråden Allmän förskola, men det blev fel
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det är lätt att ändra. Kontrollera med förskolan hur de brukar göra med föräldralediga barn vilka tider som gäller.
    Som du säkert förstår så får förskolan inte särskilt mycket pengar av kommunen för barn som vistas så kort tid men det tar ändå upp en plats vilket gör att andra kanske inte får plats. Detta är dock en politisk fråga och vi tänker ju bara på barnens bästa eller hur!
    Mvh Inger 

Svar på tråden Allmän förskola, men det blev fel