• Knoza

3 årig flicka med sent språk

Jag har lite funderingar kring vår dotter som blir 3 i början på september! Hon är lillasyster till två fartfyllda bröder och det är sällan lugnt här hemma! Hon är en aktiv tjej som sällan sitter stilla och pysslar med något! Hon har ett eget språk men få ord som vi förstår! Hon förstår och har full koll på saker och ting! Någon med liknade där allt har löst sig med språk och aktivitet?

• Svar på tråden 3 årig flicka med sent språk
  • Dr Mupp

Har en 2,5 åring som är likadan. han har en konstaterad talförsning och går hos logoped. 

Ni kan skicka in en självremiss till logopeden och få henne utredd. Då får ni öven hjälp med att hur ni ska stärka språket. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Knoza

Åh det ska jag! Ringde ni direkt till logopeden och fick tid? Hur gör ni för att träna er son? Är han aktiv eller lagom? Säger han något ord?

• Dr Mupp
    Knoza skrev 2012-08-17 22:05:56 följande:
    Åh det ska jag! Ringde ni direkt till logopeden och fick tid? Hur gör ni för att träna er son? Är han aktiv eller lagom? Säger han något ord?
    Vi tränar munmotorik mycket eftersom det i hand fall troligvis är just det som är problemet. Vi använder även stödtecken och en del språkträningsmaterial som bla babblarna www.babblarna.se

Han har i dagsläget 5 ord och så sjunger även med "akta dig" i lilla snigel-sången.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

Vi skrev ett papper där vi beskrev hur han var och att vi var oroliga över språkuvecklingen.

• Knoza

Vi ska snart på treårskontroll så då tänkte vi ta upp det med BVC!

• Dr Mupp

Kan ju säga att vårt BVC inte ansåg det finnas nån anledning till oro. 

• molnen

Går er tjej på förskola ? vad tycker peronalen om hennes språkutvecklig ?

BVC kan ju skriva en remiss så ni får träffa logoped .  

• Knoza

Hon går på förskola och personalen har påpekat det,men verkar inte göra så mycket åt saken! Ska ringa BVC på måndag och be pm remiss!

• Poppalisa

Jag själv är uppväxt med tre äldre syskon. Jag var sen med talet, började först i 4-års åldern. De andra pratade så mkt och förstod mig ändå så jag behövde inte prata. Min mamma säger nu i efterhand att de fick igen de år jag inte pratade för sen var jag tydligen aldrig tyst :)

• jordgubbe0812

E remiss via t.ex BVC får snabbare tid en remiss som man skriver själv om jag förstått det själv, så fråga BVC.
    Vid 3-års ålder ska hon defintivt ha ett språk som ska vara begripligt för er. 3-ordsmeningar brukar vara "kravet" på 3-årskontrollen (har ni en sådan?) Däremot får en 3-åring ha bristfällig grammatik och vara svår att förstå av utomstående.

Själv har jag 4-åring där språkutvecklingen går frammåt men som fortfarande ligger efter både uttal och grammatikmässigt.  Ju längre meningar och större ordföråd som barnet har ju svårare är det att lista ut vad ett dåligt uttalat ord betyder.

• Knoza

Vi ska treårskontroll nästa måndag så då ska jag ta upp det! Hon pratar bara få ord som vi förstår!

• cruz

Vår treåring pratar i långa meningar men har väldigt dåligt uttal. Jag förstår honom, men tveksamt om utomstående gör det. Vi ska försöka träffa logoped i höst. På fsk jobbar de aktivt med att stimulera språkutveckling men frågan är hur mycket de hinner med bland 18 barn?

• k girl

Hur har det gått?

Vi bad om remiss till logoped när min son var 2,5. Då hade han få talade riktiga ord (en del onomatopoetiska ord, typ vovov och mjau). Bvc såg inte direkt anledning till oro, men vi insisterade och de tidigarelade då treårskontrollen som han inte klarade av språkligt. Vi fick tid hos logopeden i juni. Hon konstaterade att han inte är där han borde vara språkligt och det var någon språkförståelsetest han hade svårt för. Vi ick i hemläxa att jobba med stödtecken över sommaren för att påbörja behandling under hösten. Sedan vi började med tecken har hans ordförråd exploderat, men han har fortfarande få talade ord. Vi har också tränat mer riktat, gjort övningar för att han ska förstå strukturen i tvåordsmeningar t ex och det kommer fler och fler tvåordsmeningar spontant.

• Knoza

Vi har fått tid hos logodped 5/11, ska bli intressant! Hon har sitt egna språk men bara få ord som vi förstår! Mycket tankar som snurrar!

• k girl

Jag förstår det, jag tyckte det var ganska jobbigt alltihop. Det gör jag fortfarande ibland. Jag pratade med hans logiped idag och enligt henne har han t om bättre förståelse än vad som förväntas i hans ålder vilket känns jättejättebra.

Svar på tråden 3 årig flicka med sent språk