• Anonym

Prioriterar familjehemmet fel?

Har inte fått träffa mitt familjehemsplacerade barn på ca 1 års tid. Jag har inte vårdnaden. Har bett flera gånger om möten osv. Har träffat soc och vi kommer överens om saker och datum för träffar som bara ska kollas med familjehemmet först. Soc har själva tjatat på mig att nått ska komma igång eftersom hon pratar så mkt om att få träffa mig. Vi skulle ha träffats för ca 1 månad sedan, jag ringde flera gånger veckan innan för att kolla exakt tid men familjehemmet var inte hemma. Fick tag på dem dagen efter att träffen skulle varit och då sa dom att dom hade varit i Danmark i några dagar. Så då försökte jag diskutera fram en tid att träffas rätt snart. Famhemmet säger att dom inte kan förrän om ca 2 månader. Hon säger "vi har viktigare saker för oss, ska gå på dop, bröllop, kräftskiva mm". Min spontana reaktion blir "jaha, allting annat kanske är viktigare än xxxxx". Hon kontrar: Nej. Allting kanske är viktigare än dig!
    Det blev tyst sen la vi på. Har inte hörts sedan dess. Känns som att dom inte alls är motiverade till att få till ett umgänge överhuvudtaget och jag vet inte hur jag ska göra nu. Ska jag låta dom höra av sig, skriva ett brev, ringa? Jag vet inte alls och är väldigt ledsen att dom inte kan prioritera att ens hitta 1 timme någonstans i sin planering för att underlätta för mitt barn.. Tänker jag fel eller prioriterar dom fel?

• Svar på tråden Prioriterar familjehemmet fel?
  • Anonym
    Imortaelis skrev 2012-08-18 21:05:52 följande:
    Utifrån det du säger så är det hel galet och enormt fel gjort.
    Som familjehemsplacerat barn har man fortfarande rätt till sina föräldrar, att få träffas och umgås om inte goda skäl finns till att det kan vara skadligt för barnet.
    Hur gammalt är barnet? Kan det vara så att barnet själv önskar att inte träffa dig? För så är faktiskt fallet i vissa situationer, och då är det barnet önskan som gäller.
    Om så inte är fallet, ska du kräva ett samtal med soc och familjehemmet och få till bestämda umgängestider som inte ska skippas osv osv osv.
    Hon vill träffa mig. Ringer i smyg och gråter och ber mig komma och hämta. Hon vill bo där, men mår superdåligt av att inte träffa mig och sina syskon.
    Anonym (fel) skrev 2012-08-19 09:50:33 följande:

Herregud vad jobbigt! ta o maila till socialstyrelsen så utreder dom ditt fall grundligt. Ring socialstyrelsen först och fråga efter vilken AVDELNING mailet skall skickas till...du får ett sk referensnummer.

Sen skall du KRÄVA mkt mer av socialtjänsten...Du skall inte behöva jaga umgänge.

Är det frivillig placering eller Lvu? Hur gammal är barnet? Barn har RÄTT till sina föräldrar!

Ärendet har redan granskats av socialstyrelsen som gav skarp kritik till kommunen. Det förändrade tyvärr ingenting. Som det ser ut nu så vet jag inte om det är frivilligt eller lvu. Jag får ingen info alls eftersom jag inte är vårdnadshavare. Barnet är i yngre skolåldern.
  • Anonym
    Chianti skrev 2012-08-19 11:07:00 följande:
    Då får du kontakta barnets ombud.
    Barnet har inget ombud så vitt jag vet..
  • Chianti

Jo. Barnet har ett ombud som för dess talan inför rätten då LVU prövas varje månad. Kontakta denne och berätta att barnets rättigheter kränks och se vad denne kan göra.

• Anonym
    Chianti skrev 2012-08-19 12:02:05 följande:
    Jo. Barnet har ett ombud som för dess talan inför rätten då LVU prövas varje månad. Kontakta denne och berätta att barnets rättigheter kränks och se vad denne kan göra.
    Men jag tror inte att det är lvu då.
  • Imortaelis

Men vill hon träffa dig så är det ju hennes rätt att få göra det. Så länge, som nämnt innan, det inte utgör någon fara för henne.

Om hon nu inte är lvu:ad, då är det väl en frivillig placering? Då har du rätt att träffa henne.
    Var med om en liknande sak i min tonår, då gällde det inte umgänget utan att min mamma ville ta hem mig. Över min döda kropp sa socialsekreteraren, åren gick till slut kom det fram att hon gjort fel, efter mycket om och men. I och med att det var en frivillig placering så kunde min mamma åkt och hämtat mig med en gång och socialsekreteraren hade ingen rätt att neka detta.
    Gäller det då bara umgänge vid frivillig placering, så...

Prata med handläggaren på socialen, lyssnar inte hon. Då pratar du med en annan. Sen pratar du med chefen. Fortsätt helt enkelt tills du får tag i någon som kan hjälpa dig och din dotter att få till umgänge.

• Anonym
    Chianti skrev 2012-08-19 12:02:05 följande:
    Lvu prövas varje halvår.
  • Chianti

Ja förlåt, självklart är det var sjätte månad, måste fått ett hjärnsläpp.

• Anonym

Jag är riktigt imponerad och faktiskt även glad. Familjehemmet ringde igår och bad om ursäkt för att samtalet sist blev så fel. Han menade att dom inte kan bestämma någonting dock, utan bara följa vad socialtjänsten säger. Han tog också upp att dom kan börja skicka mail till mig för att berätta hur det går i skolan och sådana saker. Det är nog allra första gången under alla dessa år som någon visat mig respekt och egen drivkraft att göra någonting bra, som kan bli bra för barnet. När vi skulle avsluta bad han återigen om ursäkt och frågade om det var ok mellan oss.

• Anonym (fostermamma)

Har du fått träffa ditt barn än?

Svar på tråden Prioriterar familjehemmet fel?